Gå til innhold
Arkivverket

[#66951] Ho, Etne prg, Gjerde sogn, Mo gård; Engel-sønnene som forsvant?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Engel Engelsen Gjøn 1745 - 1827 & Turi Tollaksdatter Kvamme 1733 - 1818 ble viet 19. juni 1770 i Vikebygd, Fjellberg. De fikk to sønner sammen;Gudmund Engelsen Årvik (1772 - † ) ogHans Engelsen Årvik (1776 - † ). Familien flytter til Etne. Turi dør der 25. juli 1818, 85 år gammel, mens Engel dør 20. januar 1826, 81 år gammel. Han har da også vært gift en kort periode med Kristi Amundsdatter Osa 1794 - 1825, som dør i Etne 25. mars 1825, 29 år gammel. Alle sammen i Gjerde sogn, Etne.I Etne-soga skiver Ståle Dyrvik at Gudmund og Hans flyttet ut hhv i 1792 og 1795. Jeg finner Gudmund konfirmert i 1787 og Hans i 1791. Deretter er de sporløst forsvunnet.Er det mulig å finne ut om der kan være skifter eller dødsmeldinger etter Engel Engelsen, 20.1.1826, eller etter en av hans koner, Turi, guttenes mor, 25.7.1818, eller Kristi, 25.3.1825, som forteller noe om de to guttene, Gudmund og Hans?Håper på hjelp!Mvh Arnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg finner ikke henvisning til skifter etter Turi Tollaksdatter/Engel Engelsen, Etne, i skifteregisteret for Sunnhordland LenkeSerien med dødsmeldinger i Sunnhordland sorenskriverarkiv begynner i 1840.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for svar,Var redd for at det ikke var noen dødsmeldinger for denne perioden.Jeg vet ikke hvilke andre kilder som kan være aktuelle. FT 1801 har vi saumfart, og vi er vel så nær som 100 % sikre på at de ikke er der.Er der sjømannsruller, militærruller eller overformynderprotokoller for perioden? Andre kilder? Det er altså snakk om perioden mellom 1787/1791 og 1801.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.