Gå til innhold
Arkivverket

[#66955] Glassblåserslekt. Erich


Gjest Sten Fredrik Bålsrød
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

Hei Niels Christian Pedersen, født 14.des.1823 i Hurum, giftet seg med ei Jacobine Regine Erich. Er det noen som hvet hvor de de endte opp? (giftet seg, fikk evt. barn o.s.v. Har ikke funnet dem f.t.Hilsen Sten i Larvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Nils Christian Pedersen reiste sammen med Jacobine Regine til Amerika. Hvis du ser på originalen til avgangslista for Biri 1880 finner du familien samlet, dvs de hadde med seg de fire yngste barna. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070116640127.jpg>Lenke De to eldste hadde reist over tidligere. Malvine Henriette i 1878 og Konrad Julius i 1879. Hvor det ble av barn nr. 3 og 4, Johan Fredrik f. 1862 og Waldemar f.ca 1865 vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke hvor i Amerika familien slo seg ned. I emigrantlistene her på Digitalarivet står det destinasjon New York, men trolig har de vel reist videre derfra. Det er litt overraskende at (Nils) Kristian Pehrson er registrert som svensk, men trolig hadde han arbeidet i Sverige i mange år. Foreldrene hans, Johan Pedersen og Marie Elisabeth Hagen, slo seg ned i Sverige etter et kortere opphold på Conradsminde glassverk på Jylland.Du kan også finne familien i folketellinga for 1875 som er lagt ut på Gjøvik-Toten slektshistorielags side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

HeiTusen takk skal dere ha. Dere vet vel kanskje hvor det ble av søsteren Johanne Margrethe født ca.1819 også ? Jeg prøver å hjelpe en svensk slektning med noen opplysninger om felles aner.M.V.H. Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Jeg har dessverre nesten ingen opplysninger om Johan Pedersen og Marie Elisabeth Hagens datter, Johanne Margrethe. Hun ble født på Jevnaker 8.10.1819 og døpt samme sted 24.10. I 1835 reiste hun sammen med familien til Conradsminde glassverk på Jylland.Der ble hun konfirmert i 1836.Så har jeg en opplysning som jeg har fått fra en dansk slektsforsker.I en oversikt over 'afrejste fra Conradsminde' står det at Ingebret Knudsen, glaspuster 22 år og Johanne Margrethe Pedersen,19 år 'formenlig Kærester' reiste til Norge i 1837. Ingebret eller Engebret Knudsen kom fra Hadelands glassverk. Han giftet seg på Jevnaker i 1848 med Ingeborg Engebretsdatter. Han er da innført i kirkeboka som ungkar så noe ekteskap med Johanne Margrete ble det nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

Tusen takk. Da kan jeg jo regne med at begge to kom tilbake til Norge igjen. Da er det jo bare å leite :)Hilsen Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.