Gå til innhold
Arkivverket

[#66960] Aurskog, Hemnes: Uldrich Olsen Jonstrup, hvem er han og er Friderich sønn?


Gjest Tore J. Mehl
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore J. Mehl

I folketellingen av 1801 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f1801&gardpostnr=6910#nedre>Lenke finner man Uldrich Olsen Jonstrup som bonde og gårdbeboer på gården Braate sammen med kone Pernille, to døtre og en tjenestedreng.Nå har jeg to spørsmål:Er Uldrich Olsen Jonstrup samme som Ulrik Ferdinand Olsen Jonstrup født 04-06-1741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Familien til Ulrik Fredrik Jonstrup er omtalt i bind 4 s. 79 under Bråthe gnr 120 i gårds- og slektshistorie for Høland. Han var g. 1777 m. Pernille Pedersdtr. f. 1749 på Ringstad. Blant barna som er nevnt finner vi Marte Maria f 1787 så svaret på spørsmål 1 er ja. Dette er familien i FT 1801. Johanne er ikke nevnt og heller ikke tjenestedrengen. Ulrik Fredrik er født på gården Torp gnr 119 i b. 5 s. 659 og her er de personene du nevner omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Om slekten til Hans Olsen Jonstrup og Gjertrud Robsahm finnes en del i bygdebok for Aurskog og Blaker bind I s, 104 - 106. Her står det om en sønn,Ulrik Fredrik Jonstrup f. ca 1689 d. 1767 som kjøpte Eid Nordre i Høland i 1728. Han var g.m. Catarina Kjellsdtr. Colbjørnsen f 1704 fra Sørum. Familien og 9 barn er omtalt i b 2 s. 59-60 i bygdebok for Høland og Setskog .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Tore J. Mehl

Takk for innspill.Nå har jeg endelig klart å somle meg til å få lånt bygdebøkene for Høland, men jeg er ikke blitt noe klokere. Jeg har også gått gjennom kirkebøkene for Høland samt omkringliggende kommuner/sogn.Friderich Uldrichsen er fremdelses et mysterium for meg. Ihht. 1801 tellingen burde han være født rundt 1782, men senere innslag i kirkebøkene (utflytting Høland/innflytting Trøgstad) viser at han neppe var mer enn 15-16 år i 1801, altså født rundt 1785/1786 - men hvor og hvem er foreldrene?Jeg tror fremdeles at han er sønn av Uldrich Olsen Jonstrup men har dessverre ikke noe videre bevis for dette utenom navnet. Både Friedrich og Uldrich var forholdsvis uvanlige navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Angående den eldste nevnt her, Hans Olsen Jonstrup, er mulighetene gode for at han er identisk med den Hans Jonstrup, Corporal, som er oppført i 'Haubt Rullen der Vier Compagnien Reuters so von Dennemarck gekommen anno July 1682' KG 1 pakke 474 på RA, for Moss, Fredrikstad og Fredrikshald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Jeg ser det som overveiende sannsynlig at Fredrik Ulriksen, født ca. 1782, kan være en uekte sønn av Ulrik Fredrik Jonstrup på Søndre Bråte i Hemnes i Høland. Fredrik Ulriksen og hans kone og barn er for øvrig omtalt under Gottenberg under Nordre Bunes i omtalte bygdebok for Høland og Setskog, b. 5, s. 297, dog uten at det vises til hans mulige far.Den presumptive far ble for øvrig døpt i Høland 4. juni 1741 med navnet Ulrik Ferdinand, et navn jeg kun kjenner til at han brukte da han sammen med broren Jokum Jonstrup i 1761 gav kvitterte for å ha mottatt farsarven. Ved dåp av et barn i 1780 kalles han Ulrik Fredrik Jonstrup, men han synes ellers å ha vært kjent kun som Ulrik Olsen Jonstrup, eller bare med gårdsnavn i stedet for slektsnavn.Ulrik Jonstrup hadde minst to uekte barn før han giftet seg i Høland 29. desember 1777 og da med moren – Pernille Pedersdatter - til det yngste av barna, nemlig Mette, døpt i Høland 11. juli 1776 (død i mars 1778). Med Kristine Halvorsdatter hadde han en datter Anne, født og død i oktober 1772.Med kona, Pernille Pedersdatter, hadde Ulrik Jonstrup flere barn: Ole, døpt 1. mars 1778, Mette Sofie, døpt 4. januar 1780, Karen Dortea, døpt 3. februar 1782, Petteranna, døpt 14. november 1784, Marte Marie, døpt 19. april 1787 og Jens Olai, døpt 19. august 1792. (Sistnevnte er døpt som Hans Olai, men gravlagt 1. april 1793 som Jens Olai.)Innimellom denne rekken med barn med kona mistenker jeg Ulrik Olsen Jonstrup for å ha hatt minst tre barn.27. april 1783 ble i Høland begravet et uekte barn Kristoffer Ulriksen, 4 ½ måned gammel, hvis dåp ikke er innført i kirkeboka for Høland. Ulrik Jonstrup kan ha vært faren? Og kanskje endog Fredrik Ulriksen var Kristoffers tvillingbror?Kristoffer Ulriksen (og Fredrik Ulriksen) kan faktisk godt ha vært døpt i Høland uten at det er kommet med i kirkeboka. Mens jeg har et inntrykk av at kirkeboka for Høland jevnt over holder høy standard, synes den nettopp på denne tiden å svikte. Sognepresten i Høland Søren Lemmich døde 29. mai 1782, og i hans siste år var kanskje ikke kirkebokføringen helt på høyden. Hans ettermann, Hans Broderus Eeg, utnevnt 11. september 1782, ble kort etter sin ankomst syk og døde 11. juli 1783. Deretter overtok Jonas Gill, og tingene falt atter på plass. – I denne noe turbulente perioden synes det helt klart at enkelte kirkelige handlinger ikke er innført i kirkeboka, blant annet ”mangler” begravelsen til et par fremstående bønder.Nå har ikke jeg gjort noen grundige forsøk på å spore opp verken Kristoffer eller Fredriks dåp i Hølands nære nabosogn (det lå utenfor mitt virkeområde som bygdebokforfatter). Men dersom det virkelig er slik at Fredrik Ulriksens dåp ikke kan finnes her (i nabolaget), kan det altså skyldes at han er døpt i Høland uten at det er innført i kirkeboka – og i så fall må det eventuelt brukes andre kilder for å finne ut hvem som var hans foreldre.I 1801 bodde der på Haugen under Østre Tøyen i Høland en kvinne med tre uekte barn, nemlig Ragnhild Pedersdatter (31 år), og barna: Peder Ulriksen (14 år), Helene Mortensdatter (8 år) og Kristian Paulsen (2 år). Kun sistnevnte er døpt i Høland, ifølge kirkeboka. – Jeg ser det som nærliggende å tro at Peder Ulriksen, født ca. 1788, kan være et mulig tredje uekte barn av Ulrik Olsen Jonstrup.Fredrik Ulriksen giftet seg i Høland 1806 med Anne Kristiansdatter, og i 1833 finnes de innført i kirkeboka for Høland som utflyttet fra Gottenberg under Nordre Bunes til Trøgstad, sammen med sønnen Johan (født 1813). Familiens videre skjebne kjenner jeg ikke til. Ettersom du, Tore, er den som spør, kjenner du kanskje til mer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore J. Mehl

Takk Odd, her var mye utfyllende opplysninger og tanker.Friderich Uldrichsen er min tipp-tipp oldefar og sønnen Johan er min tipp-oldefar (som jeg vet en god del om), derav interessen. Jeg vet egentlig ikke så mye mer om Friedrich utenom folketellingen, giftermålet, barna og flyttingen til Trøgstad. Foruten Johan har jeg funnet tre søsken i kirkebøkene, Marthe Maria (1808), Christine (1810) og Rebekka (1816).Jeg har også vært inne på tanken at Friderich kan være et uekte barn, men tror fremdeles at han kan være en ekte sønn av Ulrik Olsen Jonstrup og at dåpen mangler i kirkeboken. I barnerekken er både 1783, 85 og 86 mulig. I innlegg 5 nevner jeg at Friderich muligens er yngre enn de 19 år som er angitt i folketellingen i 1801, nemlig rundt 16 år. Dette har jeg fra den alderen som er oppgitt i kirkebøkene på utflytting fra Høland og innflytting Trøgstad hvor Friedrich er oppgitt til å være 48 år 27.juni 1833. Etter dette burde han da være født i 1785, og det kan stemme med hullet i barnerekken til Ulrik Olsen Jonstrup.Imidlertid er det en hake her. Antar man at Friederich visste helt nøyaktig hvor gammel han var i 1833, og oppga dette korrekt ved utflyttingen, så vil han senest være født 27.juni 1785. Med dette som utgangspunkt kan han ikke være ekte sønn av Ulrik Olsen Jonstrup. Erfaringen viser imidlertid at alder den gangen var et ullent begrep og at mange ikke visste eksakt hvor gammel de var når alder skulle oppgis. Friedrich kunne derfor like godt være 50 i 1833 som 48. Var han faktisk 50 år i 1833 så stemmer alderen i folketellingen noenlunde. Skulle han så være ekte sønn av Ulrik Olsen Jonstrup måtte han da være født i perioden november 1782 til februar 1784.Nå skal jeg ta meg en ny runde i kirkebøkene for nabosognene og sjekke alle uekte barn samt sjekke om Friderich kan ha vært fadder for noen av Ulrik Olsen Jonstrup's barnebarn. Det siste kan være en indikasjon på familiære forhold.mvh Tore Mehl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

En indikasjon på at Friderich er yngre enn 19 år som angitt i tellingen 1801, er konfirmasjonen i 1802. Kildeinformasjon: Akershus fylke, Høland, Ministerialbok nr. I 6 (1794-1814), Konfirmerte 1801-1803, side 253. Permanent sidelenke: LenkeNr 15 er Friderich Uldrichsen 18 år, men dette har du kanskje fra før?Samme side viser Mette Maria Uldrichsdatter Braate, konfirmert 14 1/2 år i 1801, nr 55. Det stemmer med at hun er født i 1787, og da skulle en anta at hans alder også er noenlunde rett.Vi ser at Mette Maria og Friderich ikke er oppført med samme gårdsnavn, det kan vel tyde på at de ikke har samme mor?mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.