Gå til innhold
Arkivverket

[#66962] Varteig : Peder Eriksen 1709 - 1782 Klemsdal g.m Anne Olsdatter


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Hvem er Peder Eriksens 2dre hustru , Anne Oldatter datter av ?Peder Eriksen 1709 - 1782, sønn av Erik Skjøllersen Jelsnes Ødegården i Tune. Han bodde som gift på Klemsdal i Varteig.Peder Eriksen Ødegaarden ble gift 1. gang 20 juni 1729 med Marte Jonsdatter Klemsdal. Hun døde i 1732.Peder gift 2.gang i Rakkestad 26 juni 1732 med Anne Olsdatter. Ved trolovelsen 3 juni var forloverene Herman ( Olsen ) og Ingebret ( Amundsen ) Kartnæs.Kan Anne Olsdatter være søster av Herman Olsen Kartnæs i Rakkestad ? Forloveren Ingebret Amundsen var gift med Mari Olsdatter.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

I 1763 skattemantallet Rakkestad var oppsittere og eiere på Kartnes Hermand Olsen og Ole Nielsen. Eiere var også medarvingene står det.Gården ligger i Os Rakkestad, like ved grensa til Varteig, og nær Glomma. Hermand og Ole passer jo fint inn som bror og far til Anne Olsdatter. Men sikker kan en jo ikke være.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Fantastisk om dere kan finne ut av dette! Kirkeboken er jo ikke til mer hjelp her ...Kan det finnes skifter som kan gi svar?Forøvrig er det jo trolovelse og vielse de sammen dagene for Ole Pedersen fra Varteig og Anne Amundsdatter med forlovere fra Skjørtorp og Gundelsby. Her er det vel slektskap? Erik Pedersen var jo av Skjørtorp-slekt.Jeg har i alle fall fått rettet opp Anne Olsdatters fødested som jeg ukritisk (og utilgivelig!) hadde kopiert fra FS som Varteig.Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Beklager!En hukommelsesfeil og kortslutning hos meg i siste innlegg :(Erik Pedersens Rakkestad-tilkn. var jo til SÆVES - ikke Skjørtorp.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Rita Hole

Jeg har ikke funnet ut noe mere om Anne Olsdatter. Panteboka har ingen opplysninger som belyser hennes herkomst.Evt.skifte på Kartnæs har jeg ikke nå tilgang til. Det som Anne har til felles med forloverene Herman Olsen og Ingebret Amundsen ( g.m. Mari/Marte Olsdatter ) Kartnæs (1) er at de alle har en datter som heter GURI.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.