Gå til innhold
Arkivverket

[#66966] latinske søndagsnavne


Gjest Robert Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest Robert Bjerke

Jeg vet at slike spørsmål er kommet her før, men det hjalp meg ikke.Jeg vil nemlig vite de latinske navne paa alle årets søndager. I Aurdals kirkebok finner jeg en søndag som presten kaller 'Quaerite', så godt jeg leser det. I året 1740 kom det like etter Mikkelsmesse (29. september), og før en søndag som hette 'Nain'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Lenke til aktuell kirkebokside: ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9361&idx_id=9361&uid=ny&idx_side=-109>Lenke)Jeg ser at denne presten opererer med egne navn på søndagene, på samme side ser jeg også 'Dom: Mutus', 'Dom: Lex' og 'Dom: Lepra' (?) Disse navnene har aldri jeg vært borti før, og de har neppe vært i vanlig bruk. Jeg finner heller ikke noe meningsfullt når jeg googler på disse navnene.Du finner de søndagsnavnene mm. som var vanlige i norske kirkebøker på denne sida: (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Kan det ha noko med preiketekstene å gjere? 'Nain' kan vise til forteljinga om Jesus som vekte opp sonen til enka i Nain; 'Quaerite' kan tyde spørje etter; 'Mutus' kan tyde stum, 'Lex' er lov, 'Lepra' er spedalsk - og alt dette kan passe på bibeltekstar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det tror jeg nok du har rett i, Ivar. Nå er det jo slik at prekentekstene veksler gjennom en fireårsperiode. Var det slik også på 1700-tallet, eller kjørte man samme leksa hvert år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Mamen

Inntil 1889 var det vel, var det en tekstrekke som ble brukt. Da ble det tre rekker, på 1980-tallet ble det to rekker. Disse brukes hvert annet år, og de skifter 1.søndag i advent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

I have done some further digging on the Internet, and have learned a few things:The Sundays immediately before and after Easter have Latin names that are still commonly used, such as 'Cantate' and 'Rogate'. These Latin words are the first word of the introit of the mass on these Sundays.I found a Latin missal from 1968, and attempted to learn if 'Quaerite' and 'Nain' are the first words of the introit for any of the Sundays after Trinity. But was unsuccessful.However I found service folders from a Lutheran church in Colorado Springs which identify the 15th Sunday after Trinity as 'Seek ye first Sunday'. 'Quaerite' means 'Seek ye'. The 16th Sunday after Trinity was called 'The widow of Nain Sunday'.Googling 'Seek ye first Sunday' found other uses of this term. It would seem that there is a tradition of names for the Sundays after Trinity which are derived from the gospel text for the day.Interesting. But probably more than you wanted to know, som vi sier paa engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Nei, Randi - denne kalendaren inneheld ein del feil. (m.a. teljing av sundagar etter openberring (='epiphania')/heilage tre kongars dag etter 1770.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.