Gå til innhold
Arkivverket

[#66970] Fritz Emil Falkenberg fra Norge - 'Master Mariner' (New York 1930)


Gjest Sten Høyendahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

I tema 66937 hjalp Arne Solås, Bergen, meg til å finne 1930-tellingsskjemaet for Queens, New York, der de opprinnelige norske Fritz Emil Falkenberg og hustru Jenny Marie, f. Hoiendahl, oppholdt seg med sine barn.Fritz Emil Falkenberg står i tellingsskjemaet som 'Master Mariner'. Jeg har fått med meg at dette er en offisersgrad til sjøs, men har problemer med å avgjøre om dette gjelder dekks- eller maskinområdet.Ved å google 'Fritz E. Falkenberg' finner jeg et avisutklipp fra Oswego Daily Times fra 24.11.1915 (?), der det står en kort artikkel om kaptein Fritz E. Falkenberg på steameren Berwind om en krigshendelse 28.8.1914.Ut fra at Falkenberg fra Norge var 'Master Mariner' i 1930 - er det noen som har meninger om han kan være identisk med kapteinen fra 1914?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Han seilte nok som kaptein ja, og jeg tror også at sønnen Allan avanserte til samme grad. Her fra en søknad om statsborgerskap hvor vi ser at Fritz er styrmann:

bilete6468.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Takk nok en gang! Det var nok rett person.Sønnen Allen står ganske riktig som 'Marine Officer' i tellingen 1930 tross sin unge alder. På registret for 'Texas Birth Index' 1903-97 fant jeg for øvrig en Jenny Marie Falkenberg, Hays, Texas, hvis far var Allen Victor Falkenberg. Det kan nødvendigvis ikke være andre enn marineoffiseren fra 1930, som har oppkalt datteren etter sin mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.