Gå til innhold
Arkivverket

[#66971] Tollev Fredrichsen Vevelstad/Tjøtta


Gjest Klaus Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Klaus Johnsen

Jeg viser nedenstående link (nr 46843) og fortsetter med innlegg her: LenkeDet foreligger et skifte Flatøen Tjøtta i 1778 hvor det står:Berithe Tostensdatter HovedpersonElias Holgersen EktefelleNiels Eliassen 5 SønnTollev Fredrichsen 7 Sønn, uekte fødtForeløpig har jeg ikke funnet ut hvor Berithe Tostensdatter kommer fra.Kirsten Nilsdatter som jeg har ført opp som mor til Andreas Tollevsen, er nok den samme som du nevner. Det finnes jo flere varierende skrivemåter på dette fornavnet. Jeg har heller ikke funnet foreldrene til Kirsten.Fredrich Ingebrigtsen har jeg registrert født ca 1741 i Sandvær, Herøy, død ca 1803 på Enangen i Alstahaug, hans foreldre: Ingebrigt Fredrichsen og Anna Margrethe Pettersdatter Winther.Fredrich Ingebrigtsen har jeg gift (1) Kirsten Andersdatter (ukjent opphav). Hun død ca 1795 Enangen, Alstahaug (skifte der).Fredrich gift (2) Anne Nilsdatter (ukjent opphav).Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Linken til Slektsforum: [url="http://www.disnorge.no/slektsforum/viewforum.php?f=1820&sid=b6099b3ff5b81149b5575368288f7564>LenkeJeg velger å komme med et innlegg her.Når det gjelder Kirsten Nilsdatter, kan hun f eks. komme fra Indre Tjøtta, men ha tilknytning til Vefsn og være født og/eller døpt der. Dessuten nevnes at flere steder i Indre Tjøtta og Indre Leirfjord på denne tiden gikk under Vefsn. I denne forbindelse finner jeg et mulig spor. Det gjelder Kirsten født ca 1776, datter av Nils Arntsen i hans andre ekteskap med Maren Jørgensdatter (skifte Halsan Tjøtta 1779 i hefte 1780-1810). Nils skal visstnok komme fra Husmo i Stamnes, Alstahaug, mens Maren har jeg født i Hundåla i Vefsn (skifte Øren Vefsn 1777). Jeg har imidlertid ikke undersøkt hvor Kirsten ble døpt. Denne Kirsten kan være henne vi finner som tjenestepike på Nord-Herøy i 1801, selv om alderen differerer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Berit Anne Munthe Lund

Jeg har funnet vielsen til Ingebrigt Fridriksen, Alstahaug og Ane Margrete Vinter 12.11.1741. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16572&idx_id=16572&uid=ny&idx_side=-25>Lenke Vet du hvor Vinter (el. Winter) navnet kommer fra og/el. vet du mer om Ane Margrethe Pettersdatter.Jeg fant dåpen til Fridrich 25.03.1743 i Herøy kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.