Gå til innhold
Arkivverket

[#66986] Hans Olai Jensen, Fleina, Gildeskål


Gjest Oddleif Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddleif Ellingsen

Hans Olai Jenssen (Lind) f ca 1783 sønn av Jens Hansen Lind og Ingeborg Svensdatter Blix. Hvor ble det av ham og hans søsken Anne Malena Jensdatter og Peder Schjelderup Jensen? mvh OE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Hans Olai Jensen Lind døde i Vågan i Lofoten i 1840. Han var styrmann og trolig ugift. Etter Børje Jonsson som viser til Lofoten og Vesterålen sorenskriveri, prestens døds- og vigselslister 1809-50.Anne Malena Jensdatter, f. 1786, bodde i følge skifte etter halvbroren Peder Jensen Schjelderup på Fleina i 1822, ugift. Hvor lenge hun levde, vet jeg ikke.Peder Schjelderup Jensen, f. 1802, var halvbror av de to førstnevnte, hans mor var Malena Pedersdatter Schjelderup, Jens Hansen Linds 2. kone. Han var bosatt på Fleina og døde ugift i 1822.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddleif Ellingsen

Kunne ikke finne peder schjelderup jensen begravet 1822 i gildeskål.Fant derimot antagelig en dødfødt datter av hans halvbror Sven Jensen Blix Lind på høyre side av denne linken. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Jeg ser at Skifter i Salten opererer med to skifter etter Peder Schjelderup Jensen, et skifte 23.10.1820 og et 30.05.1822. Så kanskje Peder døde allerede i 1820 eller kanskje i 1819?Kirkeboken for Gildeskål er ikke akkurat blant de lettleste for 1819 og 1820, men kanskje et søk der vil hjelpe!Si i fra dersom du finner noe!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Barnet som er nevnt døpt i kirkeboken, Johanna Fredrikke, var datter av Ingeborg Lind og Thomas Thommesen som bodde i Våtvika i Gildeskål. Johanna ble senere gift med Lars Larsen på Våg i Gildeskål og døde i 1887.Ingeborg Pedersdatter Lind, som hun het, var ikke søster av Peder Schjelderup, men hans søskenbarn. Ingeborg var datter av Elisabeth Jensdatter og Peder Olsen som bodde i Ersvika i Bodø. Elisabeth var i sin tur datter av Gjertrud Pedersdatter og hennes 1. ektemann, Jens Pedersen på Ytter-Leivset i Fauske, mens far til Peder Schjelderup, Jens Hansen (Lind), var sønn av nevnte Gjertrud Pedersdatter og hennes 2. ektemann, Hans Hartvigsen.Det er ikke alt i teksten som er like lett å tyde, men det fremgår vel av kirkeboken at Peder Schjelderup Jensen omkom på sjøen vinteren 1820.Sven Blix Jensen, f. 1785, døde ca. 1824/1825. Jeg har ikke funnet ham som gravlagt i kirkeboken for Gildeskål, men i følge Skifter i Salten ble det holdt skifte etter ham 13.04.1825. Sven var gjestgiver og handelsmann på Fleinvær, gift 1. gang med Elisabeth Schøller Bruun og 2. gang med Anne Marie Jentoft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Når det gjelder Anne Malena, tror jeg at hun var ugift i hele sitt liv. Da hennes far døde i 1811, fremgår det av skiftet etter ham at hun bodde hjemme på Fleina og var ugift. I skiftet etter sin farmor, Gjertrud Pedersdatter på Leivset i 1814, fremgår det at hun var umyndig. Og i skiftet etter sin halvbror Peder i 1820 bodde hun fremdeles på Fleina og var ugift.Nermo har nok tatt utgangspunkt i skiftet etter Anne Malenas far i 1811, Jens Hansen Lind, der det fremgår at hun var gift med Lars Hansen med bosted 'Ibestad i Trones', noe jeg tror ikke stemmer. Jeg har prøvd å finne deres eventuelle ekteskap både i Tore Meyers 'Astafjord bygdebok', i Hilmar Eriksens 'Det gamle Astafjord og Ibestad' og i Bergljot Holthe Bjørknes' og Margareth Jensens 'Folk og slekter i gamle Trondenes' uten resultat. Dersom nevnte Jens Hansen er identisk med Jens Hansen Lind som bodde på Ibestad i 1811, noe jeg tror var tilfelle, var han Anne Malenas farbror som da allerede hadde vært gift i over 20 år og ikke ble enkemann før i 1818. Jeg tror nok kanskje at Anne Malena ved farens skifte i 1811 kan ha vært bosatt på Ibestad, men gift var hun ikke!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

HeiDet enkleste her er vel å sette opp familiene samlet, for derigjennom å skaffe seg oversikt over hvem som er hvor?Jens Hansen Lind hadde en yngre bror, Lars Hansen Lind, som av alle ting var bosatt på Ibestad Øvre i 1801 (nr 111) [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f18011917&gardpostnr=6&personpostnr=111#nedre>LenkeDet skulle da være rimelig trygt å si at når Anne Mallene var ugift i 1820 så var hun ikke gift med farbroren i 1811.Forøvrig hadde Jens Hansen Lind 11 barn, 7 barn i første ekteskap (2 døde som spedbarn) og 4 barn i andre ekteskap (1 døde som spedbarn). Jens Hansen Lind i 1801 (nr 630) Lenke og dette var vel yngstegutten Jørgen i 1801 (nr 838)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Hei Knut!Ifølge Arvid Støvers 'Nedtegnelser' hadde Jens Hansen Lind 9 barn i sitt 2. ekteskap, bare 2 av disse nådde voksen alder.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.