Gå til innhold
Arkivverket

[#66991] Marthinus Jochumsen, Klokker i Sogndal, 1743


Gjest May Teistevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest May Teistevoll

Marthinus Jochumsen er nevnt som klokker i Sogndahl i skiftet etter søsteren Ane Jochumsdatter i Bergen i 1743. Øvrige søsken er Giert og Henrich Jochumsen, Ingeborg og Birthe Jochumsdøtre.Deres mor er nevnt som Ane Jochums, enke.Både avdøde Ane og søsteren Birthe var gift i Bergen, men familien for øvrig kan jeg ikke finne noe om, heller ikke i Bergen.Håper derfor at klokker Marthinus Jochumsen kan være kjent for noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest May Teistevoll

Takk for ditt innspill, Jarleif. Det er godt mulig at denne familien opprinnelig er dansk. Det er også interessant at denne Martinus i Andaks døper sin datter for Ane.Det som taler imot er at ved skifte i Bergen i 1743 er Martinus oppgitt å være klokker i Sogndahl, og altså ikke bosatt i Danmark da.Jeg tar gjerne imot flere tips, da jeg ikke har klart å komme videre med denne slekten.Hilsen May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Mener bestemt at jeg fant Martinus Jokumsen med etternavnet Kruse i kirkebøkene for Sogndal. Har ikke tid til å undersøke nærmere nå, men jeg tror farens navn skal være Jokum Henriksen og moren Anna Giertsdtr. Søsteren Berte gift 1740i Domkirken med Knut Haagensen og søsteren Anna gift 1742 Domkirken Lambert Blomberg. Ufullstendig dette her, men kan komme sterkere tilbake. mvh sr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Sogndal Sogelags hefte 1932, Heimbygdi vår Sogndal, Årbok IV, har et kapittel om klokkere i Sogndal. Der sies det at Martinius Kruse var klokker fra 1750, og død 1759, 92 år, gm Henrikka Schubart.I oversikt over døde i Sogndal (fylkesarkivet eller her på digitalarkivet) finner vi Martinius Kruse d 1759, og angitt f 1717, gm Henrikka.Barn: Gerhard f 1747, Anna Maria f og d 1750, Anna Dorotea f 1751 og Henrikka Katarina f 1754Dette er vel neppe samme mann som Martius Jokumsen. Han var gm 'Ane' og hadde barn m andre navn som nevnt under innlegg 1.Men går det an å nøste videre ut fra dette?Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Hei Svein. Dette var stort !! I skiftet jeg har nevnt etter Ane Jochumsdatter er enkemannens navn Lambert Blomberg, så du har skutt midt i blink. Spennende å vente på mer informasjon fra deg. Tusen takk fra May.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Hei Jarleif. Nå så jeg ditt siste innlegg. Utrolig å få så mye informasjon på kort tid etter lang tids tørke i min egen forskning.Det er Martinus' mor som het Ane, og de øvrige navna i mitt første innlegg er søsken til Martinus. Det kan derfor godt være den Martinus jeg har lett etter. Det som ikke stemmer, er at Sogndal Sogelag skriver om Martinus Kruse at han var klokker fra 1750. Dette stemmer ikke med 'min' Martinus Jochumsen som var klokker i Sogndal allerede i 1743.Det er jo en mulighet for at det var to klokkere i Sogndal het Martinus. Står det i heftet hvem som var klokker før Martinus Kruse?mvh May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Ja, det gjør det, men navnet ser ikke ut til å ha noen relasjon her. Men siden teksten er fornøyelig tar jeg med det hele:(Om forrige klogger): Daniel Henrik Dedechen gm Maren Kristiandatter Prahm. Han livde enno i 1740 åri, men var då so gamal at han ikje kunde brukast til fasteskulen i Fjøra. Denne fyste skulen i heradet kom i gong i dei åri. Det heiter at klokkaren då var gamal og ei 'habil dertil' og skulde bu på ein 'forførisk' stad (?)Uansett: Klokkerne ble på denne tiden tilsatt av biskopen, og ble dermed gjerne noen av biskopens nære omgangskrets som fikk jobben. Det er jo ikke vanlige Sogndalsnavn vi møter her...Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Takk igjen, Jarleif Dette var klargjørende. Med bare én klokker Martinus i Sogndal på denne tiden kan vi se at Martinus Jochumsen Kruse ble klokker tidligere enn angitt i heftet til Sogndal Sogelag. Eksakt hvilket år vet vi ikke - 1743 eller tidligere. Mvh May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Her er skiftet etter Jokum HenriksenKildeinformasjon: Bergen fylke, Bergen by, Skifteprotokoll C 3a , 1737-1748, oppb: Statsarkivet i Bergen.Merknader: Register på Statsarkivet i Bergens lesesal.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23999/207>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23999/207Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Det ser faktisk ut for at jeg nå er kommet i mål med dokumenterte opplysninger om både Martinus og hvem som var hans foreldre: Jokum Henriksen og Anna Giersdatter!Det holdes altså skifte etter Jokum Henriksen og datteren Ane med bare en mnd. mellomrom. Ser at Ane ikke er nevnt i skiftet etter faren, så hun var da allerede død.Men Martinus er nevnt - myndig og boende i Sogn, i tillegg til broren Henrich, søsteren Ingeborg og søsteren Birgitte gift med Knud Haagensen i Bergen.Med dette grunnlaget skal det bli spennende å se om jeg finner ut av tilknytningen til navnet Kruse.Takk for den gode hjelpen jeg har fått!mvh May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.