Gå til innhold
Arkivverket

[#66996] Fanger med livstidsdom på slaveriet. Hvor ble de begravet ?


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Når det gjelder fanger som døde på slaveriet - Trondheim, Akershus, Fredriksten, ( Kongsvinger ), Bergenhus, etter 1814. Hvilke kirker ble disse begravd ved ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

det har vært slaveri på Akershus i århundrer frem til 1839begravelsesseremoniene ma ha foregått ved festningskirken, men jeg er usikker på hvor gravlunden(e) har vært

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det som nevnes i (7) i tema 6421 er nok den nordre del av den utvidete Vaterland Kirkegaard. Christ kirkegaard er også brukt samt (som Tore er inne på) tilknyttet Slottskirken på Akershus. Etter 1814 vil jeg tro så godt som alltid Vaterland - før eller senere (se eksempelet i tema 6421), Ankerløkken kom 1833 (egentlig kolerakirkegård), det kan være enkelte kom dit på tampen av 'slaveriet'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg leter etter en som fikk dødsdom for mord, men han ble senere benådet, og det ble da omgjort til livsvarig slaveri. Han fikk dommen i 1814, men siden hører vi ikke noe mere til ham. Jeg vet heller ikke hvor han havnet. Hans navn var Jon Mortensen Undset, født i Øvre Rendal 1760. Som enkemann begikk han et drap den 9. august 1813. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Før fant du protokollene fra Slaveriet både under Statsarkivet og Riksarkivet, for ikke så lenge siden ble de samlet (Men var det RA eller SA, det husker jeg ikke på stående fot, det er et år siden jeg leste fangeprotokoller). Uansett vil du enkelt finne ham og opplysninger om ham der. Det er et lite stykke fra Osen til arkivet i Oslo, selv holder jeg på med siste del av flytting, kanskje andre skal på arkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.