Gå til innhold
Arkivverket

[#67000] Ole Hemmingsen og Malena Mortensdatter, Kilhamn i Rødøy


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Ole Hemmingsen, bonde i Kilhamn i Rødøy, trolovet og giftet seg i 1787 med Malena Mortensdatter.Jeg er kommet frem til at Ole Hemmingsen, som var f. om. 1753, samt Tomas, Abel og Marta Hemmingssønner, var barn av Hemming Tomassen og Marit Olsdatter i Vassdal i Rødøy. Hemming Tomassen flyttet tilsynelatende til Orhaugen i Meløy mellom 1766 og 1769, hvor han ble oppsitter.Malena Mortensdatter skulle være f. om. 1743-1754 (sic). Jeg finner henne ikke døpt i Rødøy, men hun ble konfirmert der i 1772. Hun hadde muligens en bror som het Ole Mortensen. Hun giftet seg først med Paal Hermannsen, som vel bodde i Forslandsdal, og deretter med Ole Hemmingsen.Jeg mottar gjerne opplysninger fra de som har det. Jeg tenker da først og fremst på Malena Mortensdatters foreldre og fødested. Takk for tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Eva Melfjord

Hei! Kiersten Joensdatter satt i 1769 som holdsenke i Forslandsdal etter Morten Klemetsen.Jeg tror disse to er Malenas foreldre.Ta gjerne kontakt på e-mail.Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ole Hemmingsen hadde 3 barn med Malena og 3 barn med Maria Nielsdatter Stensland. Marta, Pauline og Morten var Malena sine barn og 3 barn var Maria sine barn.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Melfjord

Hei Birger!Og ja,jeg er dattera.Har prøvd å komme i kontakt med deg,men da var din mailbox full.Min e-mailadr. er evamelf@online.no Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Ang 2: I Skifter fra Meløy,Rødøy,Lurøy, Træna 1780/1810 av Svein Edvardsen på side 129 er det et Skifte fra Konsvik i Lurøy i 1788 etter Kiersten Joensdatter. Ektefelle: Lars Pedersen. Maren Hansdatter datter 1.ekt,enke. Malena Mortensdatter, datter 2.ekt gift. Gunhild Mortensdatter, datter død. Maria Olsdatter 16 år, barn av Gunild. Marith Mortensdatter, datter 2.ekt, død. Sivert Mathiasen, 6 år, barn av Marith.mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest André Martinsen

Jeg har merket meg at ingen barn nevnes i skiftet etter Morten Klemmetsen i 1768. Det kan likevel ikke herske tvil om at Malena Mortensdatter var Morten Klemmetsens datter, særlig siden det er fastslått at Malena Mortensdatter var datter av Kjersten Jonsdatter og at Kjersten Jonsdatter var gift med Morten Klemmetsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest André Martinsen

I det nylig utlagte innrulleringsmanntall for Rødøy 1755 står det at Hemming Tomassens fødested var «i Meløe Fiering paa Korsvig». Han var født rundt 1721.Jeg ser til min store fortvilelse at der tilsynelatende ikke finnes kirkebøker for dette året. Den tidligste kirkebok for Meløy begynner visst i 1739.Heldigvis var navnet Hemming Tomassen ganske uvanlig. I tillegg har man en konkret stedsangivelse, nemlig Korsvika i Meløy. Kan det hjelpe oss videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har notert en Abel Hemingsen født ca. 1760 i Vassdalen, Rødøy. Han har jeg notert som sønn av Heming Tomassen, født ca 1730 i Vassdalen. Heming hadde 3 barn. Ole Hemmingsen Kilhavn hadde 3 barn med Malene (Maren) Mortensdatter. 4 barn med Maria Nielsdatter Stensland, født ca. 1771.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Hei.Hemming Tomassen var f. om. 1721 i Korsvika i Meløy. Han bodde i Kvalvika i Rødøy i 1755, og i Vassdalen i Rødøy rundt 1766. Han fantes dog på Arhaugen, Korsvikas nabogård, i Meløy i 1769, og han hadde da også en sønn, Tomas Hemmingsen, som var født rundt 1758 i Vassdalen (men sønnen finnes ikke i dåpslistene). Han har derfor tydeligvis pendlet mellom sitt fødested Meløy og Rødøy.Vi vet at Hemming Tomassen var født rundt 1721 i Korsvika. Er her noen meløyfjerdinger som kjenner til vedkommende og hans opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Ad (11): Jeg kan tilføye at Hemming Tomassen hadde (minst) fire barn: Tomas, f. om. 1758 Vassdalen, Ole, f. om. 1753, Marta, f. 1766 Vassdalen, og Abel, f. om. 1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg har ellers undersøkt dem som heter Hemmingsen og Hemmingsdatter i folketellingen for Rødøy 1801. Personene deler seg i en eldre gruppe og en yngre gruppe:DE ELDRE:1: Ole Hemmingsen, 48 år, Kilhamn i Rødøy, gift.2: Tomas Hemmingsen, 46 år, Nordnesøy i Rødøy, gift.3: Abel Hemmingsen, 46 år, Jenslund i Meløy.4: Sofia Hemmingsdatter, 41 år, Vernes i Rødøy, g. m. Kristoffer Hansen.5: Kirsten Hemmingsdatter, 39 år, Spilleren i Meløy. Mor: Maren Eriksdatter g. m. Lars Nilsen.6: Berit Margrete Hemmingsdatter, 33 år, Spilleren i Meløy. Mor: Maren Eriksdatter g. m. Lars Nilsen.Nr. 1, 2 og 3 var trolig brødre. Nr. 4 kunne være deres søster. Nr. 5 og 6 var søstre. De kunne dog neppe være Hemming Tomassens døtre.DE YNGRE:Hans Kristian, Didrik Johan, Anna, Ingeborg, Maren, Dorotea og Else Hemmingssønner, barn av Henning Hansen i Røtvika i Lurøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Kirstens dåp i 1763 på Dom XVII a Trin. (øvre del av vestre side) Datter av Hemming Andersøn fra Spilleren. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16849&idx_id=16849&uid=ny&idx_side=-15>LenkeHemming Andersøn i 1755: Kan dette være han? Henning Andersøn i Haugvigen, 36 år gammel ugift, sønn av Anders Fredrichsen fra Esøien LenkeTrolovelsen til Hemming og Maren 5 søndag efter Trin. (midt på venstre side) På samme dobbel side. Vielsen øverst på høyre side. Dom XIX p.Trin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Bare døtrene Kirsten og Bereth er nevnt i skiftet etter Hemming Andersen på Spilderen Øvre i 1780, konen er Marith Erichsdatter.Så da kan kanskje Sofia være en datter av Hemming Thomassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Hemming Thomassen ble innført i skattelisten over husmenn med eget hus i 1759 (Vassdal i Rødøy), men hadde flyttet fra plassen i 1768, den var da øde. I 1772 står det i rubrikken: Død.Den siste opplysningen tviler jeg sterkt på. Det er sannsynligvis den samme Hemming Thomassen som dør litt før århundreskifet på Grønøy. Der dør også hans hustru Marit Olsdatter (trolovet 1750) og deres felles datter Ingeborg.Skulle jeg letet efter anene til Thomas og Marit, ville jeg letet i Rana. Mange ranværinger kom til Holandsfjorden på den tiden. Når det gjelder Marit ville jeg sjekket grundig et skifte på Selfors i 1768 - datteren Marit er 'gift i Rødøy'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Til Terje.Hvilket år er det datteren Ingeborg dør?Jeg fant begravelsene til Hemming og konen, men datterens finner jeg ikke.mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Tusen takk Terje.Jeg fant Ingeborgs konfirmasjon i Meløy i 1770 nr 13 av jentene, hun var 19 år. Kildeinformasjon: Nordland fylke, Meløy i Rødøy, Ministerialbok nr. 841A02 /2 (1760-1776), Kronologisk liste 1770, side 100. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16849&idx_id=16849&uid=ny&idx_side=-40>Lenke Permanent bildelenke: LenkeThomas Hemingsøns Grønøen ble viet i 1798 i Meløy til Ingeborg Einarsdatter.( Copul 15). Kildeinformasjon: Nordland fylke, Meløy i Rødøy, Ministerialbok nr. 841A03 /2 (1777-1819), Kronologisk liste 1799, side 277-278. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.