Gå til innhold
Arkivverket

[#67003] Øvre Eiker, Anne Mathea Pedersdtr


Gjest Bjørg Hukkelberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Hukkelberg

Min oldefar hadde søstra Anne Mathea Pedersdtr, f 13-11-1859, i Vestfossen. Konfirmert i 1874 i Haug/Eiker, og i live i 1875. Så forsvinner alle spor. Mor Dorthea Larsdtr dør i 1876. Far Peder Andersen finner jeg ikke død. Han var født i Sandsvær i 1829. Hvor ble Anne M av?Mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Dødsfallsprotokollen Eiker:Dorte Larsdatter Vestfossen død 48 3/4 år - 3. feb 1876Enkemann: Peder Andersen.Etterlatte barn:1. Lauritz Martinius 10 år2. Karen Dorothea 22 år3. Anne Mathea 16 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Dødsfallsprotokollen Eiker:Enkemann Peder Andersen Fossesholm 73 år - død 4. sep 1902.Etterlatte barn:1. Lauritz Pedersen Vestfossen.2. Mathea gift i Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Dette ser lovende ut. Nå har jeg lett i lange tider. Da står det bare igjen å finne vielse og dåp av barna. Igjen Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Finner du ei Anne Mathea født i Vestfossen omkring samme tidspunkt som er datter av Peder Olsen?Hvis nei, kan det jo være feilskrift hos presten ved vielsesinnførselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Forstår ikke at det skal være så vanskelig å finne henne i 1900. Selv om hun står som gift i Kristiania ved farens død i 1902, trenger hun jo ikke være gift i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel faren i 1900 tellingen i Vestfossen, han oppgis være f. i Fiskum? Ikke langt hverken fra Vestfossen, eller Sandsvær.LenkeMen så var det å finne datter Anne Mathea i samme telling?Kan prøve litt søking.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ta en teoretisk mulighet er at denne damen er født Pedersdatter og gift Olsen. Hun er født i Øvre Eiker i alle fall, og om familien flyttet til Oslo senere kan jo likevel opplysningen om at gift datter bodde i Kristiania i 1902 være rett?? :-)Lenke Får se om jeg finner ut mer om denne damen, gift med en lærer. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Dette er heller ikke rett dame. Fant dåpen til et av barna, og der står Anne Mathea Haakensdtr. Takk for at du hjelper. Jeg får leite videre, og er takknemlig for alle tips !!Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Løfter opp igjen denne. Treng virkelig hjelp for å finne henne i 1900. Nå tror jeg at jeg har prøvd alt... Men det fins så mange dyktige hjelpere, at jeg håper.Mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn 1865-tellingen her også med anne Mathea hos foreldre i Vestfossen: LenkeHer kalles hun bare Matea.Skal fortsette leting på RHD.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja ved søk på fornavn Mat.. Peders i 1900 tellingen i Buskerud, Vestfold og Oslo fant jeg kun denne damen . Riktignok arbeider hun i Vestfossen, men alder har litt for stort avvik, og fornavnet må i så fall være feilskrevet :-)Lenke Jeg sett en del feilopplysninger i folketellinger, men denne var vel litt drøy, i så fall.Hun kan jo muligens være gift i 1900, og da er hun vel ført med mannes ektenavn. Det var vel mest vanlig. I noen tellinger står pikenavnet med, så vi kan jo håpe.Skal ta hele landet på RHD, prøver også med fornavn som begynner på Ann... Hun kan jo være registrert på bare et av fornavnene . Får satse på at fødested hjelper?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at dette nok er den rette Peder Andersen i 1875-tellingen , her stemmer navn og fødested, og hustru og barn stemmer. LenkeAnne Mathea er spinneriarbeider. Mulig hun har fortsatt i yrket i Kristiania?Kan hende det er mulig å finne henne i utflytterlister om de finnes i digitale kirkebøker for området?Nærmeste kirker blir vel Haug i Hokksund eller Fiskum. I Vestfossen finnes ingen kirke. Til nå bare et kapell.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har lett gjennom 1900-tellingen for Oslo 1900. ikke funnet noen som passer med fornavn og heller ikke yrke som inneholder spin.... Her var riktignok en del fra Eiker og til og med Vestfossen, men ingen i ca rett alder.Ser ut til å være en riktig nøtt dette. Skal lete litt i kirkebøkene om det finnes utflytterlister.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Siden det er opplyst at hun er gift i 1902 og befinner seg i KRISTIANIA, så blir det å lete etter vielsen hennes.Vet ikke om det blir enkelt. Hun kan jo ha giftet seg i Eiker en gang mellom konfirmasjon og 1891 , men også et helt annet sted.Melder fra her om jeg skulle komme over et spor.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Hjertelig takk til dere som hjelper!Peder Andersen dør på Fossesholm i 1902, da står Sandsvær som fødested.(Anne) Mathea gift i Kristiania, som etterlatt barn. Pga at hun lever i 1902, har jeg ikke lett blant døde i Eiker. Har lett litt i vielser i Eiker, men ikke i Kristiania. Da må jeg bare begynne i en ende. Har ikke funnet henne i utflytterlistemvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.