Gå til innhold
Arkivverket

[#67019] Have sin Haand forbrudt


Gjest Jonny Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jonny Lyngstad

I ei rettssak mot Johan Lyche Heintz i 1783 for å ha laga falske bankosedler lød dommen på at han i følge Lovas 6. bok, 18. kap., 1. art skulle ”have sin Haand forbrudt og oprette dem deres Skade som falsk av hannem har bekommet.”Betyr denne dommen, ”have sin Haand forbrudt,” at han skulle miste den ene handa si?Den andre delen av dommen er grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Jeg er enig i at det må tolkes slik at han skulle få handa hugget av. Men egentlig var vel dette en 'mild' straff, det var jo dødsstraff for pengefalsk den gangen. Her er et foto av en 100 Riksdaler-seddel fra nettopp 1783. I høyre marg står straffeteksten: 'Hvo, som giør falske Banco-Sedler, straffes paa Ære, Liv og Gods, og den, der beviisligen angiver saadan en Falskner, nyter til Belønning Eet Tusinde Rigsdaler, og Navnet forties'. Disse sedlene ble utgitt i København men ble også benyttet i Norge. Norge hadde ikke egne sedler dengang.

bilete6475.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Takk for svar så langt.Da saka kom til lagretten i Tronheim, stadfesta de dommen fra underretten. Johan anka saka inn for Høyesteretten. Der ble han frikjent etter å ha sittet inne i nesten ett år.Han ble gift før 1768 med Martha Lauritsdtr. Møller datter til bergskriver og kasserer ved Løkken Verk Laurits Hansen Møller og hans andre kone Abelone (Apelone) Hansdtr. Müller, datter til direktøren ved Løkken verk. Se forøvrig emne 34598 her på Digitalarkivet, og et emne under Slektsforum under Sør-Trøndelag - Fosen - Rissa - Nedre Ingdal.Vitnene var ganske entydige på at de hadde fått de falske sedlene fra ham, men han blånekta hele tida på at han hadde laga dem. De fant ingen sedler hjemme i huset hans da han ble arrestert, ei heller fant de noen 'instrumenter' som kunne brukes til framstilling av sedler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg ble litt opptatt av den fysiske straffen det dreier seg om her; miste sin hånd.Vi vet at hånden ble hugget av med øks, men vet noen hva som skjedde etter avhuggingen? Jeg tenker på at dersom det ikke var en legekyndig person til stede og stoppet blødningen og sydde sammen stumpen, så ville konsekvensen av å miste sin hånd være at vedkommende blødde seg ihjel, og straffen var vel da i praksis å miste livet på en enda verre (seigpinende) måte enn ved halshugging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Innlegg 5: jeg har lest noe om det og mener en stoppet blodet ved å helle på flytende/glødende kull/jern (eller noe i den stilen). Grøss og gru uansett....mv. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takk for din kommentar, Astrid!Det høres logisk ut. Man 'sveiset' kanskje sammen de største blodårene med glødende jern, og flytende kull er jo et kjent legemiddel.Selv om dette er et makabert emne som kanskje har tatt inn på et sidespor, så synes jeg likevel det er interessant om andre vet noe mer å fortelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.