Gå til innhold
Arkivverket

[#67021] Toldbetjent/Visitør Marcus Ahrentsen


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Kjenner noen opphavet til Toldbetjent og Visitør Marcus Ahrentsen (1665-?). Er bekreftet i stillingen iflg 'Rentekammerets Norske Bestallinger 1660-1814' ved Larvik og Sandefjord toldsteder 1. Mai 1697. G m Chatrine Boletta Bøckman (1681?-1752). Kjenner til etterkommere og hans søster Aase, men ikke hans opphav. All hjelp er nyttig! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Ser på Grenlad Ættehistorielag Slektsforum, Phorum 5 følgende:'I 1704 gikk Jønholt over til Erboes etterfølger i embetet, Anders Arentsen , og siden fulgte den i 150 år tollerne.' Kan det være noen kobling her mellom Marcus og Anders? Etternavn og etat er jo den samme. Ser at det er en litt annen stavemåte på Arentsen, men det behøver jo ikke å bety så mye. Noen som kjenner til noe her (folk fra Grenland distriktet)? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei, dere kjenner sikkert til at Chatrine Boletta skal ha vært datter av birkedommer, overinspektør, overbergamtsskriver og bergskriver Johan Bøckmann f. ca. 1629 i Danmark og Dorothea (Dorte) Gottländer. Han kom til Norge, sølvgruvene på Kongsberg, etter å å ha blitt avslørt som dansk spion ved det svenske kongehus i 1652/53. Han var en sentral mann v. Sølvgrubene.Vil også trekke frem toller i Langesund 1688, kgl. lakei, sagbrukseier, trelasthandler og skipsreder Jørgen Jørgensen Erboe (f. 1657 Flensburg, død i Langesund, begr. 31. jan. 1701 i eget gravkapell på østsiden av Eidanger kirke) g.m. Inger Clausdatter. Disse to hadde bl.a. en datter Annichen Marie. Kan det være at hun arvet hans gård Jønholt i 1701 og ble g.m. etterfølgeren, toller Anders Arentsen ca. 1704?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei til dere begge. Akkurat nu er jeg i Antarktis, og ser kun pa dette sporadisk, skal sjekke mere neste uke. M v h Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Jan Erling Haugland

Nu er det antagelig på tide å bringe dette emne frem igjen, med håp om hjelp til en løsning. Ref innlegg 4, kan det være at Annichen er oppkalt etter en søster av Cathrine Boletta? I emne ref 22850 (se innlegg 3, Runar) finnes det også en del info som er intr. Det er også intr å se at en søster av Marcus, Aase gifter seg med en toller, nemlig Tollbetjent i Larvik Stephen Schram. Ref skifte av 21 Apr 1697. Kan Det være at Anders Arentsen er en bror av Marcus og Aase, se innlegg 4? Håper at event noen som bor i Oslo omr, og har anledning, kunne sjekke Larviks byregnskap m/skattemantall for 2. del av 1600 tallet, mantall og regnskap i Riksarkivet, rentekammeret, ref Vigerustens innlegg i 22850. Håper på hjelp her, ser at dette er ett emne som har intr for flere enn meg. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Nu har jeg fått så mye hjelp fra dyktige folk her på nettet, at jeg drister meg til å trekke dette emne frem igjen. Jeg er rimelig sikker på at el annet sted sitter det noen som har svaret på dennne saken, eller har nye opplysninger. Hvis noe har noe å legge til her, som kan føre meg videre i min søken, så er jeg meget takknemlig. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Jan Erling Haugland

Jeg forsøker nu, etter litt tid, å løfte dette emne frem igjen. Det er flere enn meg som er intr, se b l a ref 22850. Jeg ser at Marcus søster, Aase, var gift med Tollbetjent Stephen Schram (kan han ha vært dansk ?), og kanskje det kan være en vei å gå via han og dette ekteskapet for å finne opphavet til Marcus ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn dette skiftet der Marcus Ahrentzen er nevnt: LenkeHåper eksperter på de gamle borgere kan hjelpe til med dette spørsmålet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn! Takk for det! Jeg har også sett på disse, men kommer ikke noe videre med å bruke disse. Her må en få noen andre vinklinger tror jeg. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei Gunn ! Jeg ser ingen barn når jeg går inn på denne lenken, kun en mann som heter Arne Barthlomeiussen, ingen arvinger ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre er ikke arvingenes navn nevnt i skiftet, men det er jo litt pussig at det oppgis en sønn Marcus Arnesen f. Skien i den usikre kilden.Om man kunne finne vielsen til Aase Arentsen og Stephen Schram, kan det gi spor, mon tro?Håper fortsatt ekspertene kan hjelpe deg med dette :-) Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Ja, enten giftermålet til Aase eller Marcus, men det kan vel bli vanskelig ? Ville tro at giftermålet til Marcus er en gang rundt 1700-1701, eldste sønn Johan er født i 1702. Ville tro at giftermålet har foregått i Larvik, dit faren til Cathrine Boletta (Marcus kone) jo hadde flyttet i 1689 og levde frem til han døde i 1701. Datteren Aase kan jo være gift enten i S fjord el Larvik. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Du har sikkert sett denne oversikten over Borgere fra 1712?Her under Porsgrunn, nr. 13 finner vi Sr. Anders Arentsøn med sin Kiæreste og en dreng og en pige , http://digitalarkivet.no/da/ma06081712.htmKan hende en bror av Marcus som du har nevnt. Pussig at det skal være så vrient å finne opphavet til en søskenflokk, Marcus, Aase, Anders ( A(h)rentsbørn) ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn !Ja, jeg har sett han karen der før, mener også at jeg så noe om ham m h t ett eiendomskjøp el om det var noe om betaling for stilling. Muligens det var på Phorum 5, Grenland. Husker at jeg også dengang trodde at det kunne være en slektning til Marcus, men også at det der sto noe om at en ikke kjente til hans opphav. Dette er en vrien fam å finne ut av. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette er vrient . Skulle gjerne vite hvem denne karen var? LenkeTidsmessig kunne han passe, men finner ikke flere opplysninger om han. Skiftet har jo ingen navn på arvingene , dessverre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er den samme dåpen 1669 i kirkebok for Skien, se under Desember: LenkeIkke særlig mye hjelp i denne innføringen , dessverre.Tydelig at det var en sønn i ekteskapet , selv om han ikke ble nevnt i skiftet .Jeg har lett litt i den gamle Sandeherredboken for å se om det der kunne finnes noe om Marcus Aherntsen, men uten hell til nå, dessverre.Mvh. Gunn Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn ! Jeg viste at jeg hadde dette fra ett sted. Se på denne lenken under 2B, så ser du anders Arentsen, Tolleryrke. Det skulle ikke forundre meg om dette er en bror av Marcus! Lenke,9444 Toller Anders ArentsønHåper dette virker, der står b l a følgende: 'Med Inger Clausdatter hadde Jørgen Erboe fått gården Jønholt (i Eidanger), men bodde på tollboden og lot Avlingen derfra, hvor ingen faste folk ble holdt, bringe dit ned, og sto hans hester alltid på tollboden og ingen tid på Gården. Alt arbeid på Jønholt lot han utføre ved de drenger og piker han hadde på tollboden ; det kunne lett gjøres da det bare var en bro imellom. I 1704 gikk Jønholt over til Erboes etterfølger i embetet, Anders Arentsen , og siden fulgte den i 150 år tollerne.' Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Synd at skiftene i Skien mangler en del navnopplysninger. Her har du Jørgens Erbos arvinger, men hustru er ikke nevnt: LenkeOgså Inger Clausdatter er nevnt i skifter i Skien, deimot har jeg ikke funnet Anders Arentsens i skifter herfra om han ikke da er feilaktig ført opp som en Andersen??Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Glemte å legge inn skiftet der Inger Clausdatter er nevnt: LenkeSkal kikke litt bedre i de gamle skattelister fra Skien/ Porsgrunn-området.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Denne saken viser seg å være svært vanskelig, og behandles også i emne 22850. Jeg lurer på om noen har tilgang på de to art som det vises til under dette emne (22850) innlegg 16 ? Videre så er det ett geistlig skifte som kan være intr, etter sønnen Sokneprest Arent Marcussen Bøckmann, se denne lenke: Lenke Er det noen som har tilgang på dette ? Jeg håper at denne lenken virker ? Ett event skifte etter Marcus Ahrentzens kone: Cathrine Boletta Bøckmann ville også være av stor intr. Jeg har søkt på de fleste tenklige steder uten at jeg har kommet videre, her. All hjelp mottaes med stor takk ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.