Gå til innhold
Arkivverket

[#67033] Hr. Guttorm til Tomb, far til ridder og hirdstjore Ogmund Guttormsson ?


Gjest Jan Weberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Weberg

På nettet finnes mange kildeløse sider om personers påståtte slektskap fra middelalderen. Er interesert om det finnes noen som har noe mer å komme med om overstående personer. Likeledes om Hr. Guttorm var av slekten Bratt, og sønn av Ogmund (Agmund)Haraldsson.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei Jan!Standardlitteratur på dette skal være: Stene, N. 'Tom i Råde.' NST 7 (1939): 76-99. Se også andre artikler av Stene på: http://www.genealogi.no/NST/nst_i-x.htmAltså Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bind VII. Stene har en formening om at herr Guttorm på Tom, nevnt 1299 skal være avdød dette år, men dette går ikke fram av kilden. Samtidig er det ikke slått fast hvorvidt Guttorm på Tom (n. 1291), som trolig er den samme som ridderen herr Guttorm på Tom i 1299, virkelig holdt til på Tomb i Råde. Det finnes nemelig et Tom/Tufn i Follo også.Dette med en forbindelse til Bratt og denne Ogmund Haraldsson tror jeg du skal være (svært) forsiktig med. Jeg regner med at du da sikter til (lagmannen?) Ogmund Haraldsson, altså den samme som er holdt for å være en sønn av Harald Stangarfylkja? Sistnevtne er kun etter hukommelsen, så her kan jeg kanskje arresteres på et eller flere punkt(er). :-)Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Weberg

Hei Are! Du har sikkert rett i at ' Tom ' ikke nødvendigvis er Tom(b) i Råde. 24.nov. 1299 utstedes et stadfestingsbrev fra Kong Haakon Magnusson til Mariakirken på en eiendom som Hr. Guttorm til Tomb hadde eid. (DN II nr.55) Når det gjelder det jeg skrev ang. event. forbindelse til slekten Bratt, skal nevnte Ogmund Haraldson være sønnesønn av Agmund Halvardsson Bratt. Dette stammer fra www.roskildehistorie.dk men er ikke kildebelagt.mvh Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.