Gå til innhold
Arkivverket

[#67034] Jakob Johan andersson f. 1869 på Ågotnes


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

I bygdeboka for Fjell på side 492 står det følgjande:Jakob Johan Andersson f. 1869 g. truleg 1895 med Anna f. ca 1872. frå Førde (truleg identisk med Anne Madsie Adolfsdtr.) Busette i Bergen. I 1906 reiste Jakob Johan til Amerika, medan familien var att heime. Seinare var hen heime i Noreg minst to gonger 1914 og 1923.Kva finnes av informasjon om denne Jakob Johan og hans slekt her i Norge og evn. i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

For meg ser det ut som om begge lenkene i pkt. 5 er identiske?Da Jakob ankommer USA i 1916 så ser det ut som han kommer sammen med en Anton Merceswik. Kan dette væreAnton Mikal Merkesvik f. 1892 – 15. nov. 1979 (?) (Askøy) Da Jakob drar til USA i 1914 reiser han sammen med en Ole Birkeland som skal til broren Torkel Birkeland. Hvem er disse brødrene Birkeland?Det ser ut som om Jakob Johan Andersen Aagotnes bor på et losjihus i Tacoma, mens han er i USA.Er det noen som kan finne han i USA i FT 1920 og 1930?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Hei Terje.Sidan dette ser ut til å ha gått litt trekt, så går eg litt utanfor spørsmålet ditt, men kanskje det kan bringe deg vidare likevel.Eg kan informere deg litt om Anna Massi. Ho er fødd i 1872 på garden Fimland i Naustdal (Naustdal var tidlegare eit sokn i Førde). Hennar foreldre var Adolf Martin Ananiasson f. 1848 på Fimland, død 1917 på Fimland. Gift 1870 med Alet Olsdtr. f. 1840 på Brufloten (Naustdal) død 1919 på Fimland.Ho hadde 7 søsken, og det er her det kanskje kan være noko du kan bruke vidare, for 5 av dei flytta til Bergen.Eg tar her med kun dei som flytta til Bergen (Alle fødd Fimland - Naustdal).- Pernille Maria f. 1869, flytta til Bergen 1912- Hele Sofia Olina f. 1871, død 1946. Gift med Ole Larsen Wiik frå Ørlandet.- Ola Johannes f. 1876. Gift (ukjent med kven). Han var ingeniør.- Judit Jensina f. 1879. Gift med Wilhelm Thomsen frå Danmark.- Andreas f. 1884. Flytta til Bergen 1917. Gift (ukjent med kven). Han var sjømenn i yngre år, seinar vaktmeister.Eg kjenner ikkje til denne familien, og opplysningane er henta frå Naustdal bygdebok. Dei to søskena som blei igjen i Naustdal, ser ikkje ut til å ha hatt etterkommarar. Bror hennar Lars Henrik f. 1882, reiste til Amerika i 1906, kom tilbake til Fimland 1918 og døde der i 1935. (Då gjenstår det berre ei søster, og då nemner eg like godt ho og: Abigael Maria f. 1874, død Fimland 1960).Veit ikkje om dette hjelp deg noko, men dersom du ikkje finn etterkommarar av Anna og Jakob, så kanskje det kan hjelpe deg å finne etterkommarar av søskena hennar i Bergen.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Beklager, Lars Lasse var vel eit merkeleg namn. Han heitte Lasse.Far til Adolf var frå Heia, og mor hans frå Svorstølen. Begge gardar i Naustdal. Foreldra til Alet var frå Brufloten og Slettehaugen, også dette gardar i Naustdal. Dette gir ikkje noko grunnlag for å sei at det er noko slektskap, sjølv om ein ikkje kan utelukke det, f.eks. ved at besteforeldra til Johan var frå Naustdal.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ser at jeg jo har lagt inn 3 like lenker til emigrasjon. Dere har jo i mellomtiden fått lagt inn den fra 1923(7) så da legger jeg inn den i 1914 her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått dette fra min kontakt i USA at han sendte meg info om hans imigrasjon til USA. Det lar seg føreløbig ikke gjøre å finne han i ft for 1920 og 1930I 1906 står han i immigrasjonslista 2 ganger. Det ser ut som han for det første skulle reise med skipet Merion, men navnet hans (Jakob Anderson Agotnæs) var krysset ut. En uke senere seilte han (som Jacob A. Agotnæs) med skipet Noordland. Han ankom Philadelphia 25.jun 1906. Reisemålet var Tacoma.I 1923 ankom han Quebec. Dette var en lang tur for ham. Han reiste fra Norge 21.jun 1923. Skipet seilte til Glasgow. Den 29.jun seilte han fra Glasgow med skipet Saturnia. Saturnia ankom Quebec 8.jul 1923. Det står i lista at han hadde billet til Vancouver. Det står i 'delcaration of intent, 1926' at han ankom staten Washington via Blaine (en liten by som ligger like ved grensen med British Columbia) ca 1.aug 1923. Reisen tok altså ca 40 dager.I 1926 søkte han igjen naturalisering. Det står interessante opplysninger i dette 'declaration of intent'. Uten dette ville det ha vært vanskelig å finne ham i immigrasjonslista.Har ennå ikke funnet ham i FT'ene for 1920, 1930. Men det står i de vedlagte filene at hans kontakt i 1906 og 1923 var en kar hvilkens navn ser ut som Sveen, Svaen, Svaan, Svoen, Avoen eller noe slikt. Det står i skipslista for 25.jun 1906 at kontakten er 'sister-in-law' Mrs T. Svaen eller Svoen. I 1906 bodde den Svaen i Tacoma. I 1923 bodde han i Kent. Tacoma ligger i Pierce county og Kent ligger i King county, mellom Tacoma og Seattle.Jeg prøvdë å søke etter den Svaen (?) med Sva*, men fikk ikke noen treff med fornavnet som begynner med 'T'.Ta en titt på disse . . . kanskje kan du tyde dette navnet bedre en jeg har gjort. Dette kan muligens bli viktig, for jeg har fremdeles ikke funnet Jacob i FT'ene for 1920 og 1930.At han var skogarbeider kan kanskje også være viktig. På den tiden arbeidet skogarbeiderne ofte i skogstuer (lumber camps) i skogen, slik at de noen ganger kom ikke ut av skogen i dagevis, særlig når det var godt vær. Det er en mulighet at han kanskje ikke står i folketellinger på grunn av at han var i skogen.Siden han ankom US et par tre ganger som Aagotnes / Agotnes, lurer jeg på om han brukte dette etternavnet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.