Gå til innhold
Arkivverket

[#67039] Maria Krispinusdtr., 1. * 1800 Lasse Knutson Næss, 2.* 1812 Knut Pederson Nes


Gjest Per Reppen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Reppen

Maria Krispinusdtr. f. 1771 på Hetle i Breim, Gloppen. Gift 1. gong i Bergen 27.07.1800 med grenader og seinare favnesetter Lasse Knutson Næss f. ca. 1762 - død i Bergen 25.12.1807. Gift 2. gong i Bergen 16.02.1812 med musqveter ved 2. batt. 1. div. Knut Pederson Nes f. ? - d. ?Er det nokon som kjenner til desse to ektemakane til Maria, fødestad - foreldre osv? Kan dei vera frå Luster eller Sogndal?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Må sjekkes!Fs sier at Lasse Knudsen ble født 1762,Gulen .Foreldrene hete Knut Pedersen og Brithe Lassesen: LenkeHar ikke lett etter dåpen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Mulige søsken?Peder,1760: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=700053994430&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9SoFj&juris2=SoFj&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Sogn>Lenke Og Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly= Far til Lasse Knutson,Knut Pedersen ,skal være født omkring 1730.Han døde ,ifølge FS,i 1776: Lenke Og Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly= Maritha,1767:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Lenkene ble noe rotete.Peder,1760,og Marita,1767, var (ifølge FS)søsken av Lasse Knutson.Men alt må selvsagt sjekkes mot kirkeboken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Eg har sett litt på denne Knut Pederson Nes. Her er han i FT 1815 Bergen. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=berg1815&gardpostnr=10071&merk=10071#ovre>Lenke. Han var då mellom 16 og 31 år. Dvs. at han må ha vore mellom 2 og 17 år i 1801. Søker på heile landet i 1801 etter fornamn børjar på Knu, etternamn børjar på Peder og gard børjar på N. Får då opp kun to kandidater i rett aldersgruppe med gard i ei eller anna utgåve av Nes. Den eine er frå Tromsø, og er nok ikkje særleg aktuell. Den andre kan være meir spennande, då han er frå Hafslo. Begge kjem fram på denne linken her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Her er giftemålet i kirkeboka. Permanent bildelenke: Lenke Ser no at denne i Knud Pedersen i Hafslo var lovleg ung i 1812. Kven kan denne Lasse Knudsen Næs være?mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Eg har for sikkerhetsskuld sjekka fødselen til Knud Pedersen Næsse i Hafslo. Han er fødd 9.9.1797. Då kan vi stryke han.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Då trur eg at eg har funne Knud Pedersen Nes. Prøvde meg ut frå ein tanke om at Lasse kunne være onkelen til Knud. Eg har ikkje nødvendigvis fått stadfesta det, men finn ein Knud f. Gulen 1787 (Han ville då være 28 år 1815, og då innanfor 16-31). Far hans heiter Peder Knudsen Næss (burde vel være ein vokal her etter denne s-en som eg i farten ikkje huksar kva heiter). Nr 494 Permanent bildelenke: LenkeGarden det er snakk om her er vel då truleg Næsse, Næsset eller Næssen. Av desse tre gardane er det kanskje Næsset som er mest sannsynleg, vurdert ut frå at bonden der i 1801 heiter Ivar Knudsen 61 år, som då kanskje også er ein bror av Lasse?mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Reppen

Mange takk for gode opplysningar, Ann-Mary og Egil! Det ser ut til at de har funne den rette familien her, så no gjeld det for meg å finna den endelege dokumentasjonen for dette.Takk for god hjelp . Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg veit at eg har hatt eit spørsmål om desse to mennene før; trur det var arkivforum, men eg finn det ikkje igjen. Lasse var frå Gulen, men Knut trur eg ikkje eg heller fekk lokalisert - ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Reppen

Eg har tenkt å låne bygdeboka for Gulen, men du har kanskje alt sett i den? Ser at garden Nese er omtala i: 'Gulen i gammal og ny tid . Band 1 . Gards- og ættesoga'.Mvh Per.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Undersøkelseskommisjonen i Bergen 1804-1805:Knut Pedersen (Næss) født i Evenvik (i Gulen) 17 år gammel.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=berg1804&gardpostnr=991&merk=991#ovre>LenkeLasse (Lars) Knudsen Næss født i Evindvik 41 år.LenkeEr Maria en av dine forfedre? Hun er en av mine forfedre.Knut Pedersen dør i 1836 da er han 50 år gammel, han ble begravet i Bergen, kirke: Domkirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Då eg fann fødselen i innlegg 9, prøvde eg og å finne Knut Pedersen i FT 1801. Fann ikkje noko sikkert spor, og det såg som om familien var forsvunnen. Prøvde å finne Knud Pedersen 14 år /-, utan å få noko godt treff. Fann overhodet ingen kandidater til som kunne være mor til Knut - Helga Arnesen, som nemnd i innlegg 3.Likevel var det eit tilfelle som eg i ettertid tenker at burde ha vore sjekka ut litt nærare i jakta på dokumentasjon på at Knut Pedersen i Bergen 1812 og Gulen 1787 er den same.I denne familien er Peder Knudsen gift for andre gang, slik at mor til Knut må være død ein gong mellom 1787 og 1801. Der er og ei jente som heiter Agothe som er 10 år, som skal være datter av Peder Knudsen si søster. Sidan eg ikkje fann nokon jente med dette namnet i Gulen 1790-92, som hadde ei mor som såg ut til å kunne være Peder Knudsen si datter, (fann berre ei jente med dette namnet i perioden), forkasta eg heile tilfellet. I ettertid har eg tenkt at denne søstra ikkje nødvendigvis måtte bu i Gulen når dattera vart fødd. Eg har ikkje lett etter Helga Arnesen sin evt. død.Her er lenka: Lenke Dersom dette skulle vise seg å gje treff, kan det være ein snarvei til å finne forbindelsen Gulen - Bergen. Eg overlet til deg Per, å vurdere om dette er verdt å forske vidare på, og å finne dei registreringane på Helga og denne evt. søstra til Peder, som er naudsynte for å kunne dokumentere forbindelsen.Ynskjer du hjelp, så berre legg ut ei anmodning.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Hvis det er rette foreldre til Lasse som er oppgitt i (2), så bodde de på gården Nes i Bø sogn. I dag er den gården i Hyllestad kommune, og hvis en vil sjekke bygdebøkene så er det bøkene for Hyllestad en må sjekke.Knut Pederson skal være fra Indre Løland født 1724 og død 1778. Brita skal være fra Risnes født ca 1722 og død 1818. Hun finnes her i 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Reppen

Takk til Tove, Egil og Terje for god hjelp. Bygdebøker for Hyllestad vert neste innlån.Til Tove: Maria er ikkje av mine forfedre, men ho er 3. tippoldemor til ein slektning av meg frå Meløy i Nordland som eg leitar etter forfedrane til. Og så er Maria brordotter til 4. tippoldemor til kona mi. :-)! Kvar er Maria i di anerekke?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Hei Per.Maria og Lasse er mine tipp tipp tipp tipp oldeforeldre.Min oldefar Karl Gustav Hansen f.1875 i Bergen d.1976 i Meløy.Min tippoldemor Berte Kristine Knudsdatter Odland f. 1853 i Meløy d.1950 i Meløy.Min tipp tippoldefar Knut Andreas Iversen Odland f 1824 i Bergen d.1905 i Meløy.Min tipp tipp tipp oldemor Berthe Christine Lassesdatter f. 1801 i Bergen gift med Iver Iversen Aadland f.1799 i Fana.Jeg har forsøkt å få orden på søsknene til Maria, men har dessverre ikke lett så mye på farens side.mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Reppen

Hei Tove.Berte Kristine Knudsdatter Odland f. 1853 i Meløy hadde ein bror Karl Ludvig Knutson f. 1855 i Meløy, gift 1879 med Elen Sofie Jensine Pålsdtr. Neverdal f. 1852 i Meløy som er den greina eg går ut frå.Krispinus Knutson Steinsåker f. 1744 i Gloppen - død i Bergen ?, gift 1770 med Agnethe Andersdtr. Bjørkelo f. 1748 i Gloppen - død i Bergen ?Eg har funne 2 born, kan vera fleire: Maria f. 1771 på Hetle i Gloppen og Gjertrud f. 1778 på Kleppe i Gloppen. Du finn dei i 1801 i Bergen med foreldre og ektefeller. LenkeMvh Per.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Hei Per.Jo jeg vet at Karl var Bertes bror, men jeg kjenner ikke til hans etterkommere.Agnethe Andersdatter døde 1834 i Bergen Og Krispinus døde i 1806 i Bergen.Krispinus og Agnethe hadde i hvertfall 4 barn som jeg har funnet. En datter er Dorthea/Dorte Krispinusdatter f. ca 1781 har ikke funnet dåpen hennes. Hun bor også i Bergen i 1801.I tillegg en sønn som dør kort etter fødselen i Gloppen. Har ikke navnet og når han dør her men kan finne det om du er interessert.Har en god del forfedre på Iver Iversen Aadland sin side.mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Har prøvd å finne ut litt mer om Knut Pederson Nes. Hvis det er han som er omtalt i (9) og som trolig er det samme som personen i Bergen i (13), så kommer også han fra Nes i Hyllestad. Men det er to matrikkelgårder i Hyllestad som har navnet Nes, og eg tror ikke dette er samme Nes som Lasse kom fra. Neset med Ivar Knutson har ikke noe med denne personen å gjøre. Det er en plass under Klokkeide og Ivar var fra Grinde.Foreldrene til Knut gifter seg her Lenke Eg har ikke funnet Knut konfirmert i Eivindvik, men listene for 1798 og 99 mangler i de digitaliserte kirkebøkene.Eg tror også Undersøkelseskommisjonen har blandet sammen Brandsdal og Brensdal. I Bransdalen har det aldri vært noen bruker med navnet Jørgen, men i Brensdalen (som den gang tilhørte Eivindvik prestegjeld men i dag ligger i Hyllestad) var det en bonde med navnet Jørgen. Eg har ikke notert at han var lensmann, men det kan han godt ha vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Reppen

Hei Tove.Eg meinte opplysningane om son til Krispinus og Agnethe. Når Det gjeld Aadland så trur eg at eg må stoppe ved Iver Iversen.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Hei igjen.Sønnen het Aamund døde 2 februar 1776. Fant han i bygdeboka, eller hadde jeg nok ikke funnet han. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11426&idx_id=11426&uid=ny&idx_side=-115>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDisse to har du sikkert fra før:Giertruds dåp 1778: Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeMaries dåp i 1771: Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Reppen

Mange takk Tove for utfyllande opplysningar. Gjertrud og Maria har eg frå, så no skal eg leita litt etter dåpen til Dorthe.Og takk til Terje. Skal sjå kva bygdebok for Hyllestad inneheld.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.