Gå til innhold
Arkivverket

[#67042] Tyde kirkebok: Marthe Larsdatter 1863 Furnes, Vang i Hedmark


Gjest Steinar Sandvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Sandvik

I kirkeboka for Furnes i Vang, Hedmark (1855-1879) side 74 nr. 14 – se vedlegg, finner jeg Marthe Larsdatter. Jeg greier imidlertid ikke tyde det som står om faren hennes.Legger også ved folketellingen 1900 for Furnes der jeg tror den samme Marthe er oppført: Jeg oppfatter det slik at Ole Hansen og Marthe Larsdatter er foreldrene til Gina Hansdatter, f. 15.12.1884, også i Furnes.

bilete6476.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Det er nok ingen Marte LARSdatter du har funnet døpt 15.mars 1863 i Furnes. Faren er oppgis nemlig å være Nils Nilsen på Valsig. I parentesen står det ''Viede den 15 Marts'' (altså samme dag som dåpen fant sted). Jeg kan imidlertid ikke finne noen innførsel under Ægteviede i Furnes som viser at Karen Larsdatter og Nils Nilsen ble gift denne dagen.I klokkerboken - Lenke - står det at barnemoren Karen Larsdatter Valsieie oppgav ungkar Nils Nilsen Kaartorp som barnefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er vielsen i kirkeboken for Vang (hovedsognet) - Lenke . Ungkarl og Inderst Nils Nilsson fra ''Magneskog'' i Sverige, 27 år gammel og sønn av Nils Olsen, gifter seg 15.mars 1863 med pigen Karen Larsdatter fra Valsig, 24 år gammel og datter av Lars Gulbrandsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Takk til Tore S. Falch! Utgangspunktet var søk etter foreldrene til Gina Hansdatter f. 15.12.1883 og døpt 27.jan 1884 i Furnes i Vang. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (5): Lenken din virker ikke, så jeg prøver igjen - Lenke .Her ser vi at Gina Olsdatter (ikke HANSdatter!), født på Stor-Mørkvedseie i Furnes 15.desember 1883 og døpt 27.januar 1884, var datter av forpakter Ole Hansen (født 1855) og hustru Marte Larsdatter (født 1863).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Jeg får ta en Obama og innrømme; ”I screwed up”. Den Gina Hansdatter jeg er på søk etter var nok ikke den jeg trodde. Jeg gjør et nytt forsøk: Gina Hansdatter var mor til Ole Henry Dahlsveen f. 27.08.1913 i Hamar og døpt i Hamar 28.09.1913. (Hamar Ministerialbok 1900-1914, side 152). Oles mor var, ifølge boka, Gina Hansdatter, Skinstad. f. 1885. Faren var Bernt Dahlsveen, f. 11.01.1883, Furnes i Vang. Jeg har rotet rundt i folketellinger, foretatt globalt søk etter Gina, men finner ikke noen som med sikkerhet kan sies å være henne. Det er mest nærliggende å tro at Skinstad i dette tilfelle er i Hedmark/Oppland. Den som kommer nærmest er Gina Hansdtr. oppført på Snesbøl i Eidskog (FT 1900). Hun står i kirkeboka for Eidskog 1879-1892, side 85. Far: Hans Hansen f. 1849. Bosted Snesbøl. Mor: Anne Marie Gudbrandsdtr. f. 1854. Det fremgår av opplysningene ved sønnens dåp at Gina og Bernt var gift. Jeg klarer ikke å finne ekteskapsinngåelsen mellom Anne Hansdatter og Bernt Dahlsveen. Dermed finner jeg heller ikke hennes foreldre. Håper det er noen som har disse i sine gjemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Her har du vielsen til Gina og Bernt i Modum Lenke Da er hun nok den Gina Hansdtr.Skinstad som er barnepike for kommunelæge Dedichen i Modum i ft 1900. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Mange takk! Det var raskt levert. Jeg har nok hørt om Skinstad i Modum og siden Bernt sto oppført som Chauffør burde jeg vel ha skjønt at han av og til hadde en langtur. Dette var til god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Er det samme folket du finner i debatt nr: 36690. Jeg har en Bernt født i Dalsveen, men jeg tror det dreier seg om to forskjellige Bernt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.