Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Hermod Moursund

[#67054] Voss: Foreldre til Botolf Olsen (1821-89)

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Han kom til Borge i Lofoten og giftet seg der 23. okt. 1856 med Wilhelmine Hansdtr. (1832-1908). I alle deler av kirkebøkene der han er nevnt, står det at han var født i Voss. I 1889 druknet han på havet.Jeg har lett etter hans fødsel og konfirmasjon uten å finne han. Kan noen hjelpe meg?Hermod Moursund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Ved vielsen i 1856 står det at han var 32 år gammel og at faren var 'Ole Nielsen'. I folketellingen 1865 står han som 40 år gammel. I 1875 står det at han var født i 1821. Alle ganger står det at han var født i Voss. Men jeg finner ham heller ikke blant døpte på Voss 1821-1826, og heller ikke blant konfirmanter på Voss 1835-1842.Jeg finner ham heller ikke i databasen over utflyttede fra Voss 1837-1864.Bottolf-navnet finnes også over grensen fra Voss mot Sogn, men heller ikke der finner jeg noen Bottolf, sønn av Ole Nielsen, som synes å stemme!Underlig!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hermod Moursund

Takk for svaret, Yngve. Ja, det er underlig.Et sted står det Vos (med en s, men det var vanlig å skrive) med 'Bergen Stift' etter.Jeg finner Botolf Larsen flere steder, og Botolf Olsen brukes så ofte at det ikke kan være feilskriving.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.