Gå til innhold
Arkivverket

[#67054] Voss: Foreldre til Botolf Olsen (1821-89)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Han kom til Borge i Lofoten og giftet seg der 23. okt. 1856 med Wilhelmine Hansdtr. (1832-1908). I alle deler av kirkebøkene der han er nevnt, står det at han var født i Voss. I 1889 druknet han på havet.Jeg har lett etter hans fødsel og konfirmasjon uten å finne han. Kan noen hjelpe meg?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ved vielsen i 1856 står det at han var 32 år gammel og at faren var 'Ole Nielsen'. I folketellingen 1865 står han som 40 år gammel. I 1875 står det at han var født i 1821. Alle ganger står det at han var født i Voss. Men jeg finner ham heller ikke blant døpte på Voss 1821-1826, og heller ikke blant konfirmanter på Voss 1835-1842.Jeg finner ham heller ikke i databasen over utflyttede fra Voss 1837-1864.Bottolf-navnet finnes også over grensen fra Voss mot Sogn, men heller ikke der finner jeg noen Bottolf, sønn av Ole Nielsen, som synes å stemme!Underlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk for svaret, Yngve. Ja, det er underlig.Et sted står det Vos (med en s, men det var vanlig å skrive) med 'Bergen Stift' etter.Jeg finner Botolf Larsen flere steder, og Botolf Olsen brukes så ofte at det ikke kan være feilskriving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.