Gå til innhold
Arkivverket

[#67064] Oppslag i Bygdebok for Åsen, Karen Gurine Hammerhaugen f.1819


Gjest Aud Inger Skurdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Inger Skurdal

Kan noen med tilgang til Bygdebok for Åsen, Bind 2, side 179, kontrollere noen opplysninger for meg?Jeg lånte disse bøkene for noen år siden og Karen Gurine er min tippoldemor. Hennes aner vet jeg lite og ingenting om, og jeg fant nå fram det jeg har på denne dama. Jeg har sannsynligvis gjort noen feil, for jeg har notert ekteskap 1843 med min tippoldefar Hans Johansen Hammerhaug d. 1860, Jelsveet, og ekteskap med Anders Uglem Andersen i 1864.I 1862 har jeg notert at hun fikk en datter Pauline Petersdtr. er dette riktig? Jeg har ialt 12 barn etter Karen. Folketellingen for 1900 viser at hun bodde hos sin yngste sønn, Anders fra siste ekteskap.Lenke namn=f01716&gardpostnr=88&personpostnr=675#nedrePå forhånd takk og skulle det være noen som også har noen aner, så jeg kommer videre hadde det vært storartet.mvh Aud Inger Skurdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ekteskap 1 stemmer, inngått 1843.(Jelsveet får jeg sjekke etter på)Også din info om datteren Pauline Petersd. stemmer.Karen Gurine Rasmusdatter Skeisplass f. 1819 i Lånke. (Skei er gårdsnavn i Lånke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Inger Skurdal

Tusen takk.Har lett i kirkebøkene etter Paulines dåp, men fant det ikke. Hun ble gift Sletvold og finner henne i folketelling. Lenke 1900, så da er det bekreftet.:)Har du noe om anene til disse tippoldeforeldrene mine, eller noe forslag til hvilke bydgebøker jeg evt. bør fjernlåne? Kanskje du har etterslektgrener jeg mangler?På forhånd takk mvh Aud Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant denne innførselen på FS: -------------------------------------------------------------------------------- KAREN GURINA RASMUSEN Pedigree Female -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 31 OCT 1819 Skatval, Nord Trondelag, Norway Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: RASMUS PEDERSEN Family Mother: SIGRI POULSDR Stjørdalsbøkene er jo mange, en eller flere for hvert kirkesogn: Lånke, Skatval, Hegra, Meråker, Værnes (Stjørdal herad).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har nok ingenting på dine tippoldeforeldre. Men jeg har alle Åsenbøkene.Din tippoldefar kom fra Hammerhaug. Det er også i samme bind (2). Har du vært innom og sett der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Inger Skurdal

Jeg har notert Jon Jonsen 1776-1824, 'drukna da han skulle berge hesten sin', far til Hans Jonsen Hammerhaugen.Mora Karen Hegge Hansdtr.1768-1845, datter av Hans Olsen Saltøy, f 1735, og hustru Mali Heggja Olsdtr 1730-1790, f. på Skatval, bosted 1839, Jeilsveet, Mossing.Mali's foreldre var Ola Rykkja (Røkke?) Lodesen 1708-1765, og hustru Margrete Rykkja Kristoffersdtr.Dette er så langt jeg har kommet (for et par år siden) Takk for Karen Gurina's mor Sigri Poulsdtr....den hadde jeg ikke...skulle være mulig å finne noe nå, med Skeisplassen, Lånke som fødested for Karen Gurina og foreldrenes navn.Takk igjen, godt med nye ideer og faktamvh Aud Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Inger Skurdal

Har du Hans Jonsen i din egen database, eller mente du i Bygdeboka? ....ikke alt jeg får med meg...., du ser i forrige innlegg hva jeg har. mvh Aud Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Inger Skurdal

Jøss, den hadde jeg oversett, tolka det som Maren da jeg satt å gikk gjennom lista, flott!Du skulle ikke vite hvor Velvangsgjerdet er? Arti!mvh Aud Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Velvang ligger sør i Skatval og ved fjorden. Etterhengt -gjerdet betegner en husmannsplass under gården. Den kan ha et annet navn i bygdeboka.Jeg satt en hel høst for 3-4 år siden med kirkebøkene for Stjørdal og bygdebøkene naturligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Inger Skurdal

Takk:) Søkte på tema Velvang her inne, og oppdaga søster til min tipptippoldefar (på en annen gren)!!! verden er liten!......og hver gang verden blir større kommer det dalende hundreder av nye navn. En får ha tunga rett i munnen og holde fast på måla, for meg er det p.t. å fylle ut 8 ledd bak og slik det ser ut nå trenger jeg nok resten av livet til det, når ingen er prester eller futer, men bare vanlige folk:)mvh Aud Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Til nr. 4, ang. Paulines dåp. Det ser ikke ut til at denne er innført i kirkebok for Åsen, jf. opplysninger ved hennes konfirmasjon (se Lenke nr. 5).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 8: Hans Olsen Saltøy dukker faktisk opp på aller første side av bind 1 av Skatvalsboka under Saltøy, og han var født i 1735. Hans far var Ola Eriksen, som bygslet Saltøy av Henrik Beck den 29.11.1730. Ola Eriksen var gift med en som het Mali. Barn av Mali og Ola Eriksen:1)Lucie døpt 05.03.1732, og død i 1806. hun ble gift med Peder Larsen på Nordre Byastykket under gården Bye.2)Hans født 1735, og her er det henvist til gårdnummer 51(Heggja). Der finner jeg på side 214 i bind 2 av Skatvalsboka: Hans Olsen Saltøy født 1735 ble gravlagt 23.06.1794. Han fikk skjøte av Ola Lodsen på den ene halvparten av gården Heggja den 27.08.1760, og han kjøpte den andre halvparten etter at svogeren Loden Olsen var død.Hans ble gift med Mali Olsdatter den 23.11.1758. Barn med henne:-Anne som ble født i 1758, og gift med neste eier som var Kjelbert Johnsen Skatval født ca 1760.-Gjertrud døpt 08.03.1761, og gift med enkemann Peder Andersen Drægset-Karen født ca 1768, og kanskje var det den samme Karen som var ugift og 33 år og 'logerende' i Hegge i 1801. Det er nevnt at i den gamle Skatvalsboka var hun gift med Jon Jonsen Hegge(det ser ut som om de som skrev de nye Skatvalsbøkene tviler litt på akkurat det, for det stilles spørsmålstegn ved det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Fortsetter med Mali Olsdatter som var gift med Hans Olsen Saltøy. Fra side 214 av Skatvalsboka bind 2: Hennes far var Ola Lodsen Røkke født 1708, og gravlagt 31.07.1765. Han fikk skjøte fra Ola Ivarsen Hammer den 11.12.1756. Gift den 13.06.1736 med Margrethe Kristoffersdatter Røkke(?) med ukjent fødselsår. Hun ble gravlagt 02.01.1780. Barn:1)Mali døpt 08.09.1737, og gift med Hans Olsen Saltøy.2)Lisbeth født 1740, som var gift med Hans Johnsen Hegge3)Loden somb ble døpt 18.03.1742.Finner ikke noe om Ola Lodsen eller noen Lods i Røkke. jeg har alle Skatvalsbøkene bortsett fra den sist utkomne historieboka, og alle 5 bind av bygdebok for Åsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Inger Skurdal

Du verden!Det ser ut til at jeg må ta meg en tur til biblioteket på Stjørdal. Går ut fra at de har disse bøkene, og så får jeg kjørt litt rundt å ta noen bilder, det dukker stadig opp nye anesteder, tenker å lage meg et kart med bilder.Skriver ut og fører ned alt du skriver her Anne Lise, tusen takk. Trist jeg har invitert 12 til middag i morgen, ellers hadde vel natta gått med, lol.Til Arne (15) greier du å lese det som står som anmerkning ved konfirmasjonen?......og fadrene?..Blir så imponert over dere her inne, kommer det med erfaring eller er dere profesjonelle?Tusen takk mvh Aud Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

'NB. findes ikke blandt de døbte. 2de Faddere, Guttorm Pedersen Almindingen og K. Ingeborg Larsdtr have afgivet mindtlig Vidnesbyrd om hendes Daab.'(Det kan også nevnes at Guttorm og Ingeborgs sønn Peder senere ble Paulines svigerfar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.