Gå til innhold
Arkivverket

[#67074] Tyde fra skanna tingl.


Gjest Gaute Zøllner
 Del

Recommended Posts

Gjest Gaute Zøllner

Trenger hjelp til å tyde side 2 Haldog Østensøn Lenke 1. ord understreket 2.linje denne Gaarden ? ? Datter 4. linje den på ? ? og 6.linje ?arvinger, hvoraf Halvparten ? og, eller fulstendig tyding.gz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei Gaute!Det er umiddelbart litt vanskelig å orientere i teksten du har laget en lenke til. Kan du lage en permanent sidelenke tror du?Jeg ser at det er snakk om blant annet om føderåd for Anne Henriksdatter. Kan du gi litt mer informasjon rundt hva du vet på forhånd om denne kretsen og hvordan du har kommet frem til denne tinglysningsinnførselen?Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Da har jeg fått orientert meg litt mer: Det dreier seg altså om Gnr 120 Bno 3 Løbenr 219 Simonhougen [på side 317] (mangler ytterligere kildeopplysning, når den permanente sidelenken mangler).Jeg har brynet meg på to tekststeder:«Skjøde fra Peder Syversen til Haldog Østensen paa denne Gaard søndre Simo(n)haugen for 134 1/3 Spd. Dateret 19 April 1840 thingl. 8 August 1842»«Extraudskrift af Skifte efter Haldog Østensøn, hvorved denne Gaard er udlagt Datteren af andet Ægteskab Kari Haldogsdatter til Eiendom, mod at hun overtager den paa Boet ___ og denne Gaard hvilende Gjæld, 240 Spd til sine Medarvinger, hvoraf Halvparten caontant og Halvparten 120 Spd. Med \pant/ i denne Gaard inden 2 Aar, samt endlig Føderaad til Moderen Guri Eriksdatter naar hun finder forgodt thingl. 9 Decemb 1876 [10. 713]»Jeg ser det er flere opplyninger knyttet til denne familien og gården på samme side, men jeg tror dette skulle være det viktigste.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Hei, jeg trodde jeg hadde fått til denne lenken, men jeg ser du har funnet frem. Takk for oversettelsen. Jeg er nemmelig født på denne Simahaug nedre (1942)og så var det litt interessant da jeg fant dette skanna tingl.dokumentet.Takk, Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.