Gå til innhold
Arkivverket

[#67083] Gift og forlovet


Gjest Heidi Lyshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Lyshol

Se Lenke .I følge dette ble Marit Bakke og Ole Soglo forlovet året etter at de giftet seg. Noen som er flinke til å lese kirkebøker som har en idé? Regner med at datoene bare er byttet om på, men det hadde vært kjekt med en bekreftelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu
Lenke Ja, datoene er byttet om i den digitale registreringa, men som du ser er det fort gjort ettersom vielsesdatoen (copulerede) står til venstre for trolovelsesdatoen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Hallo Heidi :-)))Som du riktig påpeker har ikke registratorene foretatt tilstrekkelig god kvalitetssikring av det transkriberte materialet i dette tilfellet. Den originale kirkeboka tilkjennegir at Ole og Marith ble ''Trolovet den 8de Juny 1752'', og ''Copuleret 15de May 1753.''Jeg har ikke tatt meg tid til å kontrollere de øvrige innførslene fra det aktuelle kirkebokbladet og sammenholdt det med den databehandlede versjonen av samme, for på den måten å bringe på det rene hvorvidt tilsvarende feil er begått i flere tilfeller.KLem, Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Takk til dere som kan lese skriften!Jeg hadde engang en frivillig jobb (på en kirkegård i London) der en av arbeidsoppgavene var å brøyte seg fram i villnisset for å ta bilde av og tyde gamle gravinskripsjoner, men denne håndskriften synes jeg er mye vanskeligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Eg såg so vidt litt djupare inn i dette, og det kan sjå ut som denne feilen, med forbytting av dato for forlovelse og ektevigsle, er systematisk.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei alle saman, og takk til Magne som opplyste meg om denne tråden!Denne feilen er heilt og halde mitt ansvar - og omfanget er sidene 444-445, 446-447 og halve 448. På desse sidene er dato og år for truloving konsekvent bytt om på, av meg. Eg skal sende korreksjon til Digitalarkivet.Orsak for ulempene dette har skapt, og tusen takk for at Dykk sa i frå, så dette vert retta opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Men da ordner jo alt seg til det beste !! Største takken fortjener nok Heidi, som var den som faktisk påviste feilen :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.