Gå til innhold
Arkivverket

[#67088] Hanna Thorvildsen, Strengereid (A-A) til New York i 1895. Videre skjebne?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hanna Thorvildsen fra Strengereid i Holt (A-A) reiste som enke til New York i 1895. Hun dro fra Kristiansand 7/6 med Skandialinjen (German S. S. 'Virginia') - og ankom Ellis Island 21/6.Hun ble nokså konsekvent kalt Hanna, men døpenavnet hennes var Ingeborg Johanne. Hun ble født på Østre Askerøya i Dypvåg 23/1 1838 (døpt 18/2) som datter av skipsfører Clemet Johannessen og Inger Salvesdtr. Foreldrene kjøpte en gårdsbruk på Strengereid i Holt i begynnelsen av 1840-årene, og familien flyttet dit.Ingeborg Johanne (Hanna) er som ugift i kildene vekselvis kalt Clemetsdatter og Johannessen. Hun var enke etter skipsfører Elling Thorvildsen (opprinnelig fra Arnevik i Flosta).Det finnes et skjøte fra 1907 der Hanna Thorvildsen selger sitt hus på Strengereid til Søren Sørensen (Gnr. 17, bnr. 24, 'Fagerheim'). Han hadde allerede bodd i huset med sin familie fra 1899/1900. Hanna hadde gitt sin bror Salve Johannessen fullmakt til å undertegne for seg. Fullmakten datert Brooklyn 25/9 1907.Er det noen med tilgang til amerikanske folketellinger som kan finne Hanna Thorvildsen igjen i Brooklyn?Det ser ut for at hun reiste alene, men det er blitt meg fortalt at noen av barna hennes også reiste over. I så fall er disse blant de aktuelle:- Karen Elisabeth Thorvildsen (f. 1862). Bodde fremdeles på Strengereid i ft. 1900 (ugift).- Thorvald Thorvildsen (f. 1864). Konfirmert i Holt 1878. Har ikke funnet spor etter ham senere.- Inger Thorvildsen (f. 1866). Utmeldt av statskirken (til Arendal Frikirke) i 1885. Utmeldt av frikirken 1890. Gift borgerlig 12/12 1892 v/Arendals Magistrat med slakter Peder Olsen. Paret får datteren Inga Petrea på Strengereid 17/10 1893 (ikke døpt). Peder Olsen, gift, slakter, f. 1862, bopæl Arendal, er registrert utreist fra Kristiansand til New York med Skandialinjen 7/4 1893.- Elling Ingbart Johan Torvildsen (f. 1871). Konfirmert i Holt 1886. Har ikke funnet spor etter ham senere.---------Hanna Thorvildsen hadde også sønnen Clemet Thorvildsen (f. 1866, tvillingbror til Inger). Han ble boende i huset på Strengereid fram til 1899. Han gikk amok med et gevær og skjøt bl.a. mot nabohuset. Ble anholdt og sendt som 'sindssyg' til Eg Asyl i Kristiansand, der han døde i 1909. Han var ikke gift, og hadde seilt flere år som sjømann. Registrert som emigrant til USA fra Kristiansand 26/2 1896 med S. S. 'Thingvalla'. Er da kalt sjømann. Han må imidlertid altså etter relativt kort tid ha vendt tilbake til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg fant nettopp ei Inger Olsen, 27 år, og datter Inga Olsen, 1 år, som ankom Ellis Island med 'Majestic' fra Liverpool 26/9 1894. Det KAN jo være Hanna Thorvildsens datter Inger og datterdatter Inga Petrea. Alderen stemmer i hvert fall ganske godt på begge. Kan Peder Olsen ha emigrert før dattera ble født, og så har hustru og datter kommet etter (når dattera var 'gammel' nok)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hjertelig takk for hjelp nok en gang, Arne! Her er jo både Hanna (Ingeborg), døtrene Inger og Elisabeth - og Ingers ektemann og barn. Ingers og Peders eldste datter, Inga Petrea, må vel da enten være død eller ha flyttet hjemmefra. Hun skulle være 17 år i 1910.Ingeborg Johannes (Hannas) to sønner, Thorvald og Elling, skulle også (jf. muntlige kilder) ha emigrert - muligens før resten av familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

For ordens skyld: Her er begravelsesinnførselen for Clemet (Klemmet) Thorvildsen i klokkerboka for Kristiansand (l.nr. 25, 1909): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kjempeflott! Takk igjen. Peter Olsen er ikke lenger slakter, ser jeg - men 'Provision....(?). Og Ingeborg Johanne (Hanna) er blitt til Ingvald (sic!) J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk! Det kan jo da se ut til at slakteriet er blitt en familiebedrift. Hanna/Ingeborg J. må være død en gang i 1920-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Elling Ingbart (f. 1871) og Thorvald Thorvildsen (f. 1864) utgjør et lite 'mysterium'. De skal altså, etter sigende, ha reist til Amerika - men jeg finner dem verken utflyttet eller innflyttet. Begge er konfirmert i Holt, men etter det finner jeg dem ikke - og de er ikke begravet i Holt før 1900 (om jeg ikke har oversett noe). De er heller ikke å finne i ft. 1900 (landsomfattende søk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten tilføyelse: Det er en sannsynlig antakelse at begge var sjømenn, siden det var det tradisjonelle yrket til mennene i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Siden jeg 'har deg på tråden' her nå, Oddbjørn, - du har jo jobbet mye med gruvearbeidere osv., har du noe anelse om hviket yrke en 'grubefrier' hadde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har vært ute på en liten skitur - og så derfor spørsmålet først nå. Nei, jeg vet ikke hvilken funksjon en 'grubefrier' hadde. Finner heller ikke begrepet i det jeg har av faglitteratur. I hvilken sammenheng har du støtt på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det var i forb. med min mors slekt jeg for mange år tilbake var innom denne karen, og har siden tenkt litt på hvilket yrke dette kunne være. Rett nok står det som to ord: Grube frier:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg tok i farten feil da jeg skrev at dette var slekt på min mors side, - det rette er at dette er min kones slekt. Hun er ingen stor 'navnesamler', så det ble ikke til at jeg da arbeidet videre med denne Dorph, og heller ikke sjekket Avskjedighetsmanntallet du nevner. Han var vel kanskje tyskfødt? Jeg ser at jeg spurte i 2002 om hva en Grube frier hadde som yrke, men uten å få noe svar. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg vil nok anta at opprinnelsen til navnet Dorph i hvert fall er tysk. Jeg legger for øvrig merke til at det er to i ft. 1801 for Kongsberg som kun betegnes som 'Frier'.Her er forresten Stephen Petersen Dorff, sølvverksarbeider, i et skifte på Kongsberg fra 1786:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bare en liten strøtanke: Bergverksterminologien var jo i det vesentlige tysk. Det gjaldt også betegnelsene på de ulike gruvearbeiderfunksjonene. Kan det tenkes at vi i dette tilfellet likevel rett og slett har med et norsk ord å gjøre? Kan det tenkes at 'frier' her rett og slett betyr noe i retning av 'søker' - og at Steffen Pedersen Dorph dermed var en om søkte etter ('fridde' etter) arbeid i gruvene? Vi skal jo huske på at i 1801 hadde nedgangstidene på Kongsberg for alvor satt inn, og sysselsettingen gikk fram mot 1805 drastisk ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Du skal ha mange takk for lenken til skiftet, og det er vel ingen tvil om at det er 'grubefrieren' som her er en av arvingene. Alderen stemmer godt med det som er ført i 1801-tellingen. Skiftet gir jo også foreldre og søskens navn m.v. Jeg får se, kanskje jeg med tid og stunder bestemmer meg for å jobbe litt videre med denne slekten. Nå er jo også kirkebøkene skannet.Ellers er vel ikke tanken om at han kan være ført som arbeidssøkende så usannsynlig. De var vel heller ikke knyttet til noe laugsvesen, - jeg tenker da på en frimester, som ifølge Norsk Historisk Leksikon var en byhåndverker som hadde myndighetenes tillatelse til å drive som mester i sitt fag, visstnok uten å være knyttet til lauget.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, de var ikke knyttet til noe laugsvesen.Ellers er denne avstikkeren ikke helt irrelevant for trådens utgangspunkt. Hanna Thorvildsens farsslekt hadde nemlig jernverksbakgrunn, og et par av hennes tanter var gift med menn som hadde tilknytning til malmgruvene i Neskilen - et gruveområde som for øvrig i perioden ca. 1800-1805 mottok over 20 arbeidsledige gruvearbeidere fra Kongsberg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Stephen Pedersen Dorp er nevnt i Avskjedigelsesmantallet , Kongsberg 1805.Han arbeidet i Fridrich Quintus Grube som 'Gruvefeier' som det er skrevet i heftet av Wenche Hervig. Kan det bero på en skrivefeil?Mannen oppgis født 2/12 1768 bor i Kongsberg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den kjøper jeg gjerne! Det er ikke usannsynlig at innførselen i ft. 1801 inneholder en skrivefeil (eller kanskje helst avskriften av tellingen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.