Gå til innhold
Arkivverket

[#67093] Gilhuusslekten fra Lier


Gjest Anne Margrete Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Min manns tipptipp oldeforeldre, Jon Pedersen Gilhuus, f. 1781, d. 1849, og Aase Andreasdtr.,f. 1786, d. 1868, på Stoppen i Lier, de skal angivelig ha fått en sønn v. navn Karl Johan. Men da jeg kikket gjennom slektsmappen min nå, så har jeg ikke annet enn fornavnet hans.Har også gått gjennom div. kirkebøker for Lier, men fant ham ikke der heller.Alle de andre barna de fikk har jeg navn og fødseldato, etterkommere, og forsåvidt alt jeg trenger på, men ikke Karl Johan!Nå er det jo svært lenge siden jeg har holdt på med denne slekten, men det hadde vært greit å få noen oppl. om ham, for jeg aner ærlig talt ikke hvor jeg har fått navnet hans fra! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Hvis dette er rette folka, ser jeg at barna til Aase er født i Edsberg ( Eidsberg ). Kanskje du kan finne noe der?Lenke til FT 1865Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Tusen hjertelig takk Berit! :-)Lurer på hvorfor noen av barna deres var født i Eidsberg? For da jeg sjekket kirkebøkene etter min mann`s tippoldefar, så sto det at han er født under Frogner krk. i Lier! Og jeg fant fødselen hans da jeg sjekket i dag også.Aase Andreasdtr. Kjektstad kom fra Kjekstad gård i Røyken, er Eidsberg i nærheten der kanskje? Eller var det kanskje feil i kirkeboka? I såfall er det jo ikke første gang det skjer da! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Takk Bjørg! :-)Da bodde de vel der en periode da, men de bodde også på Stoppen i Lier, etter at de solgte Gilhus gård. Og på Stoppen døde de begge to. Og der bor noen av slekta fremdeles! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Lurer på om det er noen her som klarer å tyde navnene til fadderne til Carl Johan? Jeg klarte å tyde noen, men ikke alle dessverre...Og jeg valgte den største forstørrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg prøver, men det blir mye gjetting er jeg redd for.Aller først så var vel John Gilhuus proprietær på Næsgaard i Eidsberg på den tiden.Faddere: konen Madam? Kjegstad, jomfru G..., jomfru B/Reichmann, major Stom?, ... Jens Hjorth, Lieut. Hals, kjøbmand MO.., lensmand Hund/Lund?, lensmand ...ellebye?, fuldmegtig ...erely?, proprietær Christen Syvers.. proprietær E? Grini?, Herr Torgersen, Herr N: Gilhuus, kjøbmand Vilse.Som du ser mange prikker og ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Takk skal du ha Berit!Du kom vel nesten til det samme som meg, men gjorde det litt bedre! ;-)Får prøve å sette det sammen så godt jeg kan! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, under Øvre Stoppen i Liers bygdebok, er det bilde av Aase Andreasdatter, men det vet du/dere muligens fra før. Prøvde å legge lenke til kap. i boka, men det klarte jeg ikke...mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Takk til Astrid og Maya, men alt dette har jeg nok fra før! :-)Har holdt på i flere år nå, men da jeg skjekket slektmappene mine her om dagen, så fant jeg ut at jeg manglet fødselen til Carl Johan, og den skaffet Berit meg! :-)Men nå viser det seg at jeg mangler konfirmasjonsdatoene også, så nå er det bare å lete! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Lurer på om det er noen her som kan finne disse konfirmasjonene for meg? Har prøvd, men finner de ikke! Peder er nok konf. i Lier, men flere av de andre er nok konf. i Eidsberg i Røyken.De fikk følgende barn: 2 i. Peder (1806-1871) 3 ii. Andreas (1808-d. meget ung) 4 iii. Anne Kathrine (Trine) (1810-1892) 5 iv. Andreas (1812-1878) 6 v. Morten (1815-1853) 7 vi. Nils Henrich (1820-1863) Døde på Ringerike. 8 vii. Olava Bernadine (1824-) 9 viii. Adolf Johan (1826-1881) 10 ix. Carl Johan (1828-1828Tror jammen jeg må skaffe meg nye briller, for nå har jeg vondt i øynene etter å ha prøvd å lese kirkebøker! :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Tusen takk igjen Berit! :-)Men hvor fant du de? Jeg så i kirkebøker/minestralbøker for Røyken, og fant ingenting! Så i Kirkebøker for Lier også, for jeg håpet å finne dødsdatoen til den første Andreas, men niks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Nå fant jeg den 1ste Andreas`død i allfall!Det st så vidt jeg kunne se at han døde av: Blodgang, hva det nå er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg finner ingen Morten født i Lier, Røyken eller Eidsberg 1814/15/16. Finner jo heller ikke noen konfirmasjon på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Takk for hjelp Berit! Jeg står vel i evig takknemmelighet til deg jeg nå! :-)Hadde fødselen og dåpen til Morten og datteren fra før, men ikke giftemålet hans! :-)Så nå mangler jeg bare konfirmasjonen hans, men skal spørre min mann`s 3-menning om hun har den, før jeg gidder å søke! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.