Gå til innhold
Arkivverket

[#67102] Tydingshjelp


Gjest Bodil Ed Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Hei Bodil:Kilden er altså: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 6 (1833-1845), Konfirmerte 1840, side 178.Selve kolonneteksten skal være noe slikt: «1840 | Confir | mation | dato| Confirmantens | Navn | Alder | Fødested | Forældres Navn | Christendoms, Kundskab, Flid, Opførsel | haft Naturlge Kop [178] v: af hvem Vacneret |». Kolonneteksten kan være grei å skjele til, da denne skriften volder øynene ganske mye motstand.Innførsel 8 får jeg til å lyde: «8 | 11 Do. | Engebrigt Sifer? | Afgangs Liste for 1829 | Laurits Tomter Eye | Døbt 18 Decbr 1825 | Tomter Eye | Leutnant Lauritsen og Pigen Kari Ande®sdate® | Do [God] – [strek som gjentakelsestegn?] Do [Meget God] | Do [Vac.] af Engelbrigts. i Sørum»Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Litt pirk, men dog: Jeg ser det har falt ut en «e» ovenfor i forbindelse med faren. Det skal være «Leut_e_nant Lauritsen».Jeg har også tittet litt på dåpsinnførselen fra 1826 i klokkerboka, som Berit har lenket til, men det kan hende at den trenger´opptil flere kaffepauser, før hierogylfene kan konverteres. For øyeblikket ligger denne skriften et sted mellom fluelort og rusk på øyet. :-)Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg leser:(Født) Dec. 2. Ingebret Lauritzen Bergh. (Døpt) v.(ed) S.(ørum) Dec 18 i K.(irken) Pige Kari Andersdr. Refsum Ej. og Maaned Lieutenant Q.mester Lars Bergh i Christiania.Faddere: Mari Nilsdtr. og Mari Hansd. Refsumej. Christen Anders. og Poul Jacobsen ibid og Hans Olsen ibidem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Ed Iversen

Takk til dere som hjelper meg. (Denne presten fikk ikke S i skjønnskrift)! Jeg har tidligere funnet dåpen til Engebret og fikk tydehjelp på Riksarkivet og de tydet farens navn til Lauritz.Engebret/Embret/Ingebret flyttet til Nes Romerike. Jeg visste ikke når, men moren flyttet i 1829 (antagelig henne) men da var barnet ikke nevnt. Men Are har tydet at han sto på avgangslista i 1829 og det kan jo stemme.Jeg har ikke funnet ut noe mer om moren og faren. Noen som kjenner til hvordan en kan finne ut mer om disse soldatene som var plassert ut?Svært takknemmelig for all hjelp da dette er en 'solid knute'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.