Gå til innhold
Arkivverket

[#67104] Morten Hegelund og Peder Olsen Hegelund


Gjest per evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest per evensen

Morten Hegelund f ca 1440,d 1571 kom fra Viborg i Danmark. Peder Olsen Hegelund var residerende kapellan i Holt i Aust-Agder i perioden 1726-1740. Han var gift med Charlotte Amalie Acthon. Er det noen som vet om Morten og Peder var i slekt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvordan kan Morten Hegelund være f ca 1440 og død 1571?Dessuten er det et stort sprang fra 1400-tallet til 1700-tallet, trolig bortimot 10 generasjoner. Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Fødselsåret 1440 er trolig en feiltasting for 1490.Jeg har tidl. notert sogneprest St. Budolfi kirke, Aalborg, sogneprest Vorning/Hammershøj, Viborg amt ca. 1527 Morten Jensen Hegelund som f. ca. 1490/93 i Viborg, d. 1565/68 g.m. Marine Mortensdatter (ca. 1505-e.1567).Her er det jeg har om ham:Ble 1513 innskrevet ved universitetet i Rostock og ble mag. 1517. Var 1525 og 1526 i kongens tjeneste som skatteoppkrever i Viborg stift. Fikk 1529 kvittering for skatt han hadde innkrevd i 1525 og 1526. Var før reformasjonen sogneprest i Vorning sogn, Sønderlyng Herred, Viborg amt, og ble en av reformasjonens fedre i Nord-jylland. Var 1530 tilstede på et møte i København som luthersk prest i Ålborg by (som på den tiden hørte til Viborg stift).Ant. s.s. var n. 1526 i forbindelse med stridigheter i Viborg.Hadde 2-3 sønner: 1) Kannik i Ribe, borgermester 1577-88, toller 1568, rådmann 1566 Peder Mortensen Hegelund (13. jan. 1527-3 mai 1584) g. ca. 1561 m. Marine Laugesdatter (ca. 1540-9. feb. 1600 i Ålborg), 2 døtre Elisabeth og Marine, og 2) Povel, sogneprest i Åby og Bjergsted (Kjær herred), og muligvis 3) Hans (f. ca. 1539), sogneprest i Vorning 1571, g.m. Gjertrud.Det er derfor vanskelig for meg å se om denne Morten Hegelund hadde noen direkte mannlig etterfølger i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så har vi en samtidig Morten (ant. Christensen) Hegelund i Viborg, n. fullmektig i 1537, borger og rådmann i 1542 og 1545. Han var trolig f ca 1500 - 1505. Han var trolig onkel til Peder Jensen Hegelund (1542-1614), biskop i Ribe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Denne Morten Christensen Hegelund var m.a.o. født mye senere, ca. 1500/1505 i Viborg, d. 1574 og skal ha vært rådmann i Viborg 1540/49-59.HAN skal ha hatt en sønn Søren Mortensen Hegelund (1540-23. juli 1600) som også ble rådmann s.st., g.m. Maren Christensdatter (før 1555-e. 1570), igjen m. sønnen Christen Sørenson Hegelund (ca. 1570 Viborg-1644), borgermester Viborg 1614-22, fogd Troms 1619-20 g.m.:1) Elle Gundesdatter (død e. 1604, før 1617) som juni/juli 1604 lånte på 'den forgyldte linde', 2 sønner:1a) Mickel Christenson Hegelund (ca. 1600 Ebeltoft, Viborg - ca. 1660 Trondheim), prest Trondheim, prest Ebeltoft, Jylland, som skal være reg. i skattemanntallet 1645 m. bosted Hell i Nord-Trøndelag, 3 barn f. i Ebeltoft: Jens f. ca. 1627, Christen f. ca. 1630, Søren f. ca. 16322)1b) Morten Christenssøn Hegelund (ca. 1600 - 1660 Elvevoll), fogd Nord-Troms 1634-58 g.m. Synnøve (Sindøff) Hansdatter Soop (ca. 1610 Bodø) som bl.a. 1640 eide gods i Rønnvik og Fenes, 3 barn Christen (igjen 8 barn), Hans (igjen 3 barn) og Søren (igjen 7 barn).2) Margrethe Gundersdatter Skriver/Grøn som som enke 1620 bygslet Bratrein, Elvevoll og Hessfjord og drev gården videre etter mannens død, 3 barn: Søren, Maren og Karen (yngst) g. 1654 i Amsterdam, delvis bosatt der.Så her er det kanskje flere muligheter frem mot en etterkommer Peder Olsen Hegelund f. ca. 1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Per,Har du sjekket Hans Søfrensen, Sogneprest til Holt 1631 1664, sin etterslekt? Den skal visstnok være beskrevet i flere genealogiske tidsskrifter.Ellers er der KB helt tilbake til 1699, så det bør være mulig å finne interessante opplysninger der.Vet du forresten om Peder O Hegelund hadde barn, og i tilfelle når de var født og hva det het?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Mange takk for hjelp og gode tips! Til Arnfrid: såvidt jeg kjenner til,hadde Peder og Charlotte datteren Inger Margrethe Hegelund,f 1728,d 1812 i Christiania.Hennes etterslekt har jeg koll på.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

det er vel Inger Margrethe Hegelund vi finner her i 1801 LenkeMen har du funnet vielsen til hennes foreldre og Inger Margrethe Hegelunds dåp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Mange takk for iherdig leting,Arnfrid !! Ditt innlegg 9: det stemmer! Ditt innlegg 10: det var nytt,sikkert riktig. Det betyr vel at Peder er död. Ditt innlegg 11 og 12: den bestiller jeg! Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott Per,Da håper jeg du meddeler her om der er noe om Peder O Hegelund. Vi er nemlig en gruppe forskere som jobber med Hegelund-slektene i Norge. Men noen Ole Hegelund har vi aldri hørt om, så dette skal bli spennende.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Vil bare trekke frem muligheten av at Peder ikke var sønn av noen Ole Hegelund, men tok sin mors slektsnavn.Som et løsrevet eksempel - kanskje han kan være etterkommer etter den s.k. Skjervøykongen nevnt i innlegg 6, alt. 1a (Christen Mickelsen Hegelund (ca. 1630 Ebeltoft - 1690) som hadde 7 barn, bl.a. en Else - kanskje den s.s. den Elisabeth det ble skiftet etter på Valan i Skjervøy, Troms Lenke Hvis denne Elisabeth mot formodning var g.m. en Ole og f.eks døde etter barsel ca. 1700 kan hun kanskje være en mulig morskandidat (ektefellens navn fremgår ant. av skiftet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Til Christian (6) Du skriver at Christen Sørensen Hegelund var både borgermester i Viborg 1614-22, og fogd Troms 1619-20?? Jeg har notert at fogden i Troms het Christen Sørensen og hans kone, Margrethe Henriksdatter, er nevnt som enke i 1620.Borgermester Christen Sørensen Hegelund i Viborg er nevnt som borgermester der fram til sin død i 1622, og var gift 2 ganger: med Elle Gundesdatter og Karen Jensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 17: Takk for oppklaringen om fogd i Troms Christen Sørensen g.m. en Margrethe Henriksdatter. Disse kjente jeg ikke til fra før.Ser forøvrig at andre også ha vært i tvil om hvorvidt Christen Sørensen Hegelund også kan ha vært fogd etter sitt borgermesterverv (men da ant. i Danmark). Og fødselsår angies bl.a. til 1644 (e. 1622), f.eks. av Nermo.Ser ellers bl.a. på Slektsforum at Borgermester Christen Sørensen Hegelund i Viborg var gm NN Gundesdtr SKRIVER/GRØN. Denne hans 1. hustru omtales fra tid til annen også som Elle Gundesdatter, mens den Margrethe Gundersdatter jeg nevner som hans 2. hustru altså skal være en Karen Jensdatter (Burholt?). Og takk for det. Beklager hvis jeg har operert med en foreldet oppfatning om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,I Holmestrand var der en Peder Jensen Hegelund, gm Anne Cathrine Myschen, i 1692. De hadde i hvertfall en datter Lucia. Kan han også ha en sønn Ole, mon tro? Skal sjekke litt mer. Kilde: Norske stiftelser. Nicolay Nicolaysen. Kirke- og undervisningsdepartementet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Hallo igjen Innlegg 20: Denne Peder var fra Heggelund i Botne og döde i 1715. Han var sönn av Jens Christensen og Boel Nielsdatter. Sösken: Anne og Kirsten.Om det var flere sösken, vet jeg ikke. Far til Anne Cathrine var toller i Holmestrand.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.