Gå til innhold
Arkivverket

[#67108] Anders og Pernille Tillisch


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Anders og Pernille Tillisch var trolig søsken, og kom flyttende til Helgeland i den første halvdel av 1700-tallet. Pernille Tillisch var gift med fogden, Jørgen Mathiesen.Jeg søker deres foreldre og fødested. Jeg skulle ellers ville vite hvor i Norge og Danmark slekten Tillisch fantes.Jeg takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Takk for hjelpen, Mæland og Knudsen.Her var antagelig kun få og geografisk konsentrerte grupper av slekten Tillisch i Norge på den tiden, så Danmark kan være det rette sted å undersøke. Jeg vil også forsøke å få tak i litteratur om slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest André Martinsen

Jeg har fått høre at slektsnavnet Tillich ikke har noe å gjøre med landsbyen Tillitse. Det var dog en god antagelse på grunn av lydlikheten.http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,532874,537918#msg-537918Slekten Tillich synes å ha sitt opphav i Tyskland og dagens Tsjekkia og Slovakia, gjennom Danmark.Er det virkelig ikke blitt gransket på hvorfra Anders og Pernille Tillich kom, altså hvor og når de var født og hvem deres foreldre var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fant dette:Andreas Tillich Født 1659, Czechoslovakia gift med Dorothea Hanel 1684, CzechoslovakiaKan det være riktig Anders Tillich?Så fant jeg en Henrich Wilhelm Tillich som skal være f i Stavanger i 1723.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Det er nok lite trolig. Anders Tillich var vel formynder i et arveskifte på 1760- eller 1770-tallet.Det er ellers spennende at du finner en Henrich Wilhelm Tillich i Stavanger. Dessverre opptrer de visst bare enkeltvis her til lands, som såkalte strå.Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

så er der flere n i Sogn & Fjordane, der er konen, ser det ut for f i Furstenberg i 1806, mens han, Tillich, er f på Kongsberg i 1811. Der er en familie Tilles på Kongsberg i 1840, tilknyttet sølvgruvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

DIS-treff: ingen treff på Tillich, men 299 treff på Tillisch. Både Vik (S&F), Moss, Stavanger, Kongsberg er med her, men ingen Anders eller Pernille. Men de kan du jo titte på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Ja, dette utvalget var betraktelig større. Jeg ser at der er flere med slektsnavnet Tillisch som er født i Norge, Danmark og Tyskland i den første halvdel av 1700-tallet. Oversikten kan fungere godt som en slags indikator for å finne frem til det rette område å lete i.Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.