Gå til innhold
Arkivverket

[#67111] Nils Johan Nilssen, Laksevåg/Fana - emigrasjon til USA


Gjest Jan Torp Pharo
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Torp Pharo

Nils Olai Nilssen er en av 10 søsken, født 12.10.1884, , gift (Laksevåg kirke) 3/7-1905 m. Sigrid Magdalena f. Pedersen f. 18.11.1884. Han emigrerte 27/7-1909 sammen med en bror som nettopp var konfirmert 18/4 -1909, Thorvald Emil Nilssen f. 20.09.1894. Elste broren Karl Andreas Nilssen f. 7/1 - 1875, emigrerte 20/5 -1902. Mulig at han reiste ut som sjømann første gang, ble båtsmann i den amerikanske Marine og var hjemme en tur i 1902, for så å emigrere lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Torp Pharo

(Spørsmålstegn?) Spørsmålet går på ytterligere opplysninger om Nils Olai N og imigrasjon, etterkommere i USA, mv. Spørsmålet er ikke fra meg, men fra en som har spurt meg, og som N. O. N. er morfar til. Familien bodde på Gjellestad i Fana, der barna er døpt og konfirmert, bortsett fra N. O. N. som er født og hjemmedøpt 8/3-1885 i Nærø i Nord-Trøndelag. Foredrene er: Nils Nilsen f.1/7-1843, kom Nordfra, g. 24/6-1874, m/ Ingeborg Oline Andersdtr. f.26/5-1854, kom fra Sund kommune.Andre søsken: 2) Kristian Nicolai f. 17/2-1877, 3) Ingvald Johan f. 30/12-1878, 6) Ingeborg Jørgine f 21/8-1887, d. 28/3 1896. 7) Anton Bernhard f. 27/10-1890, tok etternavnet Gjellestad, bosatte seg i Vats ved Haugesund, d. i 1940. Jeg (dvs. spørreren) har fremdeles kontakt med etterkommere. 9) Einar Johannes f. 1/7-1896, drukna i forlis 20/10-1916. 10) Oskar Alfred f. 20/9-1899, d. 1940. Møtte enken etter han, 95 år, fortalte en del, men jeg kom ikke videre med søket etter morfar. Hun giftet seg om igjen.Av de som emigrerte har jeg ikke funnet noen etterkommere eller noen spor etter dem i USA. 'Enken' som jeg møtte, fortalte at Karl Andreas ble g. m. en fra Oslo, fikk 2 døtre og enken reiste tilbake til Norge etter at Karl Andreas døde i 1939. Noen av de andre søsknene har jeg funnet på folketellingene for 1900, men fam. ble oppløst og barna ble utsatt sikkert fordi faren Nils Nilsen døde i 1999. Ingeborg Oline giftet seg på ny i 2/2-1901, men døde i 1902.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Fra 'WW1 Draft Registration Cards 1917 - 1918.' Dette kan være Nils Olai bosatt i Dorchester, Massachusetts, - men her er konens navn ført som Ingeborg:

bilete6486.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det er nok dem vi finner bosatt her i 1920. Immigrasjonsåret stemmer. Nils jobber på et skipsverft. Emma Bye er ført som stedatter. Paul Jensen er leieboer.Name: Nilla Nilsen [Nills Nilsen] Home in 1920: Boston Ward 20, Suffolk, Massachusetts Age: 35 years Estimated Birth Year: abt 1885 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Inge?? Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Home owned: Rent Year of Immigration: 1909 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 1028 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Nilla Nilsen 35 Inge?? Nilsen 38 Smith Nilsen 5 Norman Nilsen 7 Emma Bye 16 Paul Jensen 29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Torp Pharo

Arne Solås: Takk for gode bidrag som jeg har sendt videre til den som spurte. Kanhende vi ser henne her på forumet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette kan være han i 1920, gift med Alma. Han er fører (Pilot) på en slepebåt.Name: Thorvelt Nelson [Thoovelt Nelson] Home in 1920: Brooklyn Assembly District 9, Kings, New York Age: 25 years Estimated Birth Year: abt 1895 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Alma Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Rent Year of Immigration: 1909 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 902 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Thorvelt Nelson 25 Alma Nelson 31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg ser at da Nils og Thorvald emigrerte skulle de til sin søster Amalie Alan, 149 President st., Brooklyn. Dette er vel Amalie Marie f. i Fana 3. okt. 1881. Jeg klarer dessverre ikke å finne henne i de amerikanske folketellingene.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Rødne

Takk til Arne Solås som har gått videre med søket etter morfar, Nils Olai Nilssen, f. 12/10-1884 Når det gjelder Amalie Marie så stemmer det med mine funn i folketellingene i 1900. Det er blitt sagt at hun ble gift med en Irer, eller en Spanjol. Jeg ble fortalt av min mor at Nils Olai og Thorvald Emil reiste til sin eldste bror, Karl Andreas f. 7/1-1875, som emigrerte 20/5-1902. Han var da båtsmann i den amerikanske marine. Jeg er takknemlig for alt som kan oppspores om min morfar og hans søsken. Hvor kan jeg finne noe selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Som jeg skrev skulle Nils og Thorvald til sin søster Amalie, men de kan selvsagt også ha reist til sin bror Karl Andreas. Ser at Thorvald Emil ikke ble så gammel:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg glemte å svare deg på spørsmålet om hvordan og hvor du kan finne noe selv. Jeg bruker selv for det meste Ancestry.com, men det er en betalingstjeneste. Andre muligheter finner du her: Lenke de umulige&nr=1&antinnlegg=119&startnr=&antall=&spraak=#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.