Gå til innhold
Arkivverket

[#67116] Mandals-mann over bord i storm våren 1856, eller forlis? Sjøfartshistorie


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Ungkarl og skipper Erik Bentsen Aas ble 28 år gammel viet 29.11.1855 i Halse/ Hartmark, V.A., til min oldemor Inger Olsdatter Hartmark. I dette første ekteskapet fødte hun bare en dødfødt sønn, 03.04.1856, sønn til avdød Erik Bentsen Aas og hustru Inger Olsdatter.Ved oldemors ekteskap med oldefar Torkild Andersen Valand i Halse 05.05.1865 opplyses det at hennes forrige ekteskap er opphevet ved dom, da hennes mann var kommen bort opå søen i en sterk storm for omkring 12 år siden, altså tidlig vår 1856.Vil det være mulig å finne ut når dette skjedde? Hvilket skip? Falt han over bord eller gikk skipet ned? Vil det finnes et skifte i dette tilfellet?Jeg har ikke kunnet finne Erik Bentsens dødsfall innført i kirkebøkene. Hjemme har jeg ei skipskiste som etter tradisjonen skal være etter denne Erik. Stemmer det, tyder det på at Erik er blitt skyllet over bord, men at skuta (og skipskista) klarte seg.Er takknemmelig for svar, det hadde vært artig å funnet svar på denne gåten.mvh Erling T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Annotasjonsrullene er er fin kilde, her eksempeler fra Kragerø:Statsarkivet i Oslo. Arendal Innr.distrikt. C: Kragerø. Annotasjonsrulle nr. 1. 1860 - 1868Side: 97 Patent nr. A0286 Navn: Kittil Aslaksen Overført fra Annotationsrull no. Oppholdssted: Stabbestad Født: 16.09.1847 i Sandøkedal Foreldre: Forulykket ved skibet 'Atalanta's forlis 1866.Side: 98 Patent nr. A0289 Navn: Anders Martin Isaksen Overført fra Annotationsrull no. Oppholdssted: Taatø Født: 10.07.1847 i Laurvig Foreldre: Falt overbord fra 'Rex' 02.12.1867.Skal søke litt og se om det kan finnes opplysninger om en storm det aktuelle året. Kommer tilbake dersom jeg finner noe som kan gi en pekepinn på om det var sjøfolk herfra som var berørt av dette.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Dette var rask respons. Da er det i alle fall steder å lete. Takk så langt.Forresten: Når fyren var skipper, indikerer det noe om størrelsen på skuta? Vil det f.eks. si kaptein på ei mindre skute? Eller bare 'sjømann' av en hvilken som helst kategori? Og er det sannsynlig at skuta han var ombord på, var fra distriktet? Eller var det like vanlig at han seilte med ei skute fra f.eks. Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Når man søker på Google så finner man værfenomener knyttet til årstall f.eks:'On 12th Dec.1856 she suffered serious storm damage near Cape Clear.'Er fra denne siden: LenkeSå kan man søke på denne dato osv og se om man finner skip som har havarert osv.Ellers husker jeg at jeg fant endel historiske meterologiske data på en Amerikansk side, men husker ikke adressen dit nå.Når det gjelder de andre tingene du spør om så er jeg nok ikke den rette til å svare på det. Kanskje er det noen sjøfolk her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest erling t. endresen
LenkeSer her at det var 82 skipsforlis i Norge i årene 1856-1860, seilskip. Men hvor finner man navnene og oversikten for disse skipene, tro?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg ville vel prøvd Norsk Sjøfartsmuseum.Der er det vel også søkbare databaser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.