Gå til innhold
Arkivverket

[#67118] Olia Evensdatter f. 1783 i Vestby. Hvor ble hun av?


Gjest Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjartan Brastad

Even Throndsen Erikstad fra Vestby døper i desember 1783 sin datter Olia. I 1801 bor Even på Støttum og Olia som er 17 år er tjener på Næss. I bygdebok for Vestby er det under Støttum en opplysning om at Olia giftet seg med Erik Pedersen Nes. Dette giftermålet kan jeg ikke finne i kirkeboka for Vestby. Etter dette finner jeg ingen opplysninger om Olia og Erik i kirkebøkene for Vestby, eller andre steder.Grunnen til min interesse for Olia er at en av mine 3Xtippoldemødre het Olia Evensdatter. Hun var norsk, og flyttet til Holmedal i Årjäng ca 1813, sammen med sin svenske mann Johannes Christofferson. Disse hadde trolig giftet seg i Norge, men hadde ingen barn før de kom til Sverige. Jeg har lett mye etter giftermålet deres, men foreløpig forgjeves.Jeg finner svært få i 1801-tellingen som heter Olia Evensdatter, og knapt andre enn nevnte Olia som har passende alder. Jeg lurer derfor på om denne Olia kan ha blitt enke og så giftet seg om igjen med Johannes. Hvis hun finnes i beste velgående et eller annet sted i Norge også etter 1813- 1814 så er det utelukket at hun har giftet seg med Johannes. Hvis noen har kjennskap til denne personen ville jeg bli svært glad for å få opplysninger slik at jeg enten kan sjekke henne ut av, eller inn i mine anerekker.Kjartan Brastad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Tusen takk til Berit for opplysningene om Olia Evensdatter som giftet seg 1822. Da kan hun uten videre sjekkes ut av saken. De to som het Olea som du viser til er nok for gamle til å passe til opplysningene jeg har om den riktige Olia. I følge opplysningene som finnes når hun dør må hun være født midt på 1780-tallet. Hun får også barn i 1823, noe som er godt mulig hvis en er født i 1780, men litt uvanlig.Olia fra Holmedal skrives alltid som Olia og aldri som Olea. Jeg heller derfor til at hun må være døpt Olia og ikke Olea, som jo er den vanligste formen av dette navnet.At det finnes få som heter Olia Evensdatter i 1801-tellingen trenger ikke å bety at den riktige Olia ikke finnes der. Jeg har funnet mange som heter Olia, men som mangler patronym. Å søke gjennom kirkebøkene etter opplysninger om dem er som å lete etter en nål i en høystakk. Det ville derfor vært mye enklere hvis det fantes noen som hadde opplysninger som kan lede meg på riktig vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.