Gå til innhold
Arkivverket

[#67121] Tydehjelp 1769 i Herøy, Helgeland. Joen Pedersen Hilset


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Toril Skovly

De var 'Public absolveret' for 'Delictum contra Leg: (Legem). I følge Lokalhistoriewiki.no betyr Delictum en forbrytelse eller rettskrenkelse. Det skulle da bety 'en forbrytelse mot loven.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svarer, og der lærte jeg noe nytt igjen. Jeg forstår heller ikke det ordet eller de to ordene som står foran Nils Nilsen. Det kan se ut som om det står noe om en bror og noe mer. Sliter også med å finne Joen Pedersens datter Anne Dorthea som døpt, og hun er ikke å finne som døpt i kirkeboka for 1768-76 for alle sogn(hun skulle være født ca 1770).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja nå ser jeg jo at u-en i hustru er utelatt på Joen Pettersen og hustru, og at den ser ut til å ha blitt med når Nils Nilsen og hustru skulle få tilgivelsen. Regner med at pag 958 kanskje er siden i tingboka, og at det var 69 skilling de måtte betale til de fattige. Hadde jo håpet at det sto at Nils Nilsen var brorsønn av Joen Pedersen, siden det ser ut til å være vanskelig å komme noe sikkert videre på han(han var muligens bror til Ole Pedersen Sildøen som han var forlover for 13.10.1780).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg ser på det nå så er jeg jammen ikke så sikker på at det står Ole Pedersen og Else Arntsdatter var husfolk i Sildøen, men mener at de var husfolk på Aldøen. Siden denne gården ikke ser ut til å finnes i Herøy iallefall, så er jeg tilbøyelig til å tro at det skal være Sildøen eller Andøen(nest nederst til venstre):[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17099&idx_id=17099&uid=ny&idx_side=-30>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.