Gå til innhold
Arkivverket

[#67122] Kan noen lese disse ordene?


Gjest Peder Stenslie
 Del

Recommended Posts

Gjest Peder Stenslie

Jeg har jobbet med å lese en skyldssætningsforretning. Lenger ned har jeg satt inn alt jeg har klart å lese. Det som står innen parentes, eller der det er et spørsmålstegn er noen nøkkelord jeg har ikke klart å lese. Kan noen hjelpe meg? Jeg har også satt in lenken.Lenkes. 378No. 19. Skyldsætningsforretning Aar 1882 den 6 Marts vare vi undertegnede Skjøns- og Taxationsmænd tilstede paa Haug for efter Forlangende af Erik A. Solheim at separere og skyldlegge andel af Gaardparten Bergumshagen som Reqvirenten har (til?handlet) sig af Johan Engebretsen Bergumshagen. Reqvirenten var tilstede og begjærede forretningen fremmet, i det han fremlagde (? ?) af (? ?) Da vi forud ere nøie bekjendte saavel med den samlede Eiendom som den solgte del, samdt det overflødigt nu at foretage nogen Befaring. Den solgte del grendser mod Øst til Bygdeveien, mod Nord til Hovaaen, mod vest til Solheims Eiendom og mod Syd til Johan Engebretsens igjeneiende del, fra hvilken den er adskilt ved behørige (Mærkeline). (Y sæteren) tilhører sæterløkkens nordligste halvdel Kjøberen, hvilken del er adskilt fra selgerens ved behørige Mærkeline, saaledes at linien udgaar fra Ildhusets nordligste laft til en sten nordenfor (Høladen) og derfra i mere nordlig retning til en sten i det nedre (?) kjøberens del af de ved (? Elv) beliggende Høslaatter gaar som den nordligste punkt syd til en paa bemeldte Elvs østlige side skovbevakset (?). Vi skjønne og bestemme saaledes at den solgte Del skal udgjøre Halvdelen af den samlede Eiendom. Da denne har en Skyld af 4 ort 3 skilling, revideret 3 ort 14 skilling, faar saaledes hver del en skyld af: for Hovedbruget, nemlig den solgte del, ny 2 ort 2 skilling, revideret 1 ort 10 skilling, og Johan Engebretsens eiende del ny 2 ort 1 skilling, revideret 1 ort 10 skilling; det første faar selvfølgelig SN 58a og det sidste SN 58b. Det bemærkes, at intet felleskab i jord eller skov er (avslaaet) med denne skyldsætningsforretning.Johs. Bøe, John. E. Bergum. P. Haug, Hans Skaaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Du må legge inn linken på nytt, den du la inn fungerer ikke. Du må bruke Permanent bildelenke (Permanent imagelink) eller Permanent sidelenke (Permanent pagelink)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Peder!Eg fyller berre inn dei orda som du er usikker på...har tilforhandlet sigFogdens Mændsudnævnelse af D[ags] D[ato]Hovsaaenfandt det overflødigtMærkesteneI SæterenMærkestene (ikkje Mærkeline)Høladennedre Gjærde. Kjøberens Del af de ved Bretten Elvskovbevokset SumpLNo[Løbenummer], ikkje SNopstaaet ved

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.