Gå til innhold
Arkivverket

[#67127] Nilia Johannesdatter f. 1877, Sande Vestfold


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jeg søker opplysninger om denne damen. Hun var yngste datter av Johannes Eriksen f. ca 1833( Svensk) og Johanne Olsdatter f. ca 1839 i Sande.LenkeVed Nilias fødsel er oppgitt gardsnavn Sandoeie.Foreldre giftet seg i 1863 i Sande, og fikk 9 barn før Johannes døde.Mitt spørsmål gjelder Nilia som skal ha blitt ung enke og dratt til USA ca 1901. Hun fikk der en datter Mabel f. 1904 . Flyttet tilbake til Norge og bodde i Kristiania ca 1907.Har ikke greid å finne Nilia i utflytterlister for Sande. Heller ikke hvem ektefelle i Norge var.Vet heller ikke om Nilia fikk flere barn. Mabel skal ha brukt Berntsen som etternavn , far ukjent.Håper på litt hjelp til å finne opplysninger om Nilias skjebne. Har lett i digitale emigrant-lister for Kristiania, Larvik, Fredrikstad uten å finne henne.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har funnet en et ektepar her i Sande i 1900, Herman Andersen og hustru Nilie Johan.. LenkeAlder kunne passe bra men jeg har ikke greid å finne ekteskapet og ikke fødsel til sønnen f. i Kristiania.Har heller ikke funnet dem i innflytter / utflytterlister i Sande.Håper på hjelp til å finne ut om dette kan være den ettersøkte Nilia(e).Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har funnet et notat om at Nilias datter Mabel Berntsen er f. 22/7 1903 i USA, men ingen opplysninger om hvor.Opplysningen står på en kopi av en flytteattest til Christiania. Dronningensgt 14 . Attest Kristiania politikammer.5 mai 1907Kan hende noen har mulighet for et oppslag i adresselister ,eller folketellinger i Oslo Byarkiv?Der kan det muligens finnes opplysninger Nilia og datter Mabel?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tusen takk, Carsten! Utrolig raskt og bra funnet!Da stemmer opplysninger med det ekteparet jeg fant i 1900 i Sande!Her står riktig navn på Nilias far ved vielsen! Pluss riktig alder på mor.Da blir det å lete etter Herman Andersens død før Nilia dro til USA. Litt av en skjebne med sønn Birger død av bronkitt og muligens ektemann litt senere, om opplysning fra flytteattest stemmer.De opplysningene du skaffet meg her, hadde jeg ingen mulighet til å finne selv!Mvh. en veldig fornøyd Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kom på at det også er en mulighet for at Herman Andersen dro til USA sammen med hustru, og at han døde utenlands, før Nilia reiste tilbake til Norge med datteren.Opplysning om at hun var enke har jeg kun fra attesten ved flytting.Har ikke funnet Herman Andersen død i kirkebøker for Sande i tiden 1901-1903.Om det er mulig å finne henne på emigrantlister fra samme tidsrom vet jeg ikke.Skal bli spennende om noen finner flere opplysninger .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Spørsmål til Carsten. I rubrikken lengt til høyre ved den borgelige vielse, står det noen bemerkninger som jeg ikke greier tyde. Dato 27/8 1900, 17/10 1900 samt 29/10.Kan hende dette kan være et spor til hjelp?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen, det er sikkert rett.Jeg ser at det er et par Herman Andersen som er registrert utvanderet 1903 , Ellis Island opplysninger, men det har jeg ikke fått undersøkt nøyere.Om barnet Mabel fødselsdato stemmer med 22/7 1903, så kan det jo være en mulihet for at hun var Hermands datter?Vet ikke om jeg kan finne et barn f. i USA på så spinkelt grunnlag?Noen forslag?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Utrolig at du fant konfirmasjonen til Mabel! Da løste du også mysteriet med Berntsen Navnet!Her har nok Herman brukt det navnet og hans fars navn var som du sier Bernhard Andersen.( vielsen)Det stemmer jo aldeles perfekt dette, tusen takk igjen.Etternavnet kan lett forandres til Berntsen , men jeg tror bestemt dette er sammen Herman. ( Om han døde før 1907 kan det være forklaring på det jeg tydet som enke på flytteattesten)Bra hjelp!Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg da også dåpen til Herman , sønn av Bernhard Andersen, døpt her i Svelvik 1876 : Lenke 1. dåp på siden her. Takket være opplysninger fra Carsten!:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har lett gjonnom emigratner fra Norge både i digitale kilder og på Ellis Island . Nilia og Hermand mistet sønn Birger Johan i 1902, begravet 26/12 1902.Datter Mabel Agnes ble født 21/1 1903 i Wisconsin USA, så familien må ha emigrert mellom disse datoer.Lurer på om noen kan hjelpe meg å finne emigrantene.Jeg har søkt på ettenavn begynner med And ( for Andersen) og for begynner medn Bern ( for Berntsen) . Begge navn er brukt rundt 1900.Familien vender tilbake til Norge før 1907, men det er vel vanskeligere å finne returen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette så da veldig bra ut, Carsten. Alder og navn som paret brukte 1900 passer svært bra. De kan jo godt ha bodd en kort stund i Bergen der de reiste fra.Har ikke funnet noen utflytting for paret fra Sande, men det er ikke sikkert alle er ført i slike lister.Jeg har skevet ut denne emigrasjonen, for jeg har ikke greid å finne noen som passer bedre enn de du nevner her.Skal lete etter utflytting om det er mulig å finne i digitale kilder fra Sande?Takk igjen for bra søking!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På søking Ellis Island finner jeg en Herman Andersen som er g. og oppgis fra Berger ? Han ankommer 17 mai 1903. Kan det tenkes at Berger er blitt til Bergen i emigrantlister fra Bergen?Får lete litt til for jeg fant ingen utflytterlister i kirkebøker for Sande 1903, dessverre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Berger i Vestfold, kan passe veldig bra på stedet der Herman og Nilia Andersen ( Berntsen) bor i 1900. http://nn.wikipedia.org/wiki/BergerFår se om jeg greier å få fram passasjerlister fra søk på Ellis Island. litt vrient selv om jeg bruker passord ved søk.Skulle gjerne sett om hustru Nilia også er nevnt på samme lister, men greide ikke å finne hennes navn ved søk i samme kilde, dessverre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha, jeg fant dem faktisk selv her på Ellis Island search . Sailing from Liveropol 17 mai 1903. Residense BERGER.Anderson Herman 26 y. Nilia Anderson 25 Y.Da stemmer bostedet med Berger og ikke Bergen:-)Vet ikke om denne lenken går inn her: LenkeFlott at du fant dette også, Carsten. Er nå 99% sikker på at dette er de rette folkene.Takk igjen for en kjempefin løsning av dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da har jeg fått de opplysninger jeg søkte etter, takket være Carstens hjelp! Nå skal jeg prøve å finne gravsted til Mabel Agnes som ble gift i Sverige og bodde i Bengtsfors.Dette har vært til stor hjelp!Du gjør en utrolig bra jobb her i Brukarforum, Carsten!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Takk for rosen Gunn, det er mange som gjør mye bra her på forumet og ikke minst du selv. Det er en glede å kunne hjelpe, spesielt til de som virkelig setter pris på det og gir tilbakemeldinger. Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.