Gå til innhold
Arkivverket

[#67133] Arkiv:innvandring 1500-1700 tallet til Bragernes ev. Kongsb. /arkiv over håndv?


Gjest Anne Lene Brungot
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Brungot

Jeg lurer på om det finnes en oversikt eller arkiv over innvandring (-navnliste) til Bragenes/Drammen (mulig også Kongsberg?)i perioden 1600-1750.Enten i form av tyske arkiv (ev. områder som peker seg ut), eller i form av norske oversikter over innvandring, utstedelse av borgerbrev (så ett eks. på borgerbrev eller en form for diplom på retten til å utøve div. håndverk på nettet).Jeg har funnet familienavn (og mesteparten av navnene fra dette området i slektstreet er ikke norske navn). De livnærte seg som sadelmakere, smeder, funksjonærer og (noe skjønner jeg ikke hva er). Hovedgrenen er jeg ganske sikker på er tysk (Weagnere/Wægnere/Wegner osv.=tysk klingene navn), med noen innslag av litt av hvert annet underveis (kan være både norske, danske, nederlandske og engelske aner i denne delen av slektstreet). Jeg er sikker på at hovedgrenen var i området rundt Bragernes på begynnelsen av 1700 tallet (andre deler har jeg funnet tilbake til 1650)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du kan vel se om du finner noen her [url="http://74.125.77.132/search?q=cache:m_qdJXUSgfAJ:www.vigerust.net/lexikon/lexikon_slektsregister.html>Lenke vigerust.net/by/bragernes&hl=no&ct=clnk&cd=1&gl=no&client=firefox-a Jeg vet ikke om denne lenka fortsetter å bli her. Jeg søkte etter vigerust.net/by/bragernes på Google. Detter er vel en annen lenke http://www.vigerust.net/immigrant/bragernes.html og så er det en til som muligens kan være av interesse Lenke Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vedr. Wegener, de første Weg(e)ner jeg kjenner kom fra Stavanger Valentin Wegener), hvilke Weg(e)ner du har funnet tilbake til 1650 på Bragernes kjenner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er helt korrekt, han giftet (første gang) seg 20.07.1723. Berit, jeg må se nærmere på hva jeg har om ham før Bragernes-tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Brungot

må finne frem data igjen). Kone nr. 2 Marthe Maria Bolerius tilbake til far Christian den eldre Bolderius Jeg har ett par navn som jeg må bekrefte ytterligere som er i generasjonen før (arveoppgjør - Kongsberg blant annet) Jeg har funnet en Wegner/Vegner/Wægener/Waegener osv. fra Drammen som ikke har noe med de å gjøre (tror jeg)og det er Jørgen Bernt Wegner født i Holstein, ingen arvinger i Norge, men i Holstein, død 10.4.1751. Hvis dere har mer informasjon tas det mot med takk, og hvis dere ønsker noe informasjon fra meg, skal jeg se hva jeg kan bidra med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Brungot

må finne frem data igjen).Kone nr. 2 Marthe Maria Bolerius tilbake til far Christian den eldre Bolderius. Jeg har ett par navn som jeg må bekrefte ytterligere som er i generasjonen før (arveoppgjør - Kongsberg blant annet)Jeg har funnet en Wegner/Vegner/Wægener/Waegener osv. fra Drammen som ikke har noe med de å gjøre (tror jeg)og det er Jørgen Bernt Wegner født i Holstein, ingen arvinger i Norge, men i Holstein, død 10.4.1751. Hvis dere har mer informasjon tas det mot med takk, og hvis dere ønsker noe informasjon fra meg, skal jeg se hva jeg kan bidra med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Brungot

Berit Knudsen!Takk for lenkene! Wegner:Jeg har ikke funnet Gabriel Wegner sin dåp i Bragenes (skal være rundt 1700), han sto i oversikten over borgere rundt ca. 1729 (kan ha noe med alder i forhold til lære?), Ingen borgere med navn Wegner (i en eller annen skriveform) på de mellomliggende 'tellingene over borgere i Bragenes' (takk for link...). Jeg har fulgt linkene bakover til følgende av Gabriel Wegener senior, sine koner:Kone nr. 1 Inger Olsdatter tilbake til far Ole Andersen Smeds (1675-1729)og Inger Amundsdatter (kone 1 OAS), samt Barbro Pedersdatter (kone 2 OAS)til Kongsberg (brødre: Engebret pettersen Lohrman, skomaker), far Petter Pettersen den ældre (-arveoppgjør), sistnevnte er født rundt 1730 engang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Beklager Anne Lene, jeg trodde du mente Wegener tilbake til 1650 i Bragernes. Gabriel tror jeg med ganske stor sikkerhet ikke er født i Bragernes, men det skal jeg komme tilbake til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Brungot

Ja, jeg skjønte det (jeg var litt uklar). Men jeg finner ingen Wegener fra Bragenes før 1700. Sorry det ble mye rot i sted, men har ikke vært inne her tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Gabriel Wegener ble som sagt gift med Inger Olsdatter på Bragernes 20.07.1723 og før 1729 hadde de fått barna Christopher, Barbra, Ole og David.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis der er viktig for deg å finne hans (Gabriels) bakgrunn, så finnes det alltids muligheter. De befinner seg i arkivmaterialet fra Bragernes magistrat. Og dette materialet ligger i Statsarkivet i Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.