Gå til innhold
Arkivverket

[#67134] Nils Svendsen og Mille Johanne Pedersdtr., Kilan i Flakstad


Gjest Berit Anne Munthe Lund
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Anne Munthe Lund

Paret ble viet i Flakstad kirke 14.11.1827. De bodde da på Kilan. Jeg leter etter Nils Svendsen f. 1788 i Steigen som ble far til Johanne Serine Nilsdtr. ca. 1823 i Vågan. Kjenner ikke til morens navn, men noen slektninger trodde hun het Nille (som kan ligne på Mille) og hun skulle være fra Kolvereid traktene. Jeg håper noen kan hjelpe meg med å finne ut om dette kan være foreldrene til Johanne Serine. Jeg fant ingen barn i Flakstad de første 5 årene etter vielsen i 1827. Berit Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Anne Munthe Lund

Ja, det er riktig. Jeg vet at Nils Svendsen var i Steigen minst til 1808 da moren hans døde. Deretter har jeg ikke noen oplysninger om han, hvis det nå ikke er han som er viet i Flaktstad i 1827. Berit Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Anne Munthe Lund

Jeg ser at mitt første inlegg er uklart. Jeg kjenner til Nils Svendsens fødsel og hans foreldre og søsken i Steigen. Det er hva han gjorde etter 1808 samt hvem som er moren til Johanne Serina Nilsdtr. f. ca 1823 i Vågan. Johanne Serina tjente i Flakstad i 1854 da hun fikk sønnen Nils Michael (uekte) og i Balstad i 1857 da hun fikk sønnen Johan Olsen(uekte). Johanne S. ble gift i 1863, men døde i 1864. Sønnen Johan kom som fostersønn på gården Myrland i Flakstad. Muligens de hadde noen slektninger der? Berit Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Til innlegg nr. 1:Jeg registrerer ekteskapet mellom Nils Svendsen og Mille Johanne Pedersdatter i 1827.Men kanskje har presten notert feilt etternavn på bruden. For ifølge FT 1865 bodde enken Mille Gjertsdatter, bosatt på Vareide i Flakstad, 66 år gammel, fra Nærø.I 1875 finner vi Milla Johanne Gjertsdatter, f. 1798, bosatt på Wareide, født i Nærø sogn.Og ifølge 'Døde i Flakstad 1878-1892' finner vi som død i 1878, innførsel nr. 4: Milde Gjertsdatter, enke, f. 1796, bosatt på Vareide, født i Kolvereid.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Anne Munthe Lund

Tusen takk. Dette høres interessant ut. Meget mulig vi har den riktige moren her. Jeg går ut fra at Nils Svendsen er død bør FT 1865. Kan det være noe skifte etter Mille i 1878 som kan fortelle oss om hun har barn? Berit Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Anne Munthe Lund

Jeg finner ikke Nils Svendsen død i Flakstad mellom 1833 og 1865, men fra FT 1865 er Mille Johanne enke. Ved vielsen i 1827 bodde de på gården Kilan i Flakstad. Finner de som faddere mange ganger, men siste gangen jeg finner Nils Svendsen er i 1833. Mille finner jeg også i 1836 og hun bor da fortsatt på gården Kilan, og i 1840, men da på gården Wareide. Johanne Serina Nilsdtr. (datter til Nils Svendsen og muligens Mille Johanne)f. 1823 i Vågan, finner jeg heller ikke som konfirmant i Flakstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.