Gå til innhold
Arkivverket

[#67136] M & R. Anton Pedersen, f 1852 Veøy. Til Kristiansund, hvor ble han av?


Gjest Kirsti Rye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Rye

Anton er yngste bror av min tippoldefar, og den eneste av søskenene jeg ikke finner igjen.Han er født 20 jan 1852 på Veøy, faren er Peder Iversen.Anton melder flytting til Kristiansund i desember 1874 (nederst) Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Veøy, Ministerialbok nr. 547A05 (1846-1877), Inn- og utflyttede 1874, side 386. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6472&idx_id=6472&uid=ny&idx_side=-347>Lenke, og i 1875 finner jeg ham her LenkeJeg finner ham ikke i 1900, og jeg finner ham ikke gift eller død i Kristiansund. Nå er jo ikke de kirkebøkene de letteste å lete i heller, så jeg kan godt ha oversett ham.Han kan jo ha utvandret, men jeg finner ikke noen i emigrantprotokollene som passer helt. Det nærmeste jeg kommer er denne,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

I bygdebok for Holm sogn II s 414 står det bare at H 6 Anton, (nimenning av min oldefar), f 1852, var skomaker, til Kristiansund 1874 og reiste seinare til USA. Solemdal, som har skrevet boken, (han begraves forøvrig i dag) må ha hatt opplysninger om at han emigrerte.mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hjertelig takk. Da får jeg slå meg til ro med han emigrerte.Greitt i allefall å få fastslått at han dro til USA.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

En nærmere kikk i basen viser at Antons tippoldefar Peder Olsen Rydjord er min 4.tipp og det kommer da 4 Rydjord-generasjoner til videre bakover, men det vet du kanskje.mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Til Osvald. Nei, dette visste jeg ikke. På morssiden til Anton er jeg ikke kommet så langt ennå, bare to generasjoner bakover. På farssiden noe mer, men Peder Olsen Rydjord har jeg ikke.Til Helge. Der tror jeg du fant dem,dette må være riktig familie. Det er antagelig den samme som jeg har i mitt første innlegg, selv om fødselsdatoen ikke stemmer helt. Signe er et navn som er brukt i familien, Antons bror Peder har en datter Signe også.Nå får jeg se om jeg finner dåpen til denne Signe.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Ifølge FS er en Signe Pedersen f 24 aug 1887 i Traverse City, Grand Traverse, Michigan. Foreldre Anton Pedersen og Marie Andersen.Dette må da være familien i innlegg 5?.Samme foreldre har også datteren Astrid Marie f i Norge, fødselsår ikke oppgitt. Astrid gifter seg i 1909.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Kirsti, jeg har ham i basen min med aner laaangt bakover bortsett fra hans farfarsmor (Ingelev Sørensdatter Roaldset, 1735-1796) sine aner. Gi meg din epostadresse så kan du få en RTF-fil med navn og kilder på hans aner.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.