Gå til innhold
Arkivverket

[#67139] Lesehjelp: Far til Bergithe Eriksdatter f. 1841 i Vang, Hedmark


Gjest Steinar Sandvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Sandvik

Jeg trenger å identifisere Erik Thoresen, som er oppgitt som far til Bergithe Eriksdatter. Klokkerbok: Vang-Vang 1832-1854. Bergithe f. 18.07.1841. Moren: Oliv Caspersdatter har jeg funnet i folketellinger, født 1814 eller 1815. Det er flere Erik Thoresen i området. Kan også være Toresen. Jeg klarer ikke å tyde det som står om barnefaren ved Bergithes dåp. Trolig noe om hvor han bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Hei! Takk igjen. Jeg skulle gjerne lånt øynene dine. Man må vel være en smule synsk for å kunne tyde slike skriblerier. Mvh Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Har hatt noen timer med kirkebøkene for Vang,så en venner seg til skriften etterhvert :) Bare så synd det ikke ga noen særlig pekepinn på hvem Erik var, i ft 1801 trenger han jo ikke være født og i ft 1865 kan han være død allerede.Det står forøvrig at det er begges første leijemål i Vang.(dette med Vang sto i kirkeboka)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Se Ministerialbok Vang-Vang 1809-1827, side 4 nest nederste post: Eriik. Jeg tror det må være han fordi det ikke er mange å velge mellom i folketellingene. Jeg prøver å legge ved del av utflytterliste som viser at han flyttet til Elverum. Steinar

bilete6494.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Det er nok meget mulig ja, Bergithe hvor ble det av henne? Fant henne ikke konf i Vang,hun er muligens den jenta som er i tjeneste på Tromnes i Løten i 1865?Har du funnet konfirmasjonen hennes ? Hva kalles Erik der ?Men så spørs det da var Erik 47 år da han flyttet ut i 1842 eller var han 47 i 1857 da han ba om denne utflyttingsattesten ? Mest sannsynlig det siste kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Her er vel den Erik Toresen som flyttet til Elverum Lenke Da trengte han altså en attest for å kunne gifte seg. Faren er Thore Eriksen. Så det er nok ham du fant døpt i 1810. Men så var det det da, er han identisk med den ungkaren som tjener på Østre Disen i 1841? Ikke lett å finne bevis for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Nei, foreløpig har vi ikke bevis for at det er samme Erik. Jer har søkt globalt for hele landet og sett på kandidatene, men finner ingen andre sannsynlige. Bergithe flyttet til Løten, giftet seg i 1866 med Even Olsen. De fikk sønnen Emil Evensen 14.04.1873. (Det er sikkert flere barn, men Even er den som er i den direkte linje jeg har fulgt). Jeg håper at det melder seg noen som har regitrert disse slektsforholdene tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Else Kari: Jeg ønsker å kommunisere med deg direkte slik at du kan se på de dataene jeg har. Send en melding til: stesan@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.