Gå til innhold
Arkivverket

[#67146] Joen Pedersen f i Herøy på Helgeland på 1700-tallet


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg søker aner på Joen Pedersen som ble gift med Berit Andersdatter fra Breistrand, og henne har jeg som døpt i Herøy 22.p.trinit.1742. Det jeg vet om disse er: De ble gift en eller annen gang før 1770 og var brukere i Hilseth i Herøy, og fikk disse barna sammen:1)Peder Joensen døpt i Herøy kirke Fer 3.tia paascat 17702)Ane Dorthes Joensdatter født ca 1770-72, og hun ble trolovet i Herøy kirke Dom.13.p.trinit.1796 med Lars Arntsen fra Nordviken(døpt i Dønnes kirke 14.04.1765). Det er disse jeg skal videre på for han jeg forsker for, og jeg har ikke greid å finne Ane Dorthea som døpt i Herøy 1768-76, eller noen av de andre sognene i Alstahaug. Har også sett 1765-68, på kirkebøkene som går til 1767 og 1768(begge starter på 1737).3)Anders Joensen døpt i Herøy kirke 19.p.trinit.17754)Hieromina Joensdatter født 20.09.1778, og døpt i Herøy kirke 17.p.trinit.17785)Erich Joensen døpt i Herøy kirke 1 ma trinit.1784.Berit Andersdatter døde i 1792, og ble gravlagt 10.07.1792 på Herøy kirkegård, og er da oppgitt å være 49 år. Ved skiftet etter henne i 1792 merket jeg meg blant annet at formynder for yngste barn Erik var Ole Pedersen Ugelfoten. Tenkte at dette kunne være bror av Joen Pedersen, og fant Ole som gravlagt i en alder av 79 år 24.06.1799(lette da ut fra skiftet etter han i 1799). Ved innrulleringen 1769 var han 45 år(født ca 1724). På Family Search fant jeg han døpt 01.11.1725 med Peder Olsen som far.Tok tilsvarende søk på Joen Pedersen, og der dukker en Joen Pedersen opp døpt 26.09.1728 med Peder Olsen som far. Da jeg så i kirkeboka var det faktsik Peder Olsen Ugelfoden som var far.Det kan jo nå se innlysende ut at Joen Pedersen som jeg søker aner på og Ole Pedersen Ugelfoden må være brødre, men problemet er jo at jeg ikke aner når den Joen Pedersen jeg søker aner på skal være født. Jeg finner jo ikke noe giftermål på han i kirkeboka for Herøy 1768-76, og heller ikke for 1765-68 på de kirkebøkene som starter på 1767. Dette har jeg foretatt ganske nitidig leting på uten å finne dem som gift. Ut fra at kona ble født i 1742, så kan han iallefall ikke blitt gift med henne noe særlig før 1765. Joen døde mellom 1784 og 1792, og kona Berit var enke da hun døde i 1792.Har jeg rett i teorien min, så er det vel også den samme Peder Olsen som ved manntallet 1701 var 13 år i Ugelfoden, og med far Ole Eriksen som var 53 år. Ole Eriksen hadde da også sønnene Johannes og Erik. Har jeg rett i teorien min, eller har Joen Pedersen som var bruker i Hilseth helt andre forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Fant dødsfallet til Joen Pedersen Hilseth 02.06.1785, og da var han 57 år(altså født ca 1728), men fremdeles vet jeg jo ikke om Joen var bror av Ole. Kanskje Joen ikke ble født i Herøy i det heletatt. Noen som vet noe mer sikkert her? Det begynner vel å nærme seg 90 % sjanse for jeg har funnet riktig Jon her, men det er jo ikke nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Jon Pedersen Ugelfoden var døpt i Herø kirke 18 p.trin 1728. Kan godt være han. Tanten Anne Olsdtr. Ugelfoden, f. ca 1696 var gift ca 1713 med Peder Olsen Hilset, Herø. (de hadde minst 10 barn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for disse opplysnigene. Ja jeg ser også at Peder Olsen som i såfall var far til Jon født 1728 er nevnt som sønn av sine foreldre Ole Eriksen(skifte 1733) og Anne Johansdatter(skifte 1734). Der står det også at Anne Olsdatter er gift med Peder Olsen Hilset. Dette begynner å bli ganske komplisert syns jeg, for Joen Pedersen er jo senere bruker i Hilset, og det blir jo da 2 Peder Olsen her(en som bruker i Olfoten eller Ugelfoten som var bror til Anne Olsdatter, og en Peder Olsen som da blir ektefelle til Anne Olsdatter og bruker i Hilset). Fødselsår på Anne hadde jeg ikke, og heller ikke når hun ble gift. Ja nå har jeg virkelig fått noe å studere på.Allerede ved matrikkelen 1723 var Peder Olsen oppsitter i Hilset(gift med Anne Olsdatter), og også Peder Olsen i Ugelfoten er der som oppsitter i 1723. Denne matrikkelen sier jo ingenting om familieforhold, men er likevel interessant å grei å ha kopi fra.Jeg skulle jo ha hatt trolovelse eller giftermål mellom Joen Pedersen og Beret Andersdatter for å bli 100 % sikker her. Noe som styrker at Joen Pedersen og Ole Pedersen Ugelfoten kanskje var brødre er at Ole var fadder på Joen Pedersens eldste sønn i 1770, og selvfølgelig at han var formynder for hans sønn Erik ved skiftet etter Berit Andersdatter i 1792.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Har ikke funnet noe skifte på tante Ane og Peder Olsen Hilset. Flyttet?Er ikke helt sikker på om alle disse barna tilhører dem (fra kirkeboken): Berit 1715, Ane 1717, Jacob 1718, Ane 1720, Else 1722, Maria 1723, Inger 1725, Peder 1727, Dorthea 1728, Gjertrud 1731.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Skal se om jeg finner de navnene du nevner i kirkebøkene. Det ser ikke ut som om det er skifter i Hilset i Herøy i det heletatt i skiftene for 1686-1780, og i gårdsoversikten bak i boka er ikke Hilseth nevnt i det heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg var jo litt for rask til å spørre her, men det som er skrevet her beviser jo også at det kan være lurt å følge opp formyndere, faddere og forlovere for å komme videre. Så kanskje kan det være et tips til andre som leser her når de sliter med å komme videre. Ole Pedersen Ugelfoten var jo forlover for broren Joen i 1764, fadder på hans sønn Peder i 1770 og formynder for Joens sønn Erik i 1792.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Hei Anne Lise.Nu må jeg tilbake til kirkebøkene for Alstahaug! Ole Pedersen Ugelfoten er jo min ane, så her har du funnet mye mer av min slekt.Var jo flere forbindelser til Breistrand. Onkel Erik Olsen fra Ugelfoten f. ca 1680, skifte 1720 g. med Mette Solfjeld, bodde på Breistrand. Tante Else Olsdtr. fra Ugelfoten g.m. Lorents Pedersen, skifte på ham 1743, bodde jo også på Breistrand.Så at Jon fandt sin hustru på Breistrand, ser rett ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Siden du har Peder Olsen født ca 1689 som ane, så kan jeg jo si litt mer detaljert hva som står ved manntallet 1701(som jeg har kopi fra for hele Herøy,Alstahaug,Lurøy og Træna). Jeg finner disse i Ugelfoten: Ole Eriksen som var 53 år og oppsitter(født ca 1648). Han har disse sønnene: Erik 18 år(født ca 1683), Johannes 15 år(født ca 1686) og Peder 13 år(født ca 1689). Du vet vel sikkert at det var skifte etter Ole Eriksen i 1733, og på kona Anne Johansdatter i 1734 i Olfoten? Hvis ikke kan jeg jo skrive opp senere hva som står i skiftene.Tar med fra matrikkelen 1723 om Peder Olsen født ca 1689. Han var da oppsitter i Olfoten, og blant eierne var Dønnesgodset. Peder Olsen var en av tre oppsittere, og for han var takst etter gammel matrikkel på 1 daler og 2 ort. Gammel leilendingsskatt var på 1 daler og 41 skilling, og takst etter den nye matrikkelen var på 1 daler og 18 skilling. Reduksjon tilført den kommende nye matrikkelen var på '-5-'-'. Leilendingsskatten etter ny matrikkel ble for Peder på 1 daler og 24 skilling. Det er ført en del mer på matrikkelen 1723, men jeg har kun kopi fra den siden hvor det sto navnet på brukerne. Det er blant annet med om odelsskatt og leidang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Takk for opplysninger fra matrikkel og manntall, for dem har jeg ikke. Fikk for en del år siden skiftebøker fra Svein Edvardsen, hadde aldri klart meg uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Dere har vel ikke noe årstall når datter av Erik Olsen og Mette Mathiasdr., Karen Eriksdr., blev g.2.m. denne Nils Pedersen ? - M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Eva Willenburg

Hadde antagelig galt fødselsår på Ane Olsdtr. fra Ugelfoden. I kirkeboken fra Herøy: begravet onsdag 11 mai 1768 Enken Ane Olsdatter Hilset, g. 90 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er mulig det er noe jeg ikke har fått med meg, men jeg kan ikke se at du har skrevet noe fødselsår på henne i denne debatten. Det er vel den Ane Olsdatter som var datter av Ole Eriksen(ca 1648-1733) og kona Anne Johansdatter som døde i 1ca 1734 du mener? Skulle noen vite noe mer om anene på Ole Eriksen og kona Anne så hører jeg selvfølgelig gjerne om det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.