Gå til innhold
Arkivverket

[#67169] Feillest etternavn i 1801-tellinga for Porsgrunn


Gjest Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg har funnet at etternavnet Kiill er blitt feillest som 'Kull' på to personer i Porsgrunn. Det gjelder person nr. 167 ([url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18010805&gardpostnr=32&personpostnr=167&merk=167#ovre>Lenke) 'Jens Kull', og person nr. 154 (Lenke) Magdalena Weyer 'fød Kull'. Han er dattersønn, og hun er datter av skipper Jens Jensen Kiil (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Takk for meldingen din.Vi hadde satt pris på om du la inn feilmeldingen i får Korrekturskjema for da ble feilmeldingen tatt vare på til neste korrekturgjennomgang.For å legge inn feilmeldingen, klikker du på Vis korrekturblyantane når du er inne i databasen og ser personen som har feilstavet navn. Nå skal det vises blyanter etter hver opplysning og du kan så klikke på blyanten i feltet for Etternamn, der hvor det står Kull. Så får du muligheten til å legge inn det du ønsker skal stå der, samt informasjon om deg selv.Disse korrekturmeldingene blir så lagret på serveren, samtidig som de er synlige for andre.Merk at det er ingen automatikk i å sende inn en feilmelding og få den rettet. 1801-tellingen har nettopp vært gjennom en korrekturrunde og det går nok en god stund før det blir aktuelt å foreta en ny, men vi samler opp innspill til rettinger og skal behandle dem alle i en framtidig gjennomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg mener å huske at da jeg ved en tidligere anledning forsøkte å melde en feil ved en folketelling, ble jeg redirigert hit. Det er mulig at jeg husker feil, og uansett vil jeg ved neste gang forsøke å bruke 'korrekturblyanten'. Uansett, takk for svar.Jeg har fått med meg at det er lest korrektur på 1801-tellinga, og jeg setter stor pris på at det nå er avmerket hvor det er ny husstand. Når det gjelder telling for Porsgrunn, er hver enkelt husstand er lagt inn som egen 'gard/hus' selv om husstandene helt åpenbart lever under samme tak. Jeg skulle ønske at dette lot seg avmerke tydeligere. Det er misvisende å kalle en husstand for 'gard/hus' når det dreier seg om losjerende og inneboende.Når kommer forresten tellingene i original?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.