Gå til innhold
Arkivverket

[#67184] Marte Olsdatter gift med Dominikus Pettersen Rasch


Gjest Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Rossing

De er ikke gift ved Olaus dåp i 1843,ungkar og pige. Prøver å tyde merknaden helt bak, er det hans 2 leiermål og hennes 5?Lite sannsynlig at Marte 43 år i Ft 1865 er samme dame, betyr isåfall at hun fikk sitt femte barn i 21 årsalderen!? (hvis jeg har tydet merknaden riktig, og det er slett ikke sikkert)Og hvor kommer Rasck inn i bildet?Har du noen andre opplysninger?Mvh HildeMvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Olaus er 1875 på Morud, Våler i Solør (Morud i Ranum krets), og har da hos seg mora Marte Olsdatter som sies å være enke og født 1799 i Elverum.Marte Olsdatter dør på Morud 24.01.1877, men nevnes da som pige og ugift, men som født 1799. Jeg tror likevel dette er samme Marte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Her er Marthe med datter Inger Annette(innlegg 1,FT 1865) i 1855,hennes 1 leiermål.Dåp 69.Mener fortsatt vi kan se bort fra henne.Permanent sidelenke: LenkeMye som tyder på at Anne Tonby har funnet rett Anne.Kikket litt på FT 1801,fant tre mulige kandidater der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Tusen takk for svar alle sammen.Hilde, Dominikus sin far er i følge kirkeboken for Elverum en løytnant i de Tronhjemske stopper med navn Rasch. Har ikke kommet videre med hvem denne Rasch kan være men har et par kandidater. Dominikus er forresten oppført i FT1801 som Dominius Johansen Lenke, noe som også er litt merkelig i og med at han senere blir Dominikus Pettersen. En kandidat, etter å ha sett i Olai Evenstads militærbiografier, er Petter Rasch Måneskjold. Han var løytnant omkring de tider Dominikus ble født og bor ved FT 1801 i Trøndelag. En annen kandidat kan være Petter Rasch født på Mustorp i Eidsberg, han var omkring Dominikus sin fødsel løytnant i Søndenfjeldske kompani.Arild. Jeg fikk endel informasjon fra deg for noen år siden på digitalarkivet angående etterkommerne til Dominikus. Jeg skal se litt nærmere på det du skriver her om Marte. Dominikus sin sønn Olaus bodde senere på Strætgrinda i Våler. Vet du forresten hvor i Våler Strætgrinda er? Ranum, Nordhagen, ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Strætgrinda hører til den gamle Stræte krets. Regner med du er litt kjent. Hvis du tenker deg at du kjører ned den lange bakken ved Stræte, kommer du nederst til et kryss og en asfaltert vei. Svinger du da til høyre kjører du i retning Braskereidfoss, og vil da etter 200-300 meter komme til en gard på venstre side. Det er forresten første huset på venstre side etter nevnte kryss. Dette er Strætgrinda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Hei!Dette er hva min avdøde onkel Bjørn Rasch skrev for flere år siden i et utkast til et større manuskript om familien Rasch som kom til Elverum(Leiret):'Lars Rasch ble, som ovenfor nevnt, gift med Birthe Knudsdtr. Løgting Grindalen , som var av hans egen slekt. Birthes foreldre var Knud Løgting Eriksen Grindalen og Birthe Larsdtr. Strand fra nordre Strand i Strandbygden.Det er her på sin plass å nevne at Birthe Larsdtr. Strands søster Olia Larsdtr. Strand, som ble gift med Knud Embretsen Lindberget, hadde en sønn med ltn., senere major Peter Christian Maanschiold Rasch (1786 - 1824). Denne sønn ble døpt Dominicus Rasch. Han ble gjennom sin sønn Olaus Dominicusen Rasch 'stamfar' for Sørskogbygda grenen av Rasch slekten i Elverum.Selv om en antar med overveiende sannsynlighet at denne ltn. Peter M. Rasch er i slekt med Rasch grenen Urskog - Elverum, kan en ikke dokumentere dette.'Hilsen Morten J. Rasch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Hei Morten,Jeg har funnet noe om dette på en website: http://home.online.no/~svenj/Slekt/rasch_sl.htmSer her at Peter Christian Maanschiold Rasch er nevnt som far til Dominicus Rasch. Domonicus ble født i 1789, så om Peter Christian er født i 1786 var han for ung til å være far til Dominicus. Jeg finner en Peter Christian Maanschiold i FT1801 som sies å være 31 år i 1801 og da født omkring 1770.Har du en elektronisk kopi av det som din onkel Bjørn har skrevet? Min email er soestuen@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Elisabeth Jonasdatter Rasch,d 1742,giftet seg med presten Lars Christensen Lund ca 1728. De fikk ihvertfall 3 barn sammen: Christine,Anna og Elisabeth. Lars var födt i Flekkefjord,var kapellan og sogneprest i Ribe amt.Ble i 1741 sogneprest i Vang i Valdres og senere sogneprest på Sjelland. Mitt spörsmål:Hvor finner jeg foreldrene til Elisabeth Jonasdatter Rasch?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.