Gå til innhold
Arkivverket

[#67189] 'Glas Plaug' Hva var det?


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I et skifte fra 1744 forekommer denne gjenstanden, til en verdi av 6 s. Jeg er forholdsvis sikker på at det ikke er noe jordbruksredskap, siden det nevnes mellom et spann med lokk og et trestettefat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Svein!Eg har mine mistankar om at det kan vere transkripsjonsfeil eller lesefeil. Kan du legge ut ei lenke til originalen? Eg tenkte fyrst på ein slags jordbruksplog, som på 1700-talet framleis var laga av tre, men desse vart kalla ard, ordet plog ville ha vore skrive 'ploug' eller 'plov'. Jfr. 'I Tromsen har ingen Mand Plov eller Harv,..' av Petter Dass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ser ikke bort fra at det står 'Ploug' istf. 'Plaug', siden streken etter o ofte dras langt ned på linjen, slik at det kan være litt tvetydig om det skal være a eller o. Uansett er skriften ellers ganske tydelig, om enn veldig liten, så jeg mener det tydelig står det man kunne oversette som 'glassplog', uten at jeg blir noe klokere av det.Dette skiftet er ikke digitalisert noe sted, jeg sitter med en fotokopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Ikke av utseende . Men jeg har sett ordet ploug og plouwbrukt om drinking vessels .Vær så snill å rett meg hvisdet er feil !hilsen ex-antikk handler med dårlig hukommelseOdd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Ble litt i tvil nå , men enten er det drikkekar eller etfat som hr. Vigerust påpeker . Og ja , det stammer sikkertfra tysktalende områder. Min venn , Pim Harren , fraHolland , sier at det hr. Vigerust påpeker er rett .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Hvis noen har eldre utgaver av magasinet Samler ogAntikk-børsen tilgjengelig tror jeg svaret finnes der .Har dessverre gitt svigermor alle utgaver jeg har ! Menerat det skal være drikkekar mulig med lokk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg lurte litt på om det kunne være en spesiell høvel (kanskje en vinkelhøvel) til bruk på en vinduskarm før denne ble glasset, - men da ville den vel være ført under verktøy - om en slik post finnes i dette skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Det ser ut som om at jeg må bite i meg troen på mineegne kunnskaper ! Bravo hr.Solås tror du kanskje har rett ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Forstyrrer vel temaet, men lurer litt på en ting i skiftet Arne viser til i 16: 1 par brännvinspipor med trätunna, hva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Her har det vært aktivitet, ser jeg. Ser ut til at Arne Solås har funnet svaret, og jeg har googlet litt selv og funnet flere 'glasploger', alle fra svensk område. I dette skiftet http://w1.605.telia.com/~u60530217/text/Larsla.pdf nevnes en Winkel Glasplog under snekkerverktøy, så da vet vi at det i hvert fall må være noe slikt.Jeg har ellers tidligere søkt på Glas(s) i kombinasjonen Plog, Plow, Plouw, Plaug og Ploug uten å få noen relevante tilslag. Mulig det faktisk er innlånt fra svensk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.