Gå til innhold
Arkivverket

[#67194] Saude. Telemark.Etterlyser min tippoldefar Halvor halvorsen


Gjest Laila irene Hope
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila irene Hope

Min oldemor Torbjør Halvorsdatter f. Saude 22.mai 1819. Hennes foreldre Kari Kittilsdatter f.Saude 1800 og Halvor Halvorsen f.Saude ca 1780?, Hans foreldre?.: Aslov Borgersdatter f.Saude 1751 og Halvor Christophersen F. Saude 1753.Er det noen som kjenner til om Halvor Havorsen er sønn av overnevnte ektepar. Kirkebøkene er mangelfulle. Jeg vet ikke hvor jeg ellers kan finne ham. Mvh. Laila Hope

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Under et tema på Rootsweb så jeg at Skallerud er en plass under Bergan Østre. 1801 Bergen Østre: der finner vi en Halvor Halvorsen som tjenestefolk, og husmand med jord Halvor Christophersen og kone Aslov Borgersdtr. Så dette kan godt stemme, men så var det å være sikker da. Kanskje det kan komme frem noe i bøkene for Sauherad?LenkeGro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Har du prøvd kirkebøkene for Heddal om han kan være født der?Når han døde, kan alder stemme slik ca. med alder 1801?Faddre ved dåp av hans barn, kan kanskje gi en pekepinn?Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Heinår Torbiør døpes i 1819 oppgis foreldrene å bo på Dale. Der kommer også enkelte faddere fra.I Sauheradsoga I s 429 omtales en Halvor Torkelson på øvre Dale (1759 - 1821) Han var først 1778 gift med Kjersti Torgeirsdtr og så 1799 med Kari Nilsdtr. Halvors mor het Torbjørg Knutsdtr. Halvor og Kjersti hadde 2 døtre som het Torbjørg. Navnetradisjon indikerer at Torbjørg som døpes i 1819 kan ha farmor fra Dale i Sauherad.Utfordringen er at Halvor og Kjersti iflg bygdeboka ikke hadde en sønn Halvor. Det betyr ikke at de ikke hadde det!Finn Halvor Halvorsens ca alder (død eller telling 1815) Sjekk kirkebøkene i Sauherad og Holla (Dale ligger lengst sørøst i Sauherad på grensa mot Holla.)Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila irene Hope

Det er en grunn til at jeg tror Halvor ble født i Saude tidlig på 1780 tallet og at foreldrene hans er Halvor CHristophersen og Aslov Borgersdr.Så lenge jeg kan huske har familien min vært opptatt av at felespilleren Lars Fykerud var slektning av Torbiør. Han er nemlig barnebarn av Lars Halvorsen,yngste sønn av Aslov og Halvor.Dessuten i ft.1865 bor en 82 år gammelHalvor Halvorsen som logerende på gåren Dale hos Ole Borgersen, barnebarn av Aslovs bror Lars.Tror jeg. Soga om slektskapet med Lars Fykerud har versert i min familie i snart hundre år. Halvor Halvorsen er vår missing link.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Dersom Halvor og Aslov er de rette foreldre, så må de ha flyttet fra Heddal til Sauherad en gang mellom juli 1779 og sept. 1784. Derfor tipsa jeg om kirkebøkene for Heddal.Husmannsfolk flytta ofte rundt omkring, kanskje opptil 2 ggr. i året. Kan de ha vært innom Bø også?At det er mangler i kirkebøkene er jo et kjent problem, men her ville jeg ha sjekka både Heddal, Holla og Bø.Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Tipset fra Ole Bjørn om 1815-tellinga gir vel svaret. For der står det Halvor junior (hvis jeg ikke tolker feil). Og over står nok foreldra Halvor og Kari.Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila irene Hope

Ja det ser faktisk ut som dette er vår Halvor. Broren Torkil Dale og kona hans Ingri Knudsdatter var fadder for Torbjør.Takk for god hjelp. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Kjersti dør i 1798, og Halvor g.2.g. med Kari i 1799. Det bør da finnes et skifte etter henne, vil tro navna på barna er reg. der.Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Litt tilleggsinfo om folka som i 1815 bodde på Dale i Kroken i Sauherad.Mari (36) hadde tidligere vært gift med Knut Hanson på Holtan (1772 – 1808) (Kfr Sauheradsoga III s 666) De hadde barna Hans (1800 - 1806), Ingrid (1802 - ) g 1822 m Bjørn Jonson Nykaas, Kittil (1804 - ), Torbjørg (1806 – 1807), Hans 1806 – 1807).Halvor (ungkar som da bodde på Skallerud) og Mari (enke fra Holtan) giftet seg 19.10. 1809.De barna som levde i 1815 er nevnt i tellinga. De andre barna som er nevnt i tellinga er barna til Halvor og Mari. Anne (1809 - ), Knut (1811 - ) begge født på Holtan, Mari (1814 - ) født på Dale. Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Er litt usikker på dette med skifteprotokollane, tror kanskje de finnes ved Statsarkivet i Kongsberg. Men det veit kanskje Ole Bjørn litt meir sikkert?Mvh Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Skifteprotokollene finnes på Kongsberg (Statsarkivet). I lesesalen der er det arkivkort for blant annet (ulike deler av) Telemark (alfabetisk sortert på gårdsnavn). Her skal normalt arvinger/barn være nevnt.Det skal finnes et skifte som ble avsluttet i mai 1800 (Sannsynligvis på Dale (eller Gripastad) etter Kjersti Torgeirsdtr.Det er et nytt skifte her i februar 1807 etter 'Halvor og kona' etter krav fra Lars Torsteinson Vegheim.Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila irene Hope

Takk for all informasjonen.Får prøve å få til en tur til Kongsberg til sommeren.Sauheradssoga, er den å finne på nettet eller på bibliotek, hvor? klem. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Sauheradsoga (I-V) kan normalt lånes på biblioteket.Prøv med en telefon/e-post til Statsarkivet på Kongsberg der du forklarer hvilke skifter du trenger informasjon om. Kanskje noen kan hjelpe deg, enten å sjekke arkivkortene eller å ta kopi av originalskiftene. De tar vanligvis en symbolsk betaling for en slik tjeneste.Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Laila irene Hope

Nå har jeg ringt og fått tilsendt skiftepapirenepå arven etter Kjersti Torgeirsdatter og der er verken Jørgen eller Halvor jr., som er oppført på folketellingen på Dahle i 1815, nevnt som barn av Kjersti. Halvor Torkilsen var bare 19 år da han giftet seg med Kjersti i 1778 og de to første barna de fikk var Torbjør 1780,hun døde nok som baby, og Torbjør født 1782.Sønnen Torkil f.1785,Anne 1789, Taran 1893 Ingri 1796.Disse barna står oppført i testamentet.Jørgen var etter ft.1815 37 år,f.1778 og Halvor 35 årf. 1780. Halvor Torkilsen var født i 1759,det er litt vanskelig å tro at han hadde disse to guttene utenfor ekteskapet. Jørgen Dale står oppført som vitne da Halvor giftet seg med Kari 1799. Så har vi altså et mysterium som går videre. Kan noen hjelpe meg? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Flott at du la inn resultat fra skifte her, sjølv om det var negativt.Denne Jørgen på Dale burde vi kanskje ha sjekka tidligere, det ser ut til han heter Jørgen Endresen. Funnet ut via FS.Som du skriver, mysteriet fortsetter.Og lister for konfirmasjon finner jeg heller ikke.Men har du funnet Halvor død? Jeg har prøvd, men kan ha oversett han. Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.