Gå til innhold
Arkivverket

[#67200] Anne Olsdatter Jamt fra Røros og Tolga


Gjest Arve Rye
 Del

Recommended Posts

Noen som vet noe om søstrene Anne f. 1751 og Olava f. 1765 Olsdatter Jamt. Disse skal væe kommet fra Røros til Tolga og ble bosatt på Herdølsgården i Tolga. Finner ingen Jamt på den gården, men begge søstrene er nevnt som gifte i Tolga bygdebok av Eystein Eggen i 1968.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Astrid! Olava's far ser for meg ut til å være Ole Jonsen Jamt f.1736, d. 1808. I hvilket bind av Rørosbøkene og side har du funnet Ole? (Jeg har alle 5). Men så er det Anne da, hun interesserer meg mer, så hvor kan man finne opp- lysninger om henne. Og hun skulle være søster av Olava.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Astrid! Olava's far ser for meg ut til å være Ole Jonsen Jamt f.1736, d. 1808. I hvilket bind av Rørosbøkene og side har du funnet Ole? (Jeg har alle 5). Men så er det Anne da, hun interesserer meg mer, så hvor kan man finne opp- lysninger om henne. Og hun skulle være søster av Olava.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det står i bind 5 under Jamtmoen side 343ff.Anne født 1751 kan umulig være søster til Olava. Jeg vet ikke hvor du skulle finne Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Astrid. Ser ser i bind 5 at det står mye om Jamtslekten på Røros. Det er dumt med disse bøkene at innholdsregistret er så mangelfullt. Får vel lete videre etter Anne. I Tolga bygdebok står det at Anne Olsdatter Jamt og Olava Olsdatter Jamt bodde på Herdølsgården på Tolga og at hun giftet seg med Ole Andersen fra Olsgård på Tolga. Han var f. 1752, d. 1843. Det står at Anne var født 1751, d. 1813. alderen mellom disse 2 stemmer jo bra. Jeg har lett og lett, men jeg er ikke så dreven i dette 'faget'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Fra Hogne Holst kirkebokavskrift Røros:Her finner jeg at Olava Olsdatter Jemt ble gift i Røros med 29/11-1789 med Jon Andersen Tolgen.De finnes kanskje på Tolga i 1801:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Tjade

Her har du nok Tolgafamilen, som du søker:Ole Pedersøn Jemt, f. i Tolga 1722, g. 1751 m. Gjertrud Larsdatter Garmager, datter av Lars Petersøn Garmager og Kirsti Pedersdatter. Han var sønn av Peder Andersøn Jemt (skifte etter ham 27.06.1730 Røros Bergrett), og Anne Olsd. Vangen. Far og sønn eide Johnsgård.Barn: 1.Peder Olsøn Jemt, d. på Tolga 1792, hyttearbeider ved Tolgen smeltehytte, ugift, skifte etter ham 22.03.1792 Røros Bergrett. 2.Anne Olsdatter Jemt, f. 1751, d. 1813, g. 1784 på Tolga m. Ole Andersøn Tolgen. 3.Kirsten Olsdatter Jemt, g.m. Svend Bårdsøn Holbækmoen. 4.Maritte Olsdatter Jemt, f. 1762. g.m. hyttesmed Peter Andreas Olsøn Loe. 5.Olava Olsdatter Jemt, f. 1764, d. 1838, g. 1792 på Tolga m. hyttearbeider Lars Jonsøn Riise, f. 1758.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Odd! Det var nok dette jeg søkte! Det betyr vel at Olava var gift 2 ganger dvs. med h.h.v. Lars Jonsøn Riise og Jon Andersen Olsgård Sandmælan. Og de bodde på Johnsgård, ikke Herdølsgården. Disse jentenes foreldre var heller ikke Ole Jonsen Jamt og Margrete Olsdatter Berg, men de du nevner i innlegg 9. Takk skal du ha, for nå kommer slektshistorien min et skritt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Her er det noe som skurrer. Det må være to forskjellige Olava Olsdt det er snakk om - da både Lars Jonsen og Jon Andersen lever i 1801 med hver sin Olava Olsdt?A) 1801 Tolgen, gard 20 (=Jo-Andersagarden/Sandmæl øvre)Jon Andersen Mand 43 Begge i 1ste ægteskab Huusmand med jord og hyttearbeyder MOlava Olsdtr Hans kone 36 Begge i 1ste ægteskab KAnders Jonsen Deres børn 9 Ugivt M Ole Jonsen Deres børn 6 M Jon Jonsen Deres børn 4 M Per Jonsen Deres børn 1B) 1801 Tolgen, gard 78 (= Jensjo-garden)Lars Jonsen Huusbond 43 Begge i 1ste ægteskab Bonde, gaardbeboer og hyttearbejder MOlava Olsdtr Hans kone 37 Begge i 1ste ægteskab KJon Larssen Deres børn 9 Ugivt M Marit Larsdtr Deres børn 7 K Gertrud Larsdtr Deres børn 5 K Olava Larsdtr Deres børn 1 K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Naturligvis er det to forskellige Olava Olsdøtre Jamt, A er født i Røros og B er født i Tolga. Da spørs det hvem det er Arve søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marie og Astrid! Tydeligvis finnes det flere Olavaer, men som nevnt tidligere, er det Anne Olsdatter Jamt som har interesse for meg. Av den grunn kunne det være av interesse å få vite om Anne og Olava var søstre, hvem som var foreldre og hvor slekten kom fra. Stammer sikkert fra Jemtene på Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegg til nr. 14. Kanskje det finnes noe i boken om Jamtslekten på Røros skrevet av Martin Jamt i 1962, om noen har den. Har spurt biblioteket om de kan bestille den til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Den Olava du søker og som var søster av Anne,må vel være henne som er født på Tolga i 1764. Se nøyere på innlegg 9.Du blir kanskje forvirret av at skiftene er ved Røros Bergrett? Smelthytta på Tolga lå under Røros Verk, derfor er skiftene ved Bergretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Tjade

Som du ser Arve, er det flere som vil hjelpe deg. Men for å få rett hjelp, må du klargjøre hvem du søker. Er det ei Anne Olsd. Jamt/Jemt f. 1751? Hvem ble din Anne gift med? Hva het hennes barn?Når det gjelder Ole Jonsen Jemt/Jamt på Røros, ble han gift i 1761. Han hadde flere barn til dåpen fram til 1781, men ingen av dem het Anne. Ref. kirkebok for Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid og Odd. Jeg er takknemlig for all hjelp, men trodde at jeg klarla i første innlegg, at det var Anne Olsdatter Jamt jeg søkte. Skjønner at det kunne misforståes i og med at Olava også var nevnt. Så vidt jeg skjønner var Anne min farmors farmor, f. 1751, d. 1813, gift på Tolga med Ole Andersen Olsgård (Olasgarden), f. 1752, d. 1843. Jeg er interessert i å vite De Anders f. 1784, Ole f. 1786 (Ole fører slekten videre på min side), Knut, f. 1790 og Per, f. 1792. Jeg har hørt snakk om 2 søstre Jamt som kom fra Røros til Tolga, men vet ikke om det vrdisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men det ble noe krøll i nr. 18. Setningen skulle lyde: Jeg er interessert i å vite hvor Anne stammer fra, hvor hun bodde, hennes aner osv. Det som står om barna er riktig. Beklager 'krøllen'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I innlegg 9 avsnitt 2 har du skiftet etter Peder Olsen Jemt. Siden han var ugift, er arvingene hans søsken bl. a. Anne og Olava.I avnittet over står disse søskens foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Astrid. Jeg fant ut at det som Odd skrev i 9 måtte være riktig. Men kom de fra Røros? Under Johnsgård i Tolgaboka, er bare Ole Pedersen Jamt nevnt. Odd nevner at far(Peder Andersen Jamt) og sønn Ole Pedersen, eide Johnsgård. men alt står jo ikke i bygdebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Tjade

Arve, se innlegg 16 om Tolgen smeltehytte. Familien bodde og arbeidet på Tolga i flere generasjoner, men Tolgen var styrt av Røros Kobberverk.Bygdeboka for Tolga er ikke god. Den har både mangler og feil. Derfor er det lurt å gå til primærkilder.Bonusane: Far til Peder Andersøn Jemt var Anders Pedersøn Kiempe, registrert på Tolga i 1701, eide i 1723 Tolgen gård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Odd. Du kan mye om dette. Og nå fikk jeg også navnet på far til Peder Andersøn Jemt som jeg kan prøve å jobbe videre med. Som tidligere nevnt, er jeg ikke særlig dreven i dette faget, da jeg ikke vet hvordan jeg kan søke opp ulike opplysningskilder. Så dere som svarer på spørsmål i dette forum, er til stor hjelp for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.