Gå til innhold
Arkivverket

[#67211] Ministerialbok for Åmot/Deset, Hedmark, døde 1887.


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Er det noen som klarer å tyde hvilket navn som står ut til høyre for den døde Kone Dorthea Larsdatter, f. 1854, d. 31.10. 1887. Dette står i Ministerialbok nr. 10. side 96. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er lenke til siden - Lenke.Hva som er mannens navn, er derimot verre! Fornavnet er Johan - kan patronymet være Tommesen? Etter kommaet tror jeg det står ''Sveitser (Budeie)''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Nei dette er nok ikke lett. Jeg må jo gå ut fra at dette er hennes mann, ettersom det står kone på henne ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Ja, det er hennes manns navn - det fremgår av rubrikkens overskrift ''Ved gifte Koner, Mandens [...] Navn og Stilling''.Dette får vi da også bekreftet da paret gifter seg på Deset i Åmot den 3.mars 1884 - se par nr 6 her - Lenke . Og samtidig skjønner vi hva som står skrevet bak Johan da Dorthea døde tre år senere, nemlig Tenaasen (ikke Tommesen!).Brudgommen er Johan Knudsen, ''Fjøsvogter'' på Tenaasen, født i Løten 1836 og konfirmert der i 1852, sønn av arbeider Knud Olsen, mens bruden er Dorthea Larsdatter, født 1854 i Åmot, datter av husmann (Hmd) Lars Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg syntes nok at navnet lignet Tenaasen, men var fryktelig usikker. Nå ble da Gudskjelov dette problemet løst, så hjertelig takk for hjelpen. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.