Gå til innhold
Arkivverket

[#67212] Mons Levorsen (f.ca.1665) fra Voss


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Denne Mons finner vi som oppsitter på et av brukene i Reimegrenda i 1701 ( [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=1701sba&gardpostnr=8560&merk=8560#ovre>Lenke ). Han hadde da sønnene Knut, Størk og Erik. Jeg har også en kilde som sier at han hadde en sønn som het Sjur (Syver).Mons er vel trolig identisk med den Mons Levorsen som i 1729 var fadder for et barn fra Li. Kirkeboka tyder da på at han var husmann på en plass under Li (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan dette kanskje være Størk Monsen i 1722? LenkeHan er 26 år, født 1698. Sønnen til Mons Levorsen var 4 år i 1701, f. 1697. Men sikker er jeg ikke...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Dette er sannsynligvis sønnen til Mons Levorsen. Jeg finner i alle fall ingen andre i 1701-manntallet for Voss som passer. Takk skal du ha, Grethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Man skal jo ikke være for sikker, men jeg har klart mest tro på den første du nevner. Hans bopel er oppgitt til Store Skiple og brudens til Lindberg. Dette er begge gårder som ligger i nærheten av Reime der Mons Levorsens familie bodde i 1701. Det samme gjelder for øvrig Li der Mons Levorsen bodde i 1729.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg tar sjansen på å ta denne etterlysning fram i lyset igjen. Er det noen som har tilgang til bygdebøkene for Voss og som kan skjekke hva det står om Mons Levorsen der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Det står ikke mye om Mons i Vossaboki. På Reime (bind III, s 406) står det at leiglendingen Mons hadde tre barn 1701: Knut 6 år, Styrk 4 år og Eirik 1 år.På Norekvål (bind II, s 379) står det om en Mons som var bruker 1691. I 1701 er Guleik Ivarson leiglending og gift med Åsa Styrksd, enken etter Mons. Åsa døde 1737.Skiftet etter Åsa viser at hun hadde fem barn med Mons og fem med Guleik.Med Mons hadde hun: Sjur Norekvål ca 1686 - 1752, Styrk Norekvål ca 1688 - 1752, Anna enke etter Mattis Person Store Rokne, Ingebjørg g m husmann Bård Torgeirson Saue og Marta ca 1693.Med Guleik hadde hun Mons Lirhus ca 1704, Gjertrud ca 1699 g m Guleik Olson Holo, Mildri ca 1701 g m Hans Gjerstad, Brita ca 1703, død før 1737, gift med Tormod og Sigvor ca 1709 som var enke 1737.Da har du plassert både Sjur og en Styrk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for innspill, Norodd. Den Mons som Åsa var gift med, kan ikke være Mons Levorsen. Han levde i beste velgående i 1701. Men navnene på barna er jo like, så kanskje disse to Monsene var i slekt, - f.eks. søskenbarn?Hvis du har enkel tilgang til bygdeboka, kunne du kanskje se om det står noe om Mons Levorsen under Lid (g.nr. 133). Han var tydeligvis husmann der i 1729.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.