Gå til innhold
Arkivverket

[#67216] Hjelp til å finne vielse


Gjest Lars Otto Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Otto Fredriksen

Ville vært veldig glad om noen kunne hjelpe meg med å finne vielsen til følgende:- Lars Andreas Thorkildsen f.1874, Nes Flekkefjord. - Ingeborg Olsen f.1881 Eigersund.I 1900 tellingen er de å finne i Kristiansand (Tordenskjolds Gade 14), hvor de samme år også fikk en datter, Theodora.(henne har jeg funnet dåpen til) Så de kan jo ha giftet seg i Kristiansand. Men har ikke funnet vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei igjen. Søkte på Familysearch. Hvis han er sønn til Thorkild Larsen, og hun datter av Knut Olsen, så gifter de seg i Oslo 01.10.1899. Det står imidlertid ikke i kilden hvilken kirke, men det må det jo lett gå an å lete opp. Søk også blant borgerlige/ dissentere.Håper du finner det nå som du er et steg nærmere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiHar også sett denne vielsen på Family Search. Har sett gjennom det som er av vielser i de kirkebøkene som er tilgjengelige på nett uten å finne noe. De kan være gift hos byfogden og de protokollene er ikke scannet. De er tilgjengelige på Statsarkivet i Oslo.Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Otto Fredriksen

Ja, dette er nok den riktige Ingeborg Olsen. Og det stemmer at Thorkild Larsen er far til Lars Andreas.Dette er et litt 'vanskelig' par å ha med å gjøre siden de er så mye på flyttefot.Kan jeg sende en mail til statsarkivet i Oslo og be dem se for viede hos bygdefogden 1899, eller må jeg gå der selv?Må si tusen hjertlig takk til dere alle som har satt av sin tid til å hjelpe meg.Mvh Lars Otto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiJa det går bra å sende mail til Statsarkivet du har jo eksakt dato og år så det skulle gå greit å slå oppVær obs på at opplysninger fra Family Search ikke alltid er å stole på,ser det første barnet er født nøyaktig 9 mnd etter vielsen? (pussig)Da kan vielsedatoen være en antagelse som FS har gjort ved reg av Theodoras dåpMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Otto Fredriksen

Da fikk jeg svar fra statsarkivet i Oslo. Ingen ekteskap mellom 1898-1899 ble funnet, samtidig som de legger til; som en god del andre henvendelser hvor informasjon kommer fra familysearch.Men det er vel slik en kan regne med siden opplysningene er basert på sekundærkilder. Men ekteskapet kan ikke ha vært tidligere, for i 1899 var Ingeborg 18 år. Ekteskapet kan heller ikke være senere siden de fikk et ektefødt barn i Kristiansand i 1900.Så årstallet 1899 er nok riktig, men at ekteskapet kan ha vært et annet sted enn Oslo er jo mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiDa kommer vielsen 1/10-1899 se nr 21 Vest-Agder fylke, Vanse i Vanse, Ministerialbok nr. A 12 (1879-1903), Ekteviede 1899, side 423. Permanent sidelenke: LenkeHvorfor i allverden det er reg Oslo på FS er en gåte Fant også mange andre ekteskap der hvor det står Oslo men finner de igjen i kirkeboka for Vanse Så ikke stol på FS her er det masse feil !Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Otto Fredriksen

Må si jeg ble veldig forundret over at de er å finne i Vanse! Er langt fra det første stedet jeg ville lett. Dette var veldig artig.Skummelt med sekundærkilder! Fort å komme helt på villspor.Tusen hjertelig takk Solveig for at du tok deg tid til å hjelp meg. Setter stor pris på det!Takknemlig hilsen Lars Otto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.