Gå til innhold
Arkivverket

[#67224] Bilde av Amalie Sophie Wergeland/Biørn


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Det finnes malerier av Henrik Wergelands hustru fra hennes unge år, men kjenner noen til om det eksisterer bilde av henne fra støvets år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Jeg gjentar spørsmålet i tilfelle det skulle være en eller annen som ikke har sett det før, og som kanskje kan sitte med informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ola Ljødal

Og prøver enda en gang! Amalie Sophie døde i 1889, og det ville være rart om hun ikke en eller gang lot seg fotografere - fotokunsten hadde i 1889 lenge vært kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

På 1990-tallet ble det gitt ut to bind bygdehistorie for Leksvik, 'Lexviken'. Det er ei stund sia jeg så i dem sist, men jeg mener Amalie Sophie Biørn var omtalt der og at det var bilde av henne der. Kan iallfall være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Takker for tipset, bare at Biørn etter Lexvigen ble sogneprest i N.Aurdal og bodde der i mange år, så det er kanskje tvilsomt om bygdebøkene for Leksvik har foto fra Amalie Sophies senere år. Men jeg skal gjøre en henvendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Arne Langås

Jeg sjekket i 'Lexviken' (husker ikke om det var bind 1 eller 2), og fant et fotografi som var oppgitt å vise Amalie Sophie. Det står blant 'fotnotene' bakerst i boka, sammen emd en kort artikkel om henne.A-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Siden det er snakk om Amalie Sophie Bekkevold, født 9.7.1819 i Moss som datter av Petter Bekkevold, så er jeg så frimodig å spørre om hva moren hette til pikenavn? Gunhild Marie sin var var Petter Bekkevold. LenkeMed vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Bildet fra Leksvik går jeg ut fra er fra hennes forholdsvis unge år? Såvidt jeg husker, flyttet Amalie til Aurdal da hun var i førtiårene. Hun levde til i 1889, og sannsynligheten for at hun lot seg avfotografere eller avbilde på annen måte på sine eldre dager, skulle være stor. Men hvor kan et slikt bilde skaffes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.