Gå til innhold
Arkivverket

[#67226] Asle Olsem 1777 og Kari Henriksdatter 1780, Børtnes, Nes i Hallingdal


Gjest Wenche Geitsund
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Geitsund

Hei! Jeg sittter her med min manns familie fra Geitsund Bergheim, Nes i Hallingdal.Så langt har jeg kommet: 1. SVEIN GEITSUND, født 22.07.1918 i Nes, Hallingdal, Buskerud, Norge, dåp 05.09.1918 i Nes, Hallingdal, Buskerud, Norge. Gift 1945, med EVA JOHANSEN, født 13.08.1922.Foreldre2. SYVER KNUTSEN GEITSUND, født 21.12.1878 i Nes, Hallingdal, Buskerud, Norge, dåp 19.01.1879. Gift 04.05.1905 i Nes, Hallingdal, Buskerud, Norge, med SYNØVE OLSDATTER.3. SYNØVE OLSDATTER, født 20.05.1879 i Høiord, Nes, Hallingdal, Buskerud, Norge, dåp 08.06.1879 i Nes, Hallingdal, Buskerud, Norge.Besteforeldre4. KNUT SYVERSEN GEITSUND, født 24.05.1840 i Nes, Hallingdal, Buskerud, Norge, dåp 08.07.1840 i Nes, Hallingdal, Buskerud, Norge. Gift 07.01.1879 i Nes, Hallingdal, Buskerud, Norge, med GUNNHILD OLSDATTER GEITERYGG.5. GUNNHILD OLSDATTER GEITERYGG, født 13.10.1854 i Gjeterygg, Nes, Hallingdal, Buskerud, Norge, dåp 29.10.1854 i Nes, Hallingdal, Buskerud, Norge.6. Ole Aslesen. Gift i Nes, Hallingdal 7. Synøve Herbrandsdatter.Oldeforeldre8. Syver Levordson, født 1818 i Nes, Hallingdal, Buskerud, Norge. Gift 1840 i Nes, Hallingdal, Buskerud, Norge, med Kristine Syversdatter.9. Kristine Syversdatter. (1) Gift 1840 i Nes, Hallingdal, Buskerud, Norge, med Syver Levordson, født 1818 i Nes, Hallingdal, Buskerud, Norge. Fikk barn med Jørgen Jørgensen. (3) Gift 1853, med Tore Olsen, født 1812 i Ålton, Nes, Hallingdal, Buskerud, Norge.10. OLE KNUTSEN SEVRE. 11. INGEBORG ASLESDATTER BØRTNES, født 12.09.1810 i Geiterygg, Nes, Hallingdal, Norge.Tippoldeforeldre22. ASLE OLSEN. 23. KARI HENRICHSDATTER.Egentlig behøver jeg kanskje hjelp både her og der, men det jeg tenker på nå er tyding av teksten i dåpen til både Asle Olsen og Kari. jeg fant dem i Ministerialbok for Nes 1764 - 1786. Asle har dåp nr. 34 , side 201 og Kari har dåp nummer 35, side 258. Jeg klarer ikke å lese hvor de er fra. Kan noen hjelpe?Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei jenter og takk for svarene!Jeg fant vielsen til Ole Aslesen. Forlovet 19/1 1770, viet 11/6 1770. Mini Nes 1764 - 1786, side 231, nr. 80 (Om jeg bare hadde klart å legge inn lenker.)Her har kona navnet Gunhild Knutsdatter.Dette var hva jeg fant seint i går i samme kirkebok som over: Birgit Olsdatter ved dåp 1773 (nr. 44),Gunhild Thoresdatter 1775 (nr. 2) og 1777 (nr. 34), Birgit Olsdatter 1778 (nr. 29) og 1779 (nr. 71), Birgit Thoresdatter 1780 (nr. 80).Det er altså tre ulike navn og det kan jo hende at det er ulike ekteskap. Har ikke funnet ut mer så langt.Ved folketellingen 1800 fant jeg kun en person ved navnet Ole Aslesen på Børtnes.Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei! Jeg har blingset. Under FT 1800 bor det faktisk to personer med navn Ole Aslesen på Børtnes.1. Ole Aslesen f. ca. 1742 med kone Bergit Olsdatter, f. ca. 1743. Dette er nok ikke foreldrene til Asle Olsen.2.Ole Aslesen f. ca. 1727, gift med Gunil Thoresdatter, f. ca. 1741. Dette mener jeg er de riktige foreldrene.Dette er et svar på det jeg spør om i det siste innlegget over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Jeg har Gårds- og slekthistorie for Nes, bind I, II og III, men kan ikke finne gårdene Geiterygg, Børtnes, Sevre og ellers de som angår personene nevnt i begynnelsen her. Kan noen hjelpe meg? Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, her er lenke til vielsen deres, jfr. innlegg 8: Lenke Ingen tvil om at det her står Knudsdatter, men jeg har ofte opplevd feil farsnavn på kvinner i kirkebøkene. Når det gjelder 'oppskrift' på å legge lenker, så ta en titt på debattinnlegg 61773 f.eks. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med gårdene du leier etter, men kanskje dukker det opp en lokalkjent halling på forumet?mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

og her er 1775-dåpen til Thore, nr. 2: LenkeInteressant å legge merke til at to Børtnes-barn døpes samtidig, nr. 1 og 2, og at fedrene er gift med hver sin Thoresdatter, samt at de er faddere til hverandres sønner. I tillegg er Guri Thoresdatter Berg blant fadderne til Thore (samme Guri vi finner sammen med dem i 1801-tellingen?).mvh. Astrid, som også har funnet andre 'Børtnes-barn' under 'døde', men intet navn oppgitt, verken på barn eller far/mor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg tror Børtnes tilhørte Hol i Hallingdal, uten at jeg skal si det 100 % sikkert. Gården er ikke å finne i bind 3 av bygdebok for Hol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, er nok Børtnes-gård(er) i Nes, også, og det kommer flere bygdebøker, som Øygardsfjerdingen, jfr. Terje Østros innlegg 16 i debatt nr. 61121.mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Takk Anne Lise og Astrid!Astri, jeg skal hilse fra 'Påsa´n'. Det er fakilien hans familie dette dreier seg om.Jeg noterer, leser KB, snufser, skriver, blåser nesa o.s.v. Mye å passe på her.Da er det med Øygardsfjerdingen og bygdeboka oppklart. Har du hørt noe mer om når den kommer?Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, du får hilse tilbake! Jeg venter fortsatt spent på bygdeboka, men vet ikke noe mer om utgivelsesdatoen, og om det er noen trøst, så er også jeg snufsete og dett i desa...Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Joda snufsinga er til trøst.Jeg har sittet å kikket på foreldrene til OLE KNUTSEN SEVRE født ca 1799. hans kone var INGEBORG ASLESDATTER BØRTNES, født 12.09.1810 i Geiterygg (personer nr. 10 og 11 i 1. innlegget). De er å finne under Sevre i folketellingen 1801.Har funnet søsken til Ole: Ole 1791 (døde ant. tidlig), Ellev 1793, Mari 1794, Gunild 1797, og så denne Ole (nr. 10 i 1. innlegg). Alle døpt på Nes med bolig Sevre.Foreldrenes bryllup har jeg ikke funnet i perioden 1787 til 1791.Er det noen som kjenner til dettte paret eller andre som er å finne i 1. innlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

her døper de nok en Ole, 23. mars 1806, nr. 74:Lenke Så enten døde han som var født i 1799, ellers så hadde de to sønner som het Ole (både Knut og Karis far het Ole....),Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Takk Astrid!Jeg har dåpen til alle Knutsen Sevre-barna jeg nevte over.Tror det er riktig når det gjelder Ole og Ole. Ved navnet i Kirkeboka står det Død og da vet vi nok han han døde før 1799 ettersom foreldrene da døper Ole nr. 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Her er vielsen til Ole Knudsen og Ingebor Aslesdatter i 1833, nr. 25: Lenke Hans alder oppgis til 26 år, så da må det vel være den Ole som døpes i 1806?mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Da har jeg kanskje surret meg bort? Jeg trodde det var den Ole som ble døpt i 1799 (side 199, nr. 123)som gifter seg med Ingebor Aslesdatter.Jeg vet jeg tenkte på sprik i alder fra kirkebok til folketelling men, ...Er det enda en Ole da?Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.