Gå til innhold
Arkivverket

[#67229] Skiftet etter 'Skjervøykongen' Christen Michelsen Hegelund, datert 18.2.1695?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Er det noen som har skiftet etter 'Skjervøykongen' Christen Michelsen Hegelund, som visstnok skal være datert 18.2.1695?Takknemlig for hjelp!Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det er nok mer effektivt å sende en epost til statsarkivet i Tromsø selv. Det har jeg gjort flere ganger, og mottatt kopier av både store og små skifter i posten til en pris som neppe kan ha dekket inn mer enn kopipapiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Christian og Per Helge,Jeg tankte i første omgang å sjekke om noen av debattantene allerede hadde skiftet. Det var jo ikke helt utenkelig, da det jo er mange som har studert denne slekten.Vi får se, jeg har jo ikke selv noen egen interesse av det, men det er det en del andre som har,Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

En del av disse skiftene er forresten allerede skrevet av, og kan befinne seg hos Statsarkivet i avskrevet form også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Med 'disse' mener jeg skifter etter prominensen, som regel svært omfattende skifter, så omfattende at kopieringsutgiftene fort kan bli noen hundrelapper også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Som jeg skrev i den andre Hegelund-debatten som pågår så ser det også ut for at Nord-Troms Museum også har mikrofilmer av en del skifter. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Man må bare bli enige om hvem og hvordan dette skal gjøres. Jeg regner med at de med aner tilbake til Hegelundene i nord er nærmest til å undersøke dette. Det er viktig at det ikke blir gjort henvendelser til de to etatene SAT og Nord-Troms Museum av flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nord-Troms Museum er i Sørkjosen, - høres ut som det er langt nord. Det beste hadde jo vært at en som er kyndig i å lese gamle dokumenter kunne tatt turen selv. Du skriver at en del av dokumentene allerde er avskrevet. Det er vel rimelig å tenke at det kanskje kan gjelde prominensen, eller hva tror du? Noen som har noen kontakter og som kan undersøke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg tror Statsarkivet i Tromsø har god oversikt over hva som er skrevet av, av dette materialet. Det er trolig blitt gjort i forbindelse med bygdebokskriving for noen tiår siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Har nettopp vaert i kontakt med en 'DANNEFAER-etterkommer' som har sagt seg villig til å avlegge et besök på Statsarkivet i Tromsö i morgen tidlig i.f.m. skiftet etter Skjervöy-kongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg får sende en mail til Thomas når dere har funnet dem alle. Husk at der også kan være blant de geistlig.Håper Thomas leser mail i kveld slik at han får gitt beskjed til Dannefær-slektningen om at vi trenger oppslag på flere skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

(15) Denne Elisabeth Christensdatter Hegelund var nok kona til lensmannen Thomas Christensen Arild Lenke, hun hadde tidligere vært gift med en Knud først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

17: Den samtidige Christen Mortensen Hegelund (1630-96) skal ha hatt 8 barn, hvorav jeg hittil bare har notert 2, Søren og Christen. Vi har skifte bare etter ham og hans 2. hustru Catharina Thorsteinsdatter, 30. juni 1696. Barn: Morten f. etter 1664, Søren f. 1667 (skifte 26. juni 1730), Trine f. ca. 1668, Synnøve f. ca. 1670, Torsten f. ca. 1672, Christen f. ca. 1675, Maria f. ca. 1676.Han skal imidlertid også ha fått ett barn født 1663, død 11. mai 1663, en uke etter sin første hustru Trine Andersdatter Nideros. Kan de ha fått flere barn, f.eks en Else? Hvis ikke er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Og spesielt for Thomas, som kanskje kan være interessert i disse i forb. med sine øvrige tråder (men da må vel besøket forlenges utover fredag ettermiddag!):Morten Sørensen Hegelund: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=sktnorm&gardpostnr=228&merk=228#ovre>LenkeKristen Sørensen Heggelund: LenkeAnders Sørensen Heggelund:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

God aften,- takk for all informasjon o.l. om aktuelle skifter i.f.m. HEGGELUNDs. Skal som nevnt se naermere på dette i morgen med hjelp fra annet hold.De skifter som Christian nevner er absolutt av interesse, også i.f.m. andre tråder som har en indirekte forbindele til den store HEGGELUN-slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

På overtid, men dog allikevel: Trodde vi hadde denne, men har bare notert 7 av sogneprest (res. pastor) Karlsøy i Troms 1694- ca. 1729 Michael Jensen Seest Hegelunds angivelig 12 barn: Lenke (Er bl.a. ute etter hvorvidt han kan ha hatt en datter Cathrine Heggelund som var fadder for Michael Jakobsen f. 'uekte' 1736, sønn av parykkmakersvend Jakob Johnsen fra Bergen og Margrethe Heggelund som da var enke etter parykkmaker Christian Dornech)Han er ant. s.s. Ærværdige herr Michel Hegelund n. 1708 med Morten og Christen Christensen Hegelund, Sr. Søren Mortensen Hegelund, Skipper Hans Hegelund (Justisprotokoll, Helgøy) (Nord-Troms Museum), nenvt i et tidl. innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Var Nordlandfarer Jens Michelsen Hegelund i Trondheim (Vor Frue sogn 4 quarter) nevnt i skattelistene 1660-62, 1677-1681 bror til Christen Michelsen Hegelund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

24: Såvidt jeg vet, ja. Faren Mickel Christenson Hegelund Prest Trondheim (ca. 1600 Ebeltoft-ca. 1660 Trondheim), prest Ebeltoft, Jylland g.m. Karen Andersdatter skal ha hatt 3 barn f. i Ebeltoft: Jens f. ca. 1627, Christen f. ca. 1630, Søren f. ca. 1632 (bl.a. reg. i skattemanntall 1645 med bosted Hell i Nord-Trøndelag).Visste ikke at Nordlandsfareren Jens var n. i skattelistene også for 1678-79, men det stemmer sikkert, idet svogeren Ole Hansen Nysteds bo (død 1679 Øvre Liland, Evenes) skal ha blitt lagret på hans stabbur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.